וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2019 הייתה שנה איומה לאמזונס. 2020 החלה לא פחות גרוע

אחרי שבשנה הראשונה של בולסונארו בתפקיד נשיא ברזיל זינק קצב כריתת יער הגשם הגדול בעולם, גם חודש ינואר, שלרוב שלו יותר בזכות הגשמים היה קשה - עלייה של 108% בהשוואה לינואר שעבר

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

קצב בירוא יער האמזונס בברזיל הוכפל בינואר האחרון בהשוואה לשנה שעברה, והגיע לשיא של חמש שנים לחודש זה - כך אמרו גורמים רשמיים. זאת בהמשך לשנה הקשה שחווה יער הגשם הגדול ביותר בעולם ב-2019, השנה הראשונה לכהונתו של הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו.

קצב כריתת היער בחלק זה של השנה נוטה להאט מפני שהגשמים מקשים על הגישה לאזורים הללו. עם זאת, במקום לרדת לרמות הנמוכות כמו בעבר, קצב כריתת העצים ביער נותר גבוה. יותר מ-280 קמ"ר של יער נכרתו בינואר, עלייה של 108% בהשוואה לינואר שעבר ושיא שלילי מאז החלו להיאסף הנתונים על ידי סוכנות מחקר החלל ב-2016. קילומטר רבוע אחד שווה לגדול של כ-200 מגרשי כדורגל.

שבט טמבה באמזונס בברזיל. AP
הגשמים אמורים היו להקשות על הרס היער. חלק מגולח של האמזונס/AP

מתנגדי הנשיא אומרים שהמדיניות והרטוריקה שלו מעודדים פעילויות בלתי-חוקית ביער המכונה "הריאה הירוקה" של העולם בזכות ספיגת פחמן המאטה את קצב ההתחממות הגלובלית. בולסונארו דוחה את הביקורת וטוען כי ברזיל נותרה דוגמה לשימור הסביבה.

מומחה האקלים קרלוס נובה, מעדכן וחוקר באוניברסיטת סאו פאולו, אמר כי יש סכנה ש-2020 תהיה גרועה יותר מהשנה שעברה. "העלייה בינואר 2020 מאוד מדאיגה, זה מצביע על כך שהגורמים שהובילו להתגברות בירוא היערות ב-2019 עדיין פעילים מאוד. הגיעה העת לפעולה יעילה ומקיפה לבלימה ולהכלת הפעילות הלא חוקית באמזונס", אמר לאתר G1 המקומי.

"רק זיהום ומוות"

ביום רביעי חשף בולסונארו את הפרויקט שלו לפתיחת שמורות של שבטים ילידים מוגנות באמזונס לכריה וחקלאות מסחריות. התכנית השנויה במחלוקת עדיין צריכה את אישור הקונגרס. בולסונארו, שמתח ביקורת באופן קבוע על גודל השמורות, אמר כי ההתפתחות הכלכלית של אזורים אלה תועיל לשבטים הילידיים.

ג'ואניה וופיצ'אנה, חברת הקונגרס הילידית היחידה בברזיל, זעמה. "כריה באדמות הילידים היא לא חוקית ולא חוקתית", כתב בטוויטר. "כריה מביאה רק זיהום ומוות. אנחנו לא רוצים במותם של הנהרות, היער והעמים הילידים".

נשיא ברזיל מעוניין לשלב את הילידים בשאר האוכלוסייה, בטענה שהם חיים בעוני כמו "בעלי חיים בגני חיות". בחודש שעבר הוא ספג ביקורת לאחר שאמר כי ילידים סוף סוף "מתפתחים" והופכים לבני אדם.

כמו כן, ביום רביעי מינה בולסונארו את ריקרדו לופס דיאס, מיסיונר לשעבר לפתיחת כנסיות באדמות ילידיות, לעמוד בראש המשרד האחראי על שבטים מבודדים בסוכנות לענייני ילידים, פונאי. על המינוי נמתחה ביקורת רבה על ידי קבוצות של פעילי זכויות ועובדים בסוכנות, מחשש שהוא עשוי לאותת על שינוי בגישה המסורתית של הממשלה ביחס לשבטים החיים באזורים נידחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully