וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבידוד, תחת השגחה רפואית: כך יוכלו לאבחן קורונה בקרב השבים מהמזרח

17.2.2020 / 17:00

על פי הערכות, בתאילנד בלבד נמצאים בין 5,000 לעשרת אלפים ישראלים, ועוד כמה מאות בהונג קונג, מקאו וסינגפור. לכשישובו לישראל וייכנסו לבידוד בן שבועיים לפי ההנחיות, רופאי קופות החולים יאבחנו אותם מרחוק ויכריעו אם להפנות אותם לבתי החולים

עריכה: אסף דרורי

קופות החולים יאבחנו ישראלים החוזרים מהמזרח ונמצאים בבידוד באמצעות השירות האינטרנטי על מנת למנוע הדבקה בנגיף הקורונה. המידע על הנוסעים השבים מועבר לקופות החולים באופן אוטומטי לאחר שהמבוטחים מעדכנים ששבו ארצה באתר משרד הבריאות, על פי הנהלים שפרסם. הרופאים והגורמים המקצועיים העוסקים בסיוע רפואי דרך הרשת עודכנו כיצד לסייע באבחון קורונה, והם פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות בנושא.

על פי הערכות, בתאילנד בלבד נמצאים בין 5,000 לעשרת אלפים אזרחים ישראלים, ובהונג קונג, מקאו וסינגפור נוכחים עוד כמה מאות. עם שובם הם יצטרכו לבודד את עצמם מהציבור בביתם למשך שבועיים, ואם יפרו הנחיה זו - יסתכנו בעונש שעשוי להסתכם במאסר בן כמה שנים. הרופאים בשירות האינטרנטי צפויים לסייע לשבים שחוששים כי נדבקו בנגיף למשל באמצעות בדיקת ריאות ומדידת חום - אשר מהווים את הבסיס הראשוני לאבחון המחלה. אם יימצא כי קיים חשד ממשי להידבקות - הרופא המטפל יורה למבוטח לפנות במידיות למיון, ויעדכן במקביל את הגורמים הרלוונטיים בבית החולים על מנת שייערכו בהתאם על פי הנחיות משרד הבריאות.

מתחם בבית חולים שיבא תל השומר בו יבודדו חולי קורונה. בועז אפרת, מערכת וואלה!
מתחם בבית חולים שיבא תל השומר, בו יבודדו חולים שנדבקו בנגיף הקורונה/מערכת וואלה!, בועז אפרת

שירותי בריאות כללית מעניקים את הטיפול האינטרנטי שלהם באמצעות טייטו, מכשיר המסוגל לאבחן חום, ריאות, לב, דופק, גרון ואוזניים. לדברי ד"ר אלון טור, מומחה ברפואת המשפחה בכללית המעניק ייעוץ בשירות האונליין של הקופה, הרופאים מצדו השני של המסך עודכנו כיצד לסייע באבחון המחלה. "המכשיר הזה מאפשר שיחת וידאו צ'אט עם המטופל. בנוסף, הוא מאפשר ביצוע של כמה בדיקות רפואיות", הסביר. "זה רלוונטי מאוד בימים האלה של התפרצות הנגיף. אפשר לעשות מיון ראשוני עם אינדיקציה למטופל שהוא במצב קשה יותר, ולהחליט אם כדאי שיפנה למיון או לא".

כך, מבוטחים שיחזרו מחו"ל יוכלו להתייעץ עם הרופא ולקבל ממנו מידע ראשוני על התסמינים של הווירוס ולבצע בדיקה ראשונית. "כמובן שאי אפשר יהיה לטפל מעבר לזה באמצעות הטייטו, אבל זה יאפשר לרופא לקבל החלטה אם צריך להגיע לבית החולים, ולהנחות את החשוד איך להגיע", הבהיר. "בכללית יש מידע שמופץ בצורה מאוד יסודית לכלל הרופאים. יש הנחיות שמגיעות ומתעדכנות בשיתוף מוחלט עם משרד הבריאות. אנחנו מעודכנים דקה אחרי דקה על פי הנהלים. כל הרופאים בשירות המכוון מומחים ועברו הכשרה לייעוץ מכוון, והם מקבלים את כל החומר האינטרנטי והם יודעים בדיוק איך להתייחס למטופל שמציג את הבעיה".

עוד בוואלה!

הקורונה ישפיע על הבחירות? חשש שאלפי ישראלים לא יוכלו להצביע

לכתבה המלאה

בקופת החולים מאוחדת החלו להעניק לאחרונה שירות רפואה היברידי, כהגדרתם, המאפשר למבוטחים ליצור קשר עם רופא המשפחה האישי שלהם באמצעות האינטרנט. זאת, לצד הצבה של רופא מחוזי שהונחה גם הוא לסייע באבחון קורונה במקרה שהרופא האישי אינו זמין. לדבריהם, מינואר נרשם גידול של 28% בכמות הביקורים הדיגיטליים ברפואה ההיברידית. "מה שיפה ברעיון ההיברידי היה המחשבה שהוא יכול לתת מענה לשעת חירום ולמחלות זיהומיות. גם הבידוד הביתי מתלבש כמו כפפה על היד על המערכת שלנו", אמר סמנכ"ל רפואה של מאוחדת, ד"ר דוד מוסינזון. "מה שמייחד אותנו היא היכולת לתקשר עם הרופא שלך, תוך הסתכלות על התיק הרפואי שלך, במקום לקבוע תור ולפגוש אותו פנים מול פנים. זה יכול להסתיים בסגירת מעגל מלאה, מהזמנת תור ועד קבלת תרופות הביתה. זה מתאים במיוחד למצבים של מחלות זיהומיות בהקשרים של הדבקה ובידוד".

לדברי ד"ר מוסינזון, המעקב אחר המבוטחים השבים מהמזרח מתחיל עוד בטרם פנו לסיוע. "אנחנו עושים מעקב עוד לפני שהמבוטח מרגיש לא טוב, ויוצרים קשר מהרגע שהוא חזר לארץ", הסביר. "אנחנו בודקים מה שלומו, ומעדכנים אותו על השירות ההיברידי במקרה שירגיש לא טוב. זה מאפשר את היכולת של רופא לעמוד מולו ולהרגיע אותו, או מנגד להגיד לו ללכת למיון. הרעיון הוא שיוצרים ביקור רפואי לכל דבר, כאשר לא מדובר בהכרח אנשים חולים. הרופא יכול לראות אותך ולהגיד לך שאתה לא בקוצר נשימה ושאין לך ממה לדאוג".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הבידוד הביתי מתלבש כמו כפפה על היד על המערכת שלנו". המערכת ההיברידית של קופת חולים מאוחדת/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברי קופת חולים מכבי שייאלצו לשהות בבידוד עקב חשש להידבקות בנגיף הקורונה יכולים גם הם לקבל שירות אונליין. באמצעות מוקד אחיות טלפוני לייעוץ בנושאים רפואיים, שיחות עם רופאים מומחים ושירות חדש הנמצא כעת בפיילוט וכולל התייעצות בווידאו דרך האפליקציה או האתר עם הרופא האישי של המטופל. מנהלת תחום רפואת המשפחה בקופה, ד"ר דניאלה רחמים כהן, הדגישה כי "חברי מכבי שנמצאים בבידוד ואינם מרגישים טוב מתבקשים להתקשר למוקד האחיות של מכבי כדי לקבל הנחיות מתאימות כיצד לפעול ולאן ניתן להתפנות במידת הצורך".

גם בקופת חולים לאומית המבוטח יכול לשוחח עם הרופא האישי שלו באמצעות שיחות וידאו ולהזמין תרופות עד הבית. בכך הוא למעשה סוגר מעגל רפואי מלא בלי צורך לצאת מהבית ולהפר את הבידוד. "כיום קיימות שתי אוכלוסיות רלוונטיות, האחת היא של אלה שחוזרים מהמדינות שברשימת הבידוד והשנייה היא משאר המדינות", הסביר מנהל המחלקה לפיתוח מערכות רפואיות בקופה, ד"ר דורון דושניצקי. "באשר לאלה שחוזרים ממדינות שנקבע לגביהן בידוד עצמי - האזרחים נשארים בביתם 14 יום, נרשמים במקביל באתר משרד הבריאות והמשרד מיידע את לשכת הבריאות ואת הקופה, ואנו יוצרים עימם קשר יומיומי. באשר לשאר המדינות - אין בידוד מרצון, ורק במידה ומתפתחים תסמיני הצטננות חום תוך 14 יום מחזרתם ארצה, עליהם ליצור קשר טלפוני עם המרפאה לתאם הגעה לבדיקה".

שירות הטייטו של קופת חולים כללית. באדיבות קופת חולים כללית, אתר רשמי
מכשיר הטייטו של כללית/אתר רשמי, באדיבות קופת חולים כללית

על פי ההנחיות הרשמיות, על השבים מסין, הונג קונג, תאילנד, מקאו ודרום קוריאה אסור לצאת למרחב הציבורי ולשהות במקומות ציבוריים, ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, וכן בתי חולים ומרפאות, לכל אורך תקופת הדגירה של הווירוס שנמשכת 14 יום. "הנחייה זאת ניתנת בשל התפשטות המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה במדינות נוספות מעבר לסין וכדי למנוע ככל שניתן התפשטותה בישראל", נמסר ממשרד הבריאות.

לשם אכיפת בידוד ביתי של השבים מהמזרח הודיע משרד הבריאות כי יפעיל פקחים ייעודיים. במשרד הבהירו כי "ברור שאין יכולת לכסות את כל החוזרים ממדינות אלו ואין כרגע רצון לערב גורמי אכיפה משטרתיים. יישום הנחיות הבידוד הביתי מבוסס על תחושה של אחריות חברתית וסולידריות בקרב האזרחים שדואגים לבריאותם ובריאות הסובבים אותם. אנחנו מאמינים בציבור ובשותפות עמו". כמו כן, היום התקיים דיון עם מנכלית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס בנושאי ממשק עבודה משותף בין ועדת הבחירות המרכזית לבין משרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה במטרה להבטיח קיום הבחירות כסדרן.

(עדכון ראשון: 16:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully