וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז הדמוקרטיים בניו המפשייר: סנדרס ניצח, בוטיג'ג' שני, ביידן התרסק

הסנאטור הסוציאליסטי סיים בפער קטן מעל ראש עיריית סאות' בנד לשעבר, שגבר עליו באייווה. הסנאטורית קלובשר הפתיעה, וסגן הנשיא לשעבר אכזב שוב. גם הסנאטורית וורן הרחק מאחור. וננצח ננצח את הנשיא המסוכן ביותר בהיסטוריה המודרנית", הבטיח סנדרס. התחנה הבאה - נבאדה

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הסנאטור הסוציאליסטי ברני סנדרס ניצח הלילה (רביעי) בפער קטן בפריימריז הדמוקרטיים בניו המפשייר וביסס את מעמדו כמועמד מוביל במרוץ לזכות במינוי ליצוג המפלגה בנובמבר. מנגד, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שסומן כפייבוריט, קרס שוב ויסיים במקום החמישי והמאכזב כשמנגד התחזקה הסנאטורית איימי קלובשר. אל המקום השני הגיע ראש העיר לשעבר פיט בוטיג'ג', שניצח באייווה בתום פריימריז כאוטיים בשבוע שעבר. שני הקמפיינים ביקשו ספירה חלקית מחודשת של הקולות מאייווה.

סנדרס זכה ב-26% מהקולות ובוטיג'ג' ב-24%, אך שניהם זכו באותו מספר צירים - תשעה כל אחד. קלובשר זכתה בשישה. על מנת לזכות במועמדות במפלגה הדמוקרטית, על המועמדים לזכות בתמיכתם של 1,990 צירים מתוך 3,979. למרות מספרם הקטן, ההיסטוריה הוכיחה כי כמעט בלתי-אפשרי עבור דמוקרט להיבחר כמועמד המפלגה לנשיאות מבלי להתברג בשני המקומות הראשונים בפריימריז באייווה ובניו המפשייר.

"עם הניצחונות מאחורינו, ההצבעה פופולרית באייווה וניצחון כאן הלילה, אנו נוסעים לנבאדה ואז לקרוליינה הדרומית", אמר סנדרס במהלך נאומו בפני הפעילים בניו המפשייר. "אנחנו הולכים לנצח במדינות האלה". סנדרס הביע הכרת תודה לתומכיו ולפעילי המטה שלו, ואז הודה למועמדים שהתמודדו נגדו: "פיט בוטיג'ג', איימי קלובשר, אליזבת וורן, ג'ו ביידן". לדבריו, "לא משנה מי ינצח, ואנחנו בהחלט מקווים שזה יהיה אנחנו, נתאחד יחד וננצח את הנשיא המסוכן ביותר בהיסטוריה המודרנית".

ברני סנדרס נואם בפני פעילים בניו המפשייר - ה-12 לפברואר 2020. רויטרס
"יחד ננצח את הנשיא המסוכן ביותר בהיסטוריה המודרנית". סנדרס לפעיליו בניו המפשייר, היום/רויטרס

סנדרס בן ה-78, המייצג בסנאט את המדינה השכנה - ורמונט, ניצח בניו המפשייר בפריימריז הדמוקרטיים הקודמים, מול יריבתו הילרי קלינטון שזכתה לבסוף במועמדות המפלגה ב-2016. עם זאת, אחוזי התמיכה בו השנה היו נמוכים יותר בהשוואה ללפני ארבע שנים. תומכיו של סנדרס שרקו בוז כשנאומו של בוטיג'ג' שודר על המסכים, וצעקו "וול סטריט פיט" בשל תרומות שקיבל מאנשי עסקים עשירים.

במקביל, שיבח בוטיג'ג' בן ה-38 את הזוכה, סנדרס, ואמר כי העריץ אותו בצעירותו. "הערצתי את הסנאטור סנדרס כשהייתי תלמיד תיכון. אני מכבד אותו מאוד עד היום ואני מברך אותו על ביצועיו החזקים הלילה". לדברי גורם בקמפיין של בוטיג'ג', ניו המפשייר הייתה "החצר האחורית של ברני". "הוא הוציא יותר כסף מכולם, ניצח (ב-2016) עם 60 (אחוזי תמיכה), אך אנחנו בדיוק שם", כך אמר הגורם ל-CNN.

ראש העיר, שיהיה הנשיא ההומו הראשון אם ייבחר, גינה את הפילוג בתוך המפלגה ואת העימותים הפנימיים בשבועות האחרונים. "בעונת הבחירות הזו, נאמר לנו על ידי אנשים מסוימים שעליך להיות מהפכן או שאתה חלק מהסטטוס-קוו. אבל איפה זה משאיר את היתר?", שאל בוטיג'ג' את תומכיו. "פוליטיקה של אנחנו או הם היא הדרך לבחירתו מחדש של דונלד טראמפ".

בוטיג'ג' העיר עדיין עומד בפני שאלות לגבי יכולתו לנצח בנובמבר, בשל אחוזי התמיכה הנמוכים שלו בקרב המצביעים השחורים, אחד מפלחי האוכלוסייה החשובים של הדמוקרטים.

פיט בוטיג'ג' נואם בפני פעילים בניו המפשייר - ה-12 לפברואר 2020. רויטרס
"מעריץ את סנדרס". פיט בוטיג'ג' נואם בפני פעילים בניו המפשייר, הערב/רויטרס

קלובשר הפתיעה כשהיא הגיעה למקום השלישי במדינה עם 19.9%. בנאום הלילה מול פעילים אמרה הסנאטורית ממינסוטה כי היא "תנצח את טראמפ". לדבריה, "אמנם נותרו עדיין פתקי הצבעה לספירה, אבל ניצחנו כנגד כל הסיכויים בכל שלב בדרך. עשינו את זה ברעיונות ובעבודה קשה".

עוד הוסיפה קלובשר, מהאגף המתון במפלגה, כי בזכות אותם פעילים היא עתידה "לקחת את הקמפיין לנבאדה", המדינה הבאה ברשימת הפריימריז, "ואז ניסע לקרוליינה הדרומית. אנחנו נפיץ את מסר האחדות למדינה".

איימי קלובשר, מתמודדת מהמפלגה הדמוקרטית בפריימריז, נואמת בפני פעילים בניו המפשייר - ה-12 לפברואר 2020. רויטרס
"ניצחנו נגד כל הסיכויים". קלובשר בפני פעילים בניו המפשייר, היום/רויטרס

וורן, שזכתה לתמיכה מועטה עם 9.3% מסך הקולות, אמרה בנאום שנשאה מוקדם יותר בפני פעילים בעיר מנצ'סטר שבניו המפשייר כי "אם אנחנו מתכוונים לנצח את דונלד טראמפ בנובמבר, אנו נזדקק לשיעור הצבעה גבוה למפלגה, ובכדי לקבל את שיעור ההצבעה הזה, אנו צריכים מועמד שהקואליציה הרחבה במפלגה שלנו תוכל לעמוד מאחוריו".

ביידן, שזכה גם הוא למספר מצומצם של קולות בניו המפשייר - 8.5%, לא טרח להישאר בה, וביטל את אירוע הפריימריז שתיכנן בה. לתומכיו, אמר מבעד למסך בשידור חי מקרוליינה הדרומית כי "אני אוהב את ניו המפשייר מאוד, ואנחנו הולכים לשוב אליה". לדבריו, "אזרחי נבאדה נושאים אלינו את עיניהם. שמענו בדיוק שתיים מתוך 50 המדינות. זה לא כל האומה, אפילו לא מחצית האומה - המאבק לסיום נשיאותו של דונלד טראמפ רק מתחיל".

הוא רשם אחוזי תמיכה נמוכים גם בפעמיים הקודמות שבהן התמודד בפריימריז הדמוקרטיים, וב-2008 הוא פרש מהמרוץ כדי להתמודד כסגנו של ברק אובמה. הוא מקווה להישאר במשחק לקראת המשך הפריימריז, שיהיו במדינות בעלות אוכלוסייה מגוונת אתנית. "זה לא נגמר, זה רק מתחיל", אמר סגן הנשיא לשעבר לתומכיו בקרוליינה הדרומית.

הפריימריז בניו המפשייר הובילו גם לצמצום המרוץ, עם פרישתם של שני מועמדים: איש העסקים מניו יורק אנדרו יאנג. על פי גורמים ל-CNN, החלטתו של יאנג התקבלה נוכח הנתונים המאכזבים בקמפיין באייווה, לאחר שסיים שם את הפריימריז עם תמיכה של 1% בלבד. במקביל, גם הסנטור מקולורדו מייקל בנט הודיע על פרישה מהמרוץ. בנט בן ה-55, אמר לתומכיו זמן קצר לאחר קבלת תוצאות הסקרים בניו המפשייר, כי זה היה "אך ראוי" לסיים את מסעו הפוליטי במדינה, שבה התמודד באופן פעיל.

מי שלא היה על פתקי ההצבעה בניו המפשייר, אבל נמצא עמוק בתוך המרוץ הוא המיליארדר מייקל בלומברג, שלא יתחרה בשום מדינה לפני "סופר טיוזדיי", שיתקיימו ב-3 במרץ ב-14 מדינות שונות. הוא עולה בסקרים, בסיוע ההון שהוא שופך על פרסום, ומקווה לרשום תוצאות טובות במדינות ששולחות צירים רבים כמו קליפורניה וטקסס.

ג'ו ביידן בכינוס בחירות בדרום קרוליינה - ה-12 לפברואר 2020. רויטרס
נאם בשידור חי לפעילים בניו המפשייר, ג'ו ביידן. היום/רויטרס

בהשוואה למבוכה שנגרמה בשבוע שעבר בהליך ספירת הקולות באיווה, הפעם, פרסום התוצאות בניו המפשייר זרם בצורה חלקה ותוך כמה שעות נספרו רוב הקולות. אחוז ההצבעה התקרב לשיא של 2008, כשהקרב בין אובמה לקלינטון שלהב את המפלגה. זה עשוי להפיג את החששות בקרב המפלגה שעלו בשל אחוז ההצבעה הנמוך מהצפוי באייווה בשבוע שעבר.

אליזבת' וורן נואמת בפני פעילים בניו המפשייר - ה-12 לפברואר 2020. רויטרס
"צריכים מועמד שהמפלגה תוכל לעמוד מאחוריו". וורן, היום/רויטרס

גם בצד הרפובליקני התקיימו פריימריז, אך טראמפ ניצח בקלות בניו המפשיר, כשהבסיס את יריבו היחיד במרוץ הסמלי בעיקרו, המושל לשעבר וויליאם וולד.

(עדכון ראשון: 23:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully