וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בסין, מיתון עולמי: כך עלולה הקורונה לפגוע בכיס שלנו

10.2.2020 / 19:30

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, מזהירים כלכלנים בכירים כי המשק הסיני עלול להחמיר, מה שיכול להפוך את המשבר הבריאותי למשבר כלכלי עולמי ולהביא לעליות מחירים גם בארץ. הציר הכלכלי בוושינגטון: "ככל שהסגר וההכלה ילכו ויגדלו, הפגיעה בכלכלה תלך ותתעצם"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

עיניי ראשי החברות הכלכליות בישראל ובעולם נשואות לימים הקרובים, שבהם יוכרע האם המשק הסיני יחזור לשגרה או שמא הקיפאון והסגר במדינה ימשכו, בשל בהלת נגיף הקורונה והחשש מהדבקות. המדינה האריכה את ראש השנה הסיני עד מחר, אז צפויים לחזור לעבודה אלפי מפעלים בסין, אלא שכבר עכשיו מקבלים יבואנים ישראלים הודעה על דחיית פתיחת המפעלים בשבעה ימים נוספים. הציר הכלכלי בוושינגטון ערן ניצן הזהיר בשיחה עם וואלה! NEWS כי אם משבר נגיף הקורונה יארך עוד חודשים, הדבר יביא למיתון עולמי שעלול לפגוע גם בישראל. בינתיים החברות הישראליות כבר מחפשות אפיקים אחרים, שיביאו עמם עליית מחירים שיגולגלו על הצרכן.

ב-30 בינואר הכריז ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום בינלאומי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בסין ומחוצה לה, שהביא למותם של 908 אנשים בסין, אחת המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם. מה שהביא את המפעלים הסינים, המחוברים לעשרות מדינות בעולם, לעבוד במתכונת חירום ואת האנשים בסין להסתגר בבתים עד להודעה חדשה.

בסין החליטו לדחות את ראש השנה הסיני עד ל-10 בפברואר כדי לאפשר לאנשים לחגוג אותו, ובכך למעשה הביאו להשבתה של המשק. מדינות רבות אסרו על כניסת טיסות מסין, כולל ישראל, וסגירת הנמלים היבשתיים. חברות תעופה כמו בריטיש אירוויז, דלתא יונייטד איירליינס ולופטהנזה ביטלו את טיסותיהן אל המדינה. רוסיה סגרה את כל הגבולות שלה עם סין כדי לא לאפשר מעבר של עובדים לתוכה.

סוחרים חובשי מסכות במרכז המסחר לפרחים 
בעיירה קונמינג, במחוז יונאן , 10 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
סוחרים חובשים מסכות במרכז מסחר בעיר קונמינג, במחוז יונאן/רויטרס, רויטרס
"סין נמצאת בשרשרת הצריכה של חברות רבות ואם המשבר ימשך לאורך זמן, זה עשוי לפגוע בהם"

התפרצות הנגיף יצרה בהלה גדולה מאוד לא רק בהיבט הבריאותי, אלא גם בהיבט הכלכלי, שכן מפעלים יצרניים רבים וחברות היי טק המסתמכות על יבוא מסין, מחפשות כעת אפיקים אחרים כדי לייבא לישראל חומרי גלם ומוצרים הנדרשים לייצור. במקביל, ישנה פגיעה גדולה בתחום התיירות, שכן הרבה אנשים מבטלים נסיעות לחו"ל בכלל ובפרט למזרח, בייחוד בעיקר לאחר אזהרת המסע שפרסמה משרד הבריאות וכללה מספר מדינות חוץ מסין.

על פי נתוני משרד הכלכלה ולשכת המסחר הישראלית, ישראל ייבאה מסין בשנה שעברה סחורות בשווי 19 מיליארד דולר, והיצוא מישראל לסין היה בשווי 4.5 מיליארד דולר. בחודש המקביל אשתקד, עמד היבוא מסין על 900 מיליון דולר והיצוא עמד על 260 מיליון דולר, כך שהמשך השיתוק בכלכלה הסינית בעקבות הנגיף יביא, על פי הערכת משרד הכלכלה, לפגיעה של 40 אחוז מהייצוא והיבוא של חודש זה. "הכל עניין של עד מתי יימשך המשבר בסין" הסביר אוהד כהן, ראש מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה. "אם סין לא תפתור את המשבר בחודש הקרוב, גם הכלכלה הישראלית תפגע מזה, הכלכלה הסינית מהווה בערך 15% מהכלכלה העולמית ו-17% מהסחר העולמי".

כהן פירט כי "בערך כל סחורה שישית יוצאת מסין, מי שעושה את החשבון מבין עד כמה זה משמעותי". לדבריו, "היבוא מסין לישראל מורכב מחומרי גלם, מוצרי ביניים לתעשייה, חומרים כמו ציוד מתכלה לבתי חולים, אלקטרוניקה וגם מוצרי צריכה". הוא הוסיף כי "סין נמצאת בשרשרת הצריכה של חברות רבות ואם המשבר ימשך לאורך זמן, זה עשוי לפגוע בהם".

עוד בוואלה!

שי שלט ביד רמה על יותר ממיליארד סינים. הנגיף מאיים לערער על הנהגתו

לכתבה המלאה

"אם המשבר יימשך חודשים הפגיעה בחברות הגלובליות תהיה קשה"

השאלה הגדולה שמטרידה את העולם הכלכלי הוא מה יקרה השבוע והאם הסינים יחזרו לעבודה, אם נראה דשדוש, הדבר ייתן את אותותיו גם בשטח. "הסינים האריכו את חופשת ראש השנה הסיני עד מחר, ועכשיו צריך לראות האם הם יחזרו לעבודה או לא", הוסיף אוהד כהן. "השבועיים הקרובים יתנו את הטון לאן הרוח נושבת, האם המפעלים הסינים יחזרו לתקופה מלאה או לתפוקה שתאפשר את שימור האספקה, או שהעובדים ימשיכו להסתגר בבתים ואז צפויה להיות בעיה", הסביר. לדבריו, "החברות הישראליות מחכות לראות מה קורה עם הסינים, אך בד בבד מחפשות מקורות חלופיים". בנוסף לכך, הזהיר כהן גם מפני עליית מחירים כי הביקוש למוצרי גלם עלה.

"ככל שהסגר וההכלה של הנגיף ילכו ויגדלו, הפגיעה בכלכלה הסינית תלך ותתעצם", אמר הציר הכלכלי בוושינגטון ערן ניצן. "בעולמנו הגלובלי, בעיות של הכלכלה הסינית לא מסתכמות בסין, זאת כלכלה שמחוברת לעשרות מדינות כיעד היצוא והיבוא המשמעותי ביותר, להאטה בסין יש משמעויות גלובליות רבות, בראש ובראשונה בארצות הברית".

"סין היא היעד השלישי של תיירים לארצות הברית, גם בכל הקשור לפעילות של חברות אמריקאיות שעובדות בסין, לסטארבקס יש 3,000 סניפים שסגורים בסין, יש אלפי בתי קולנוע של רשת איי-מקס שסגורים עכשיו בסין, ערך המניות של חברות שונות רק הולך ויורד", הסביר ניצן. "שבוע שבועיים זה דבר שאפשר להתגבר עליו, אבל אם סין תכנס לאירוע של חודשים הפגיעה בחברות הגלובליות תהיה קשה".

נוסעים בתחנת רכבת בהונג קונג, 10 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
נוסעים בתחנת רכבת בהונג קונג/רויטרס, רויטרס

ניצן הוסיף כי המעגל השלישי שהולך להיפגע זה חברות הטכנולוגיה. לדבריו, "50% מהרכיבים הטכנולוגיים של המוצרים שמיוצרים בארצות הברית - מקורם בסין. אין לזה תחליף", הסביר. "אי אפשר לשנות ביום אחד את השווקים של סין כמקור של מוצרים אלקטרוניים, זה עניין של חקיקות ורגולציה". הוא פירט כי "היום הודיעו שמאות חלקים של האוזניות החדשות של אפל תלויות ביבוא מסין והסטוק הקיים יספיק לעוד שבועיים. ככל שיעברו השבועות, עוד ועוד חברות שמתעסקות במכשירי סיטי, מכשירים רפואיים וציוד רפואי תלויים באספקה רציפה של שרשרת הייצוא".

לדבריו של ניצן, ישראל היא יעד קטנטן בזירה העולמית, ולכן היא נתונה לתנודות העולמיות. "אם המגפה תמשיך להתרחב היא תביא לפגיעה כלכלית עולמית, אם נראה את ההסגר ממשיך עד לסוף הרבעון, גם ישראל תפגע מהמצב ואז אף אחד לא יוכל להושיט יד לישראל, רק היא תצטרך לעזור לעצמה בהתמודדות עם האטה עולמית". לדבריו, העיקרון המרכזי שמחייב את הממשלה להתמודד הוא לא רק בהיבט הבריאותי, "אלא גם להכין לעצמה את הרזרבות והיכולות של גרעון נמוך להתמודד עם מצב של מיתון עולמי".

נשיא סין שי ג'ינפינג מדבר עם אזרחים על נגיף הקורנה, 10 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
נשיא סין שי ג'ינפינג מדבר עם אזרחים על נגיף הקורנה/רויטרס, רויטרס

ניצן הבהיר כי המצב הנוכחי מהווה נורת אזהרה לישראל, מפני מצב הגרעון, והבהיר כי הוא חייב להיות בשליטה. "אנחנו לא יודעים איך נגיף הקורונה יתפתח והאם הוא יגרור את העולם למיתון", הסביר. "ישראל תצטרך להיות מצוידת בכל היכולות להתמודד עם מצבי האטה, לדעת איך להזרים לשווקים כספים, לעודד יציאה לעבודה בשעת מיתון, ולכן מעכשיו היא צריכה להכין את עצמה לתרחיש הגרוע ביותר". הוא הוסיף כי "משקיעים קטנים יהיו מחויבים לסייע לעצמם, להגדיל את התשלומים לציבור, להקים תכניות סיוע, ראינו את זה במשברים קודמים ולכן זה מחייב את ישראל להיות בגרעון עם שליטה".

בנוסף לכך, טען הציר הכלכלי בוושינגטון כי נגיף הקורונה תפס את סין בתקופה בעייתית, שכן השנה היא מצאה את עצמה עם האטה בצמיחה של 6% בתוצר בסין, "זהו תוצר נמוך מאוד לסין, מהבחינה הזאת נגיף הקורונה לא יכול להגיע בעיתוי גרוע יותר. אם האירוע ימשך לעוד כמה חודשים, המשק הסיני לא יוכל לצמוח ביותר מ-4% ולזה יהיו השלכות מרחיקות לכת עבור המדינה הסינית, לכן השאלה שתעסיק את כולנו תהפוך משאלה בריאותית לשאלה כלכלית ואפילו פוליטית". הוא הבהיר כי "זה בהחלט דבר שמגיע למשק הסיני בשעה שהוא מגלה סימני חולשה".

נוסעי הרכבת התחתית של בייג'ינג עם מסכות על פניהם מחשש לנגיף הקורונה ב-10 בפברואר 2020. רויטרס
נוסעי הרכבת התחתית של בייג'ינג עם מסכות על פניהם/רויטרס

נכון להיום כ-30 חברות ישראליות כבר פנו לחדר המצב שפתחה התאחדות התעשיינים בעקבות מצוקה ובעיות של ייבוא חומרי גלם מסין, בגלל השבתת העבודה במפעלים. "פנו אלינו עשרות חברות", סיפר אלעד נצר, מנהל חדר המצב המיוחד שנפתח למשבר הקורונה. "בעיקר חברות שצריכות חומרי גלם שמגיעים דרך קבע מסין ואסיה".

הוא הוסיף כי "אנחנו מחפשים להם חלופות, כאשר המקום המרכזי שמחפשים בו הוא טורקיה". לדבריו, "אנחנו מנסים לעזור להם בחיבור עם חברות חלופיות דרך משרד הכלכלה, הרבה פניות הגיעו בתחום הטקסטיל, מתכת ובנייה". על פי התאחדות התעשיינים, הספקים בסין משותקים כי הנמלים לא עובדים ולכן אי אפשר להוציא חומרים מהמדינה. "אנחנו חוששים מצמצום פעילות הייצור בישראל", הוסיף נצר.

החברות הישראליות כבר מחפשות אפיקים אחרים כדי לייבא חומרי גלם לייצור, ואספקה לחברות שונות בהיי טק, כאשר הפנים כרגע מופנות לאירופה, ועמם עליות מחירים שצפויות להתגלגל לידיי הצרכנים. רועי רוזנק, חבר נשיאות לשכת המסחר ויבואן מסין, סיפר כי באירופה כבר הבינו שהביקוש מגיע בעקבות המחסור מסין, ומנצלים כל מומנטום להעלאת מחירים. "80% מהיבוא שלי הוא מסין", אמר רוזנק. "יש לי ספקים שאני עובד איתם כבר 25 שנים ,לצערי ולצער העולם כולו, נגיף הקורונה לא מסתיים בהיבט הבריאותי, אלא גם בהיבט הכלכלי".

הוא הסביר כי "היום, כשאני פונה לחברות מסין, הם אומרים לי שהם לא יודעים אם אפשר להתחיל לקבל הזמנות, הם היו צריכים להתחיל לעבוד ב-1 בפברואר ודחו את זה בגלל הנגיף לעשירי לחודש, היום, אבל מכיוון שיש להם חוק במדינה שאוסר עליהם להתאגד מעל לכמות מסוימת של אנשים במפעלים, הם לא יכולים להפעיל אותם". לדבריו, "מה שהיה צריך להיפתח היום, דחו את הפתיחה ל-17 בחודש". רוזנק הוסיף כי הוא כבר הספיק לקבל מייל מהספקים, על כך שבעקבות המצב הם דוחים את הפעלת המפעלים ל-17 בפברואר.

באירופה מנצלים את המומנטום להעלאות מחירים

"אף יבואן לא יספוג 50% של עליית מחירים. זה יגולגל 50% על היבואן ו-50% על הצרכן"

רוזנק כמו יבואנים רבים, כבר צריך לחשב מסלול מחדש ולחשוב על ספקים חדשים ממדינות אחרות, סביר להניח באירופה. רוזנק הזהיר כי "הסינים הם לא אנשים ששוכחים, רושמים על פנקס קטן, אם היום אבטל להם הזמנות, בעוד חודש-חודשיים הם יזכרו לי את זה". לדבריו, "הם מעריכים אנשים עם לויאליות בעסקים ובפן האישי". רוזנק השאיר את ההזמנות אצל הסינים, ובמקביל פנה לשוק האירופי, "הם לא אידיוטים", אמר. "הם שפשפו את הידיים ואמרו אנחנו מבינים שעכשיו אתם חוזרים אלינו, אבל אתם צריכים להבין שלא נוכל לעמוד בכמות הייצור של הסינים, אז גם העלאת המחיר עלתה בהתאם לפחות ב-50% יותר יקר ממה שאני משלם היום בסין, אבל כשאין ברירה אין ברירה".

לדבריו של רוזנק מי שצפוי לספוג את עליית המחירים הזאת בארץ הוא הצרכן הישראלי. "המצב במשק הישראלי ממילא בכי רע, אף יבואן לא יספוג 50% של עליית מחירים. מה שכן, זה יגולגל 50% על היבואן ו-50% על הצרכן". הוא הסביר כי "אני חייב לתת פתרון ללקוחות שלי בארץ, הם צריכים להפעיל את קו הייצור". הוא הוסיף כי "אני צופה עליית מחירים, תהיה נהירה למדינות אחרות, הסחר בין סין לישראל יקטן בצורה דרסטית והכל תלוי בהתנהלות של הממשל הסינית, אם תהיה דעיכה נוכל לספוג את זה במשך חודש-חודשיים, ואז נוכל לצוף מעל המים, אבל אם המצב יימשך נייבא מוצרים מאירופה שם המחירים יותר יקרים, ולא נוכל לגלם את זה עלינו, נצטרך למצוא אופציות אחרות".

אזרחים עוטים מסכות מחשש להידבקות בווירוס הקורונה בשנגחאי שבסין, 9 בפברואר 2020. רויטרס
אזרחים עוטים מסכות בשנגחאי/רויטרס

הזמן הממוצע מרגע ההזמנה עד להגעת המוצר עומד על שלושה חודשים. כעת, עם צבר ההזמנות שנתקעו, לא ברור מתי בעלי החברות בישראל יקבלו את ההזמנות שלהם. "תחשבי כמה הזמנות תקועות להם בקנה", אמר רוזנק. "המפעלים לא מייצרים, לא יכולים לבצע העברה ימית. יש אי וודאות מאוד גדולה ומי שיחגוג על זה הם האמריקנים והאירופאים, אני קיבלתי הודעה מצרפת ואיטליה שאמרו לי ברוכים הבאים, אנחנו יודעים למה באתם, אבל המחיר שלנו עלה".

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר אמר כי "נגיף הקורונה מתחיל להשפיע על המשק ומוכיח כי אסור למדינת ישראל לאבד את העצמאות היצרנית והכלכלית ועלינו לדאוג להקים תשתית תעשייתית עצמאית שתיתן מענה לעצמאות הזו בימים של משבר מדיני, ביטחוני או רפואי". הוא הוסיף כי "אנחנו מדינה שהתמכרה לייבוא זול ועכשיו ההתמכרות הזו מתחילה להכאיב. במידה ומגמה זו תמשיך, הצרכן הישראלי עלול להיתקל במדפים ריקים". לדבריו, "התעשייה הישראלית תעשה כל שתוכל כדי לספק את צרכי הציבור הישראלי שייפגע מעצירת הייבוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully