וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מטופלים בפ"ת יישארו ללא סיוע נפשי. עד אז הם בסכנה תברואתית

13.2.2020 / 18:24

שיפוץ קוסמטי שערכה לאחרונה העירייה הותיר את המרפאה עם עובש וטחב, המשפיעים על בריאות העובדים והמטופלים. מעקב וואלה! NEWS מגלה כי כעת מתוכנן במקום שיפוץ, אך לא נמצא מקום עבור הטיפולים. עיריית פ"ת: "למרפאה ניתן מקום חלופי". משרד הבריאות: "צפוי שיפוץ עומק"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיפוץ קוסמטי בלבד. מרפאת בריאות הנפש בפתח תקווה לאחר תיקון נזקי הגשמים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאות מטופלים במרפאה לבריאות הנפש בפתח תקווה יישארו בקרוב ללא סיוע נפשי, ובינתיים עליהם להיות מטופלים תחת תנאי תברואה קשים, כפי שהתלוננו העובדים במקום. מרפאת בריאות הנפש ברחוב אחד העם בעיר, צפויה לעבור בשבועות הקרובים שיפוץ מקיף בעקבות המצב שאליו המרפאה הידרדרה לאחר הסופה האחרונה, במהלכה קרסה תקרת המבנה, כפי שנחשף בוואלה! NEWS.

בעקבות המקרה שיפצה העירייה המחזיקה בבניין את המבנה - אולם מדובר בטיפול קוסמטי בלבד, שכן אותם אריחים שקרסו הוחזרו למקומם, ומצב העובש והטחב מהרטיבות המצטברת המשיך למעשה להחמיר. כעת העובדים ממלאים את תפקידם הציבורי בתנאים קשים, ומתלוננים כי מצבם הבריאותי מחמיר, וזאת בחסות חוסר תקשורת בין משרד הבריאות והעירייה, שמסרבות לקחת אחריות למצב.

עם תחילת השיפוץ, שצפוי להימשך לפחות חצי שנה, לא יתקיימו טיפולים במרפאה באחד העם - ואף טרם הוצע במקומה מקום חלופי. "לא מוצאים לנו מבנה חלופי, וזה אומר שיש עשרות מטופלים ביום שלא יהיה להם מקום אחר ללכת אליו", אמרה פסיכולוגית מומחית ותיקה מהמרפאה, שבחרה להתראיין בעילום שם. "אומרים לנו ללכת למרפאת הילדים ברחוב שפיגל, ואנחנו צריכים לקושש שם חדרים", סיפרה. "אם יש ארבעה מטופלים ויש חדר לשעה, איך בוחרים במי לטפל? את מי שהכי ידרדר בתקופה שלא יהיה לו טיפול? זה לא הגיוני, לא מקצועי ולא עומד בשום סטנדרט. מה גם שעבור מטופלים זו פגיעה בפני עצמה לעבור בין מבנים וחדרים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פגיעה קשה במטופלים". מרפאת בריאות הנפש בפתח תקווה לאחר השיפוץ המאולתר/מערכת וואלה!, צילום מסך

במרפאה התרעמו גם על השיפוץ שעשתה העירייה בעקבות ההצפה, שהותירה אחריה כבלי חשמל חשופים. כעת, לאחר שבעירייה ניסו להתערב במצב במטרה לשפר את מצב המבנה, דווקא במשרד הבריאות אסרו על שיתוף פעולה בין העובדים לרשות. "הזמינו עובדת מהנהלת האגד האזורי לשיחה עם העירייה בנוגע לפתרונות, אבל משרד הבריאות לא אישר לה ללכת", אמרה העובדת. "אי אפשר לקרוא למה שעשו עד עכשיו שיפוץ. אפשר לקרוא לזה השמשה. היו שם סכנות של התחשמלות ואת זה תיקנו. את כל הגועל שיש שם לא סידרו".

"אחת הפסיכולוגיות אצלנו, מומחית וותיקה, יושבת בחדר שיש בו שלט יציאה שתלוי באוויר ועומד לקרוס. כשהגיע מישהו לבדוק את זה נאמר שזה תקין. מפחיד לשבת בחדר הזה", הוסיפה העובדת במרפאה. בנוסף, לדבריה יש במקום ריח חריף של רטיבות וטחב. "מדובר במרפאה שצומחות בה פטריות מהרצפה דמוית הפרקט. ההזנחה של המקום היא דבר רב שנים, התשתית שם היא במצב כל כך גרוע, שהמקרה האחרון נפל על קרקע פורה". היא הוסיפה כי "העובדים מדווחים שהם יוצאים עם כאבי ראש ובחילה. מצד שני, אנחנו לא עובדים בניתוח נתונים, זה אנשים. המחיר של לבטל פגישות הוא נורא גבוה. זו בחירתה של סופי - האם המטפלים בוחרים בעצמם או במטופלים".

עוד בוואלה!

מחדל במרפאה: תקרת המבנה קרסה בגלל הגשם, ומאות נותרו ללא טיפול

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"העובדים מדווחים שהם יוצאים עם כאבי ראש ובחילה". מרפאת בריאות הנפש בפתח תקווה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

היא סיפרה כי "המרפאה היא מקום כל כך מגעיל למראה, שאם הפסיכולוגים אומרים שזה יותר מדי, זה באמת יותר מדי". לדבריה, "הסיפור של השיפוץ מסובך. לא ברור אם השיפוץ יתאם את הצרכים של המרפאה. אמרו שאולי יאחדו חדרים, כרגע כבר יש מחסור בחדרים". בנוסף לכך, אמרה העובדת במרפאה כי "לא ברור אם יהיה שיח אתנו לגבי המתווה של השיפוץ, של הצרכים שלנו במרפאה. עובדים שם עשרות אנשים ויש מטבחון בגודל של תא שירותים. נראה שלא הולך להיות שיח מולנו".

לדברי יו"ר הפורום לפסיכולוגיה ציבורית, הפסיכולוגית ירדן מנדלסון, לא די במצב שבו מתיר משרד הבריאות לטפל - אלא שהמשרד מתעמר בעובדים המעזים להתלונן, ואף מבקש מהם להוקיר לו תודה על הפעולות המעטות שהוא נוקט - שכן השכירות של המקום צפויה להסתיים בעוד כשנתיים. "סיימו לשפץ, הרשו לחזור לחדרים. יש עובש, טחב, סירחון. עובדים יוצאים עם כאבי ראש", סיפרה מנדלסון. "הם פנו לוועד העובדים, שלחו מכתב למשרד הבריאות, ומה שענו זה שצריך להגיד תודה שהם משפצים את זה כי זה חוזה של העירייה כי החוזה נגמר עוד שנתיים".

"השבוע הראו לעובדים את התוכניות של השיפוץ, הוא ייקח חצי שנה ואין מבנה חלופי", המשיכה. "בנוסף, הוא גורם לביטול של חמישה חדרים במרפאה. הנהלת האגד מטעם משרד הבריאות אמרה שלא יהיה מקום חלופי". לדבריה, "אותי בתור פסיכולוגית לא מעניין הפינג־פונג בין העירייה למשרד הבריאות. זו מרפאה לבריאות הנפש, יש לזה משמעות. זה צריך להיראות בצורה מסויימת. לא נראה שלעירייה ולמשרד אכפת כל כך".

"זלזול בתושבי פתח תקוה"

הארגונים המקצועיים, המתמודדים בין כה מול קשיים ובעיות עמוקות בנושא בריאות הנפש מול משרד הבריאות, מתקשים להישאר אדישים למצב החריג של המרפאה בפתח תקוה. "התנהלות משרד הבריאות בעניין מרפאת בריאות הנפש בעיר מזקקת את חוסר היחס של המדינה לשירותים הפסיכולוגים הציבוריים", נמסר מפורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית. "לא סביר ולא הגיוני שהמצב הפיזי של המרפאה, שמספקת טיפולים ואבחונים פסיכולוגים גם כך בתקינה חסרה, בעומס עבודה ובתנאי העסקה מבישים לא מעניין את המשרד, שהמרפאה הזו ואחרות באחריותו".

"גם כעת, תקרה התמוטטה ובנס נמנע אסון, נערך שיפוץ בסיסי בלבד", המשיכו בפורום. "אנו בשנת 2020. לא ייתכן שהעובדים במקום יתמודדו עם עובש וטחב, בחוסר תנאי בטיחות בסיסיים לבריאותם. הזלזול בתושבי פתח תקוה, הנזקקים לשירותי המרפאה, ויאלצו לסבול למשך חצי שנה של שיפוץ נוסף - לא מוצדק", הוסיפו בפורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית.

"כעת גם מסתבר כי בחצי השנה הקרובה של השיפוץ אין אפשרות לספק שירותים פסיכולוגים ציבורים לתושבי פתח תקווה. יתר על כן, בעקבות השיפוץ תקטן המרפאה, שגם כך אינה מספיקה לצרכים, וייגרעו ממנה 5 חדרי טיפול". הם תהו "איך הגענו למצב בו אין שום היערכות מטעם המשרד? איך קורה ששירותים חיוניים, אשר גם כך מתוחים עד לקצה גבול היכולת, מצטמצמים עוד? האם לא הגיעה העת שמשרד הבריאות ייקח אחריות על השירותים הפסיכולוגים הציבוריים שבאחריותו?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שורה של תיקונים". מרפאת בריאות הנפש בפתח תקווה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, ד"ר צבי פישל, הצטרף לדרישות. "שוב אנו עדים לדחיקת המערך הפסיכיאטרי לשולי סדר היום של משרד הבריאות", אמר. "מנכ"ל משרד הבריאות חייב להתעורר ולהבין שניהול מערך הבריאות בישראל אינו יכול להתבסס רק על מילים. המטופלים שלנו ואנו משוועים לתקציבים מזה זמן רב מידי", הוסיף יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל. "אנו דורשים ממשרד הבריאות להקצות לאלתר את הכספים שהובטחו למבנים פסיכיאטריים לצורך בנייה חדשה ולשיפוץ מבנים, הקיימים במקרים רבים עוד מקום המדינה".

מלשכת דובר עיריית פתח תקוה נמסר כי "בעקבות נזקי הסערות האחרונות, הרשות ביצעה שורה של תיקונים במרפאה, לרבות איטום הגג וחידוש אריחי התקרה. עם ייבוש אזורי הרטיבות, תבצע הרשות בימים הקרובים עבודות סיוד וצביעה". בעירייה הדגישו כי "מדובר בבניין בבעלות משותפת של הרשות ומשרד הבריאות, ולקראת השיפוץ המתוכנן במקום נקבעה ישיבה בין הצדדים שתדון בין היתר בנושא התחזוקה". בנוסף לכך, טענה העירייה כי "הרשות נתנה למרפאה מקום חלופי אשר יאפשר את המשך פעילות המרפאה עד אשר יסתיים השיפוץ הכולל".

ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד ביצע שיפוץ ראשוני במרפאה שמאפשר, על פי חוות דעת של מומחים, לחזור לעבוד בה בבטיחות מלאה. ואכן רוב העובדים חזרו לעבודה". במשרד הבריאות הוסיפו כי "במקביל, בתוך חודש צפוי להתחיל שיפוץ עומק במרפאה שיביא אותה לסטנדרטים הגבוהים ביותר. אנו נערכים למציאת מקום חלופי למרפאה בזמן השיפוץ ולמתן מענה מקצועי והולם לכלל המטופלים".


יו"ר גשר, ח"כ אורלי לוי אבקסיס מסרה כי "סיפורה של מרפאת בריאות הנפש בפ"ת עצוב וכואב. ראוי שמשרד הבריאות יחד עם עיריית פ"ת יובילו פתרון מיטבי ומהיר עד לשיפוצה הכולל של המרפאה. לא בכדי ייחדנו פרק שלם במצע הבריאות של העבודה גשר מרצ לתחום בריאות הנפש. בכוונתי ליישם את תכנית הרחבת השירותים בתחום בריאות הנפש על סעיפיה השונים, להצעיד את מערכת בריאות הנפש למקום אחר ולעשות הכל כדי לשפר את מצבם של פגועי הנפש ובני משפחותיהם".


(עדכון ראשון: 09:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully