וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשש שימלט מאימת הדין": מעצרו של הרב ברלנד הוארך בשמונה ימים

סנגורו של מנהיג קהילת "שובו בנים" אמר בדיון בעניינו בבית המשפט כי "כשמגיעים לרב בוודאי שהתרופה שייתן נמצאת בעולם הרוח" ועל אפשר לתת למטופלים סוכריות ולהחשיבם כתרופה. כשסיפר על פינויו לביה"ח ענתה השופטת: "שייתנו לו מנטוס". מחוץ לדיון הפגינו תומכיו של ברלנד

בווידאו: הארכת מעצרו של אליעזר ברלנד/צילום: פול, עריכה: עמית שמחה

פרשת "עושק שחור" - עדכונים אחרונים

  • בית המשפט האריך את מעצרו של אליעזר ברלנד ב-8 ימים
  • השופטת: "במתן תרופת פלצבו לחולים, קיימת מסוכנות רבה"
  • סנגורו של ברלנד: "לא משנה אם זה מנטוס או טיק-טק - זו התרופה"

בית משפט השלום בירושלים האריך היום (חמישי) בשמונה ימים את מעצרו של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים" של חסידות ברסלב בעיר החשוד באיומים, עושק, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף והלבנת הון. השופטת שרון לארי-בבלי הסבירה את החלטה הן במסוכנתו של הרב, וב"חשש שימלט מאימת הדין". מחוץ לבית המשפט הפגינו חסידיו של ברלנד.

השופטת שרון לארי-בבלי פנתה לעו"ד עמית חדד, המייצג את ברלנד, בנוגע לטענה שנתן לחולים שביקשו ממנו סיוע - סוכריות כתרופה, ושאלה אם לא מדובר במרמה. חדד מצדו, השיב בשלילה. "כדי שמשהו ייחשב מרמה, צריך שמי שמרמה יידע שהוא מרמה", ענה.

"כשבאים לרב ברלנד, דמות תורנית רוחנית, ומבקשים ממנו תרופה בוודאי שהתרופה הוא נותן נמצאת עמוק בעולם הרוח ולא בעולם החומר", נימק עו"ד חדד את דבריו. "מישהו מעלה בדעתו שהוא פתח סטארט-אפ רפואי והצליח במה שלא הצליחו כל הרופאים בעולם? ברור שנותן ברכה בלבוש גשמי, ולכן לא משנה אם זה מנטוס או טיק-טק, זו התרופה. היה בעבר אדם ידוע שנותן ערק לשתייה ומברך על זה. בתחום הזה כשמגיעים מעולם התוכן שלנו זה עולם מה שעושה הרב, אבל בעולם שלהם יש לדבר הזה הרבה הגיון".

הארכת מעצר לאליעזר ברלנד, השלום, ירושלים 13 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
"מי שמרמה צריך לדעת שהוא מרמה". ברלנד בבית המשפט, היום/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

בהמשך הדיון אמר עו"ד כי ברלנד אינו קשור לעשרות המיליונים שנמצאו לפי המשטרה בחשבון של אשתו, ולאחר מכן סיפר על פינויו של הרב לבית החולים: "אני חושב שבמשך תקופה ארוכה לוקחים אותנו למחוזות רחוקים. אני מנסה להביא אותנו למחוזות השפיות יש חקירה צריך לחקור, אבל כשראיתי את הרב אתמול אחרי צנתור ואז לוקחים אותו חזרה לרמלה כדי להחזיר אותו לירושלים, היו משאירים אותו בבית החולים". השופטת ענתה: "תנו לו מנטוס".

נציג המשטרה אמר בדיון כי "במהלך ימי מעצרו בוצעו פעולות חקירה רבות שחיזקו את החשד הסביר נגדו". עוד ציין כי נחקר על חלק קטן מהחשדות משום שלא הרגיש בטוב. לדבריו, החשד הוא ש"עמד בראש ארגון שהונה ועשק אנשים, תוך ניצול המצוקות שלהם והמחלות שחלקם סבלו, ובמקרים רבים הקשר עם אותם אנשים היה שלו, כלומר הוא ביקש את הכספים".

עו"ד עמית חדד המייצג את אליעזר ברלנד, במהלך הארכת מעצרו בבית משפט ההשלום, ירושלים 13 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
עו"ד עמית חדד במהלך הדיון בבית המשפט, היום/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

בתום הדיון, השופטת נימקה את החלטתה בכך שקיים חשד סביר ברף גבוה ביותר שברלנד אכן ביצע את המיוחס לו בבקשת המעצר. "אינני שותפה לדעתו של בא עוח שהמשיב לא הונה ורימה", אמרה בתגובה לדבריו של עו"ד חדד. "מתן תרופה בדמות מנטוס לחולי סרטן מהווה תרמית. הראיות מלמדות שמי שפנו אל הרב היו אנשים שבמצוקתם הרבה ניתנו בכל שביב של תקווה ונוצלו ניצול ציני כל על פי החשד. בנסיבות אלה אני קובעת שהחשד הסביר הוא ברף גבוה".

"המסוכנות איננה עילת המעצר היחידה", הוסיפה השופטת. "אם גם אני סבורה שבמתן תרופת פלצבו לחולים, קיימת מסוכנות רבה. הובאו בפני ראיות שקיימת עילת שיבוש בפועל. קיימת גם עילת הימלטות מאימת הדין".

200 עדויות

ביום ראשון הוארך מעצרו של ברלנד בחמישה ימים לאחר שנעצר ביום ראשון בפשיטה משטרתית יחד עם שישה בני אדם נוספים מהקהילה, בהם אשתו. במשטרה אמרו כי בתקופה האחרונה הגיעו כ-200 עדויות של חולים סופניים ובני משפחותיהם שהתלוננו כי ברלנד, באמצעות מקורביו ואנשיו, הבטיח להם הבטחות שווא שיירפאו, המליץ להם להפסיק טיפולים כימותרפיים, חילק להם סוכריות במקום תרופה, זאת, בתמורה לסכומי כסף גדולים שאותם הגדיר "פדיון נפש".

בפשיטה נמצאו עשרות קופסאות של טיפות וכדורים שעל פי החשד חולקו כתרופות פלא. חלקן, כך התגלה, היו טיפות אנטיביוטיות או סוכריות. על פי החשד, הובטחו ברכות לרפואה, זיווג ועוד בעבור תעריף משתנה, לפי חומרת המצב. באחד המקרים, על פי החשד, כשחולה היה במצב של מוות קליני, בני משפחתו דרשו את כספם בחזרה. ברלנד ביקש כסף נוסף על מנת להציל אותו, וכלאחר שאותו אדם מת סופית ובני המשפחה ביקשו את כספם בחזרה, אמר להם לשלם עוד כדי שיקום ראשון בתחיית המתים.

חסידיו של אליעזר ברלנד מפגינים מחוץ לבית משפט השלום בירושלים, 13 בפברואר 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"עלילת דם 2020". תומכי ברלנד מפגינים מחוץ לבית המשפט, היום/מאיה הורודניצ'אנו
חסידיו של אליעזר ברלנד מפגינים מחוץ לבית משפט השלום בירושלים, 13 בפברואר 2020. מאיה הורודניצ'אנו
תומכי ברלנד מפגינים מחוץ לבית המשפט, היום/מאיה הורודניצ'אנו

ברלנד, המנהיג את אחת הקהילות הגדולות מחסידות ברסלב, הורשע בעבר בעבירות מין בשתי נשים מקהילתו. הוא נמלט מהארץ והוסגר לאחר חמש שנים ששהה במספר מדינות בעולם. בישראל הוא הורשע וריצה עונש מאסר שקוזז עם תקופת מעצרו בדרום אפריקה, היעד האחרון אליו נמלט. הוא שוחרר מוקדם מהצפוי ממאסרו לאור טענות על כך שמצבו הרפואי ירוד. מאז שוחרר, הוא וחסידיו עושים מאמצים כדי לקבל הכרה ולגיטימציה מחודשת בחברה החרדית. מאמצים אלה נתקלים בהתנגדות חריפה שמובילים מתנגדיו מתוך ומחוץ לקהילה החרדית.

(עדכון ראשון: 13:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully