וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח של 5 תלמידים מאיים להבעיר מחדש את סודאן

כוחות הביטחון פיזרו באלימות מחאה במחוז צפון קורדופאן, והרגו חמישה נערים שמחאו על מחירי הלחם והדלק. בתגובה השעתה האופוזיציה את השיחות עם המועצה הצבאית, שמצדה גינתה את התקרית וקראה להעניש את האחראים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

המועצה הצבאית של סודאן גינתה היום (שלישי) את הרג חמשת תלמידי התיכון בעצרת שהתקיימה אתמול. המפגינים בעיר אל-אבייד האשימו את כוחות התגובה המהירה, הנשלטים על ידי הגנרל מוחמד דקאלו - מספר 2 בהנהגה הצבאית - בירי בעת המחאה על המחסור בלחם ובדלק. הם הודיעו כי השיחות שאמורות היו להתקיים היום נדחו.

"זהו פשע בלתי-מתקבל, יש צורך בדין וחשבון מידית", אמר לכתבים ראש החונטה, גנרל עבד אל-פתאח אל-בוהראן. היום אמורות להתחדש השיחות עם האופוזיציה על העברת השלטון לאזרחים, בהמשך להסכם שנחתם בתחילת החודש. האו"ם קרא לרשויות לחקור את הטבח ואמר כי "אף ילד לא צריך להיקבר במדי בתי ספר". גילם של הקורבנות הוא בין 15 ל-17.

בעקבות העימותים, הכריזו הרשויות על עוצר בארבע ערים במדינת צפון קורדופאן, בזמן שתנועת המחאה הגדולה ביותר, איגוד המקצועים של סודאן, קראה לחידוש ההפגנות ברחבי המדינה. כל בתי הספר במדינת המחוז השביתו את הלימודים. לפי האיגוד, עוד 60 בני אדם נפצעו מירי חי של צלפים וכוחות של המיליציה, שאיגדה כמה מיליציות ערביות אחרות שהוקמו במקור כדי לדכא את המרד במחוז דארפור ב-2003.

הפגנה בחרטום, סודאן, 27 ביולי 2019. רויטרס
מפגינים בחרטום, בשבוע שעבר/רויטרס

עדיין לא ברור אם השיחות בין הצבא לאופוזיציה אכן יתחדשו, לאור קריאותיהם של חלק מהמפגינים להשעות אותן בעקבות הטבח של הנערים. המחאה על יקור מחירי הלחם הייתה זו שהחלה את ההפגנות נגד הרודן לשעבר עומר אל-בשיר, שהודח באפריל אחרי שלושה עשורים של יד ברזל.

לפי הנהגת המפגינים, השיחות היום היו אמורות להתמקד בסמכויות הגוף השלטוני צבאי-אזרחי, בפריסת כוחות הביטחון ובחסינות של הגנרלים מפני העמדה לדין בגין מעשי האלימות. ההסכם שנחתם ב-17 ביולי קבע כי תוקם מועצת שלטון חדשה, שתחולק בין שישה גורמים אזרחיים וחמישה גנרלים.

גורמי רפואה הקשורים לתנועת המחאה אמרו כי 250 איש נהרגו מאז דצמבר, 127 מהם ב-3 ביוני, כשכוחות ביטחון פיזרו בכוח את מחנה המפגינים בחרטום. עם זאת, ממצאי ועדת חקירה רשמית מטעם הצבא, שפורסמו בשבת, העלו כי רק 17 מפגינים נהרגו ביו הפשיטה על המתחם, ו-87 בסך הכול בין אותו יום ל-10 ביוני. החקירה זיהתה שמונה קצינים שהיו מעורבים בדיכוי האלים, שלושה מהם מכוחות התגובה המהירה. האופוזיציה דחתה את המספרים ואת המסקנות, ואמרה כי הן זיכו את ראשי המועצה הצבאית מאחריות.

  • עוד באותו נושא:
  • סודאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully