וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצרו של ברלנד הוארך בחמישה ימים: "המעורבים שימשו כמסחטת כספים"

מנהיג קהילת "שובו אחים" נחשד בעבירות עושק, קבלת דבר במרמה ועבירות מס. גרסתו של ברלנד: הברכות נעשו רק בפניית החולים, סכומי הכסף קטנים. במשטרה טענו: "גרסתו מיתממת, הוא עלול להימלט מאימת הדין"

צילום: מחאות החרדים הקיצוניים

בית משפט השלום בירושלים האריך היום (ראשון) בחמישה ימים את מעצרו של אליעזר ברלנד, החשוד בעבירות עושק, קבלת דבר במרמה ועבירות מס. ברלנד נעצר הלילה במהלך פשיטה על ישיבת "שובו בנים" בירושלים, יחד עם שישה בני אדם נוספים מהקהילה, בהם אשתו. בית המשפט הורה על הארכת מעצרו בחמישה ימים, אף שהמשטרה ביקשה עשרה. בנוסף, מעצרו של נתן גהסי, אחד מחסידיו של ברלנד, הוארך בארבעה ימים.

נציג המשטרה אמר בדיון כי גרסתו של ברלנד "מיתממת". הנציג טען כי ברלנד "העביר כספים לחשבונות שלו ושל מקורבים שלו ללא דיווח לרשויות המס. מדובר במלמעלה מ-20 תיקי חקירה שהתנהלו מינואר 2019, הוא נעצר יחד עם המעגל הקרוב שמלווה אותו. הוא מסר גרסה שאני קורא לה מיתממת". לדברי הנציג, ברלנד טוען "שאת אותן ברכות הוא עושה רק אם פונים אליו, ושהסכומים שנגבים קטנים משמעותית ממה שידוע לנו". עוד אמר כי יש חשש שאם המשיב ישוחרר טרם סיום החקירה "הוא עלול להימלט מאימת הדין". בסך הכל הבהירו במשטרה כי ברלנד קשור ל-21 תיקים במישרין או בעקיפין. "אחרי סבב מעצרים בדצמבר נפתחה תיבת פנדורה, שהיחידה החוקרת לא הייתה מודעת אליה. תיבת הפנדורה עלתה חשד שברלנד קשור לאותן עבירות", הוסיף נציג המשטרה, בתשובה לשאלת הסנגורית.

הסנגורית ביקשה להסביר בדיון כי הוא מברך אנשים בלי לקבל מהם כסף כי הוא רב, אולם השופט הקריא מתוך עדותו של ברלנד בחקירתו, בה טען כי אינו רב: "אני סתם אדם מבוגר, אז אומרים רב". היא ביקשה לשחרר את מרשה. "ידוע לכל שמדובר ברב מוכר ומכובד בקהילה שלו. ההכתרה אינה על בסיס אקדמיה: שמו במשך השנים מוכר לכולם כרב מכובד מאוד. הפרשה הזו היא מאותם המקרים שאנחנו למדים שרבנים כאלו ואחרים פוגשים כל יום אנשים שבוחרים להגיע אליהם באופן עצמאי, תוך שהם מאמינים באמונה שלמה שהברכה הזו תעניק להם את מבוקשם.. זו בחירה של אדם שבוחר מי הרב שלו ולמי הוא פונה", אמרה, "העבירות נחקרות תקופה ארוכה, כשמה שמחדד שאין מסוכנות זה שהמשטרה אינה מסתירה שתקופה ארוכה הם יודעים על 'העבירות'. מדובר בברכה, לא בהבטחה ובבחירה של אנשים להגיע".

השופט אלעזר ביאלין ציין בהחלטתו כי "המסמכים מבססים חשד סביר, ובמקרה של חלק מהתלונות אף חשד ברמה גבוהה ביותר. התמונה הכללית המצטיירת בעדויות המתלוננים היא כי המשיב קשר עם אחרים לקבל כספים בסכומים של עשרות אלפים וזאת לאורך תקופה". עוד אמר כי בעקבות אותן התרומות לכאורה הגיעו לחשובות הבנק של אשתו סכומים בהיקף של עשרות מיליונים. "עיון במסמכים מלמד כי המשיב והקשורים שימשו למעשה כמסחטת כספים, מדובר בעבירות בהיקף רחב מתוחכם ושיטתי שבוצע לאורך תקופה", ציין עוד.

אליעזר ברלנד מובל לבית המשפט השלום בירושלים לקראת הארכת מעצרו 9 בפברואר 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
ברלנד, היום/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

במשטרה אמרו הבוקר כי עדויות של יותר מ-200 בני אדם נאספו במהלך חקירת אליעזר ברלנד, לפיהן הם שילמו לו כסף תמורת הבטחות שווא לכאורה. המידע שנאסף, טוענים החוקרים, מצביע על שיטתיות לכאורה של לקיחת סכומי כסף גדולים מאנשים מעוטי יכולת.

במשטרה טוענים כי במהלך החקירה, שארכה כמה חודשים, התגבשו נאספו ראיות ועדויות נגד השישה, בחשד "לניצול מאות אזרחים ובני משפחותיהם תוך ניצול ציני ואכזרי", כפי שציינו במשטרה. על פי החשד, הם דרשו עשרות אלפי שקלים בעבור ברכות ומרפא. "אנו קוראים לכל אדם שחש כי נפגע מדפוס פעולה דומה או מי מהחשודים לפנות בהקדם לתחנת המשטרה ולמסור עדותו", נמסר. בנוסף, במשטרה מייחסים לחשודים גם עבירות כלכליות כגון הלבנת הון, השמטת הכנסות ועבירות מס בשווי מאות מיליוני שקלים. על פי החשד, הכספים הולבנו באמצעות שימוש בעשרות חשבונות בנק.

בפשיטה נמצאו עשרות קופסאות של טיפות וכדורים שעל פי החשד חולקו כתרופות פלא. חלקן, כך התגלה, היו טיפות אנטיביוטיות או סוכריות. על פי החשד, הובטחו ברכות לרפואה, זיווג ועוד בעבור תעריף משתנה, לפי חומרת המצב. באחד המקרים, על פי החשד, כשחולה היה במצב של מוות קליני, בני משפחתו דרשו את כספם בחזרה. ברלנד ביקש כסף נוסף על מנת להציל אותו, וכלאחר שאותו אדם מת סופית ובני המשפחה ביקשו את כספם בחזרה, אמר להם לשלם עוד כדי שיקום ראשון בתחיית המתים. במשטרה אומרים כי צפויים מעצרים נוספים בפרשה.

עוד בוואלה!

חקירת פרשת ברלנד: סוכריות במקום תרופות ו-200 עדויות של חולים

לכתבה המלאה
אליעזר ברלנד מובל לבית המשפט השלום בירושלים לקראת הארכת מעצרו 9 בפבראור 2020. מאיה הורודניצ'אנו
ברלנד בבית המשפט, היום/מאיה הורודניצ'אנו

עו"ד שרון נהרי, שמייצג את הרב ברלנד, מסר: "החשד שמיוחס לרב ברלנד ואשתו פורסם כבר בתקשורת לאחרונה הן בווידאו והם בכתבות. הרב לא ברח ולא שיבש את החקירה למרות שהוא ואשתו היו מודעים לחקירה. המעצר הבוקר הזוי ואינו ראוי ויש לשחררם. הרב בן 82 נוטל תרופות ואשתו הרבנית בת 83. אין כל חשש שהם ישוחררו לביתו והחקירה תימשך".

עו"ד רותם טובול, המייצגת אף היא את הרב ברלנד, אמרה בתום הדיון כי "ראינו בבית המשפט עד כמה משטרת ישראל יצאה בהצהרות מוקדם מדי ובשונה ממה ששמנעו בבית המשפט. לא מדובר בפרשה של מיליונים, לא מדובר במאות תיקים אלא במספר מצומצם של תיקים שידעו עליהם תקופה ארוכה ובחרו שלא לחקור את אליעזר ברלנד. בסופו של יום הוא שיתף פעולה ומסר גרסה, ומדובר במספר קטן של מקרים. אין חשבונות עליהם הם מדברים, כלומר החקירה הזו היא כנראה לא תוביל לכתב אישום כפי שמשטרת ישראל ניסתה להשיג".

עורך דין עדי כרמלי, המייצג כמה מהחשודים האחרים, מסר כי "כשאדם פונה לרב לקבל ברכה, הוא מקבל כי ביקש. אם הדברים שאמרו נציגי המשטרה הם כל כך נכונים מדוע לא מוגש פה כתב אישום. המשטרה עושה תרגילים כדי לגייס עד מדינה נגד הרב".

נחמן, קרוב משפחתו של ברלנד, הביע בו אמון. "אני מכיר סיפור הפוך של אדם מכפר סבא, שהביא לרב פידיון עם שלוש פריצות דיסק והוא חזר ללכת. הפלציבו - בדיוק כמו הבאבא סלי ורבנים אחרים שנתנו ברכות, כמו הבאבא סאלי שבירך על הערק - אז הפעם זה יכול להיות כל דבר אחר, אז הפעם זה מנטוס שסבא חילק אותו", אמר. "אנחנו מאמינים שהרבנים האלה יכולים להעביר אל הדברים האלה את הישועה שלהם. איפה ה-200 האנשים האלה? אני רוצה לראות את ה-200 אנשים שאמרו את זה, אני לא מאמין המשטרה מספרת סיפורים, שסבא שלי היה בחוץ לארץ וכביכול בורח מהרשויות וכשהוא חזר לכאן דיברו על עשרות מתלוננות ובסוף זה נגמר בשתיים. קודם כל זה רק חשדות ותמיד יהיה מי שיאמין לצד הזה ומי שיאמין לצד הזה. כמובן שהתקשורת תמיד תשדר את ההצד ההוא, בוודאי שיסתבר שאין כלום בחשדות".

אליעזר ברלנד מובל לבית המשפט השלום בירושלים לקראת הארכת מעצרו 9 בפבראור 2020. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
"ניצול ציני ואכזרי". ברלנד, היום/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

ברלנד, המנהיג את אחת הקהילות הגדולות מחסידות ברסלב, הורשע בעבר בעבירות מין בשתי נשים מקהילתו. הוא נמלט מהארץ והוסגר לאחר חמש שנים ששהה במספר מדינות בעולם. בישראל הוא הורשע וריצה עונש מאסר שקוזז עם תקופת מעצרו בדרום אפריקה, היעד האחרון אליו נמלט. הוא שוחרר מוקדם מהצפוי ממאסרו לאור טענות על כך שמצבו הרפואי ירוד. מאז שוחרר, הוא וחסידיו עושים מאמצים כדי לקבל הכרה ולגיטימציה מחודשת בחברה החרדית. מאמצים אלה נתקלים בהתנגדות חריפה שמובילים מתנגדיו מתוך ומחוץ לקהילה החרדית.

(עדכון ראשון: 14:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully