וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודאן: נסגיר להאג את המעורבים ברצח העם בדארפור

12.2.2020 / 9:07

הממשלה וארגוני מורדים בחבל סיכמו כי המבוקשים על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי יוסגרו אליו, ובהם נכלל גם הרודן לשעבר אל-בשיר, אף ששמו לא צויין מפורשות

עריכה: עמית שמחה

ממשלת סודאן וקבוצות מורדים בחבל דארפור הסכימו אתמול (שלישי) כי כל הגורמים המבוקשים על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי צריכים להופיע בפניו. בין אלו נמצא גם הרודן לשעבר עומר אל-בשיר, אף שלא הוזכר מפורשות בשמו על ידי שר התקשורת פייסל סלאח. בשיר, שכלוא בחרטום מאז ההפיכה שהפילה את משטרו בן 30 השנים אשתקד, מבוקש בהאג בגין פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות.

ההבנות הושגו בין נציגי השלטון הזמני לסודאן לבין קבוצות מוקדים בפגישה שהתקיימה בג'ובה, בירת דרום סודאן. לפי מוחמד אל-חסן א-תיישיחי, חבר במועצת הריבונות הסודאנית, הצדדים הסכימו להקים טריבונל מיוחד בדארפור, שידון גם בתיקים שנחקרים על ידי בית הדין הפלילי.

נשיא סודאן לשעבר, עומר אל-בשיר במהלך דיון בעניינו באשמת שחיתות בבית המשפט בחרטום 19 באוגוסט 2019. רויטרס
טוען לקונספירציה מערבית נגדו. בשיר בבית המשפט/רויטרס

נימרי מוחמד עבד, ראש צוות המשא ומתן מטעם דארפור, אמר כי בית הדין יעמיד לדין מעורבים שלא מבוקשים בהאג. לדבריו, ממשלת סודאן והמורדים הסכימו על שיתוף פעולה מלא עם בית הדין בהאג, וכי תזמון ההסגרה יוכרע במשא ומתן.

עורך דינו של בשיר אמר כי הנשיא לשעבר סירב לכל מגע עם בית הדין משום שמדובר ב"בית משפט פוליטי". בשיר טוען שהאישומים של בית הדין הפלילי, הראשון בעולם העוסק בפשעי מלחמה, הם חלק מקונספירציה מערבית. דובר בית הדין סירב להגיב, ובכל מקרה ממשלת המעבר צריכה לחתום על אמנת רומא כדי להצטרף לטריבונל.

בית המשפט בהאג הוציא את צו המעצר הראשון שלו לאל-בשיר בשנת 2009 - שהיה הראשון נגד ראש מדינה מכהן - ושנה לאחר מכן הוציא נגדו צו מעצר שני, אולם שליט סודאן המשיך ליהנות מחסינות וביקר במדינות שונות בעולם בעשור שחלף עד ההפיכה נגד שלטונו. העבירות המיוחסות לו בוצעו בין 2003 ל-2008 בדארפור, כשמורדים לא ערבים קמו נגד הממשל המרכזי בחרטום.

כוחות הממשלה ובעיקר המיליציה הערבית שגויסה לדיכוי המרד הואשמו במעשי זוועות וברצח עם, וחלק מחבריהם עדיין מחזיקים בעמדות מפתח בהנהגה הזמנית של סודאן. הממשלה האזרחית של סודאן, המנהלת יחד עם הצבא את השלטון הזמני, רוצה לגבש הסכם שלום עם המורדים בדארפור ובמחוזות שוליים אחרים שנלחמו בממשלתו של בשיר במשך שנים.

עוד בוואלה!

מנהיג סודאן: ביקשתי את עצת אללה לפני הפגישה עם נתניהו

לכתבה המלאה
מפגין מסמן את תנועת הניצחון מחוץ למפקדת הצבא הסודני בחרטום 3 ביוני 2019. AP
בשיר נאשם גם בהרג מפגינים. מחאה בחרטום/AP

בחרטום, שם התכנסו מפגינים מחוץ ללשכת ראש הממשלה כדי לקרוא להאצת תקופת המעבר, הדעות היו חלוקות לגבי הסגרתו של הנשיא לשעבר.

"הוא צריך ללכת ישר לבית המשפט הפלילי כי אני רוצה שלום בארצנו בכל דרך שהיא", אמרה צעירה אחת, שהזדהתה בשם רים. "אם התנועות (דארפור) רוצות שהוא ילך, אין בעיה. הוא כבר פושע מלחמה בעיניהן". מפגין אחר, מוואפיק עותמאן, אמר כי ההסגרה תערער את בתי המשפט המקומיים ותציג אותם כחלשים.

בסוף השנה שעברה גזר בית משפט על בשיר עונש מאסר של שנתיים בגין עבירות שחיתות. הוא גם נאשם ונחקר על הרג מפגינים ועל תפקידו בהפיכה ב-1989 שבה עלה לשלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully