וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נכנס למסלול בחלל: איראן נכשלה פעם נוספת בשיגור לוויין

אחרי העיכוב, התקשורת במדינה הודיעה על שיגורו של הלוויין ממרכז החלל על שם חומייני, אולם לדבריה "זפר" לא הצליח להיכנס למסלול בגלל מהירותו הנמוכה. מדובר במפלה נוספת לתכנית החלל האיראנית, שביצעה כמה שיגורים כושלים. במקביל, טהראן חשפה טיל חדש לטווח של 200 ק"מ

אתר רשמי

איראן ביצעה היום (ראשון) שיגור כושל של לוויין לחלל. התקשורת הרשמית במדינה הודיעה על שיגורו של הלוויין "זפר", ממרכז החלל על שם חומייני בסמנאן, אולם לדבריה הוא לא הצליח להיכנס למסלול כמתוכנן. מדובר במפלה נוספת עבור תכנית החלל של איראן, שלטענת ארצות הברית נועדה לסייע לתכנית הטילים הבליסטיים שלה.

השיגור ממרכז החלל, שנמצא במרחק של כ-230 קילומטרים מדרום-מזרח לבירה טהראן, נכשל לאחר שהטיל "פיניקס" לא הצליח להכניס את "זפר 1" למסלול בחלל בגלל מהירותו הנמוכה. הוא תוכנן להתקיים בצל חגיגות ציון המהפכה האסלאמית משנת 1979, החודש. באופן קבוע, איראן חושפת בעת זו את ההישגים הטכנולוגיים של כוחותיה המזוינים, תכנית החלל שלה ומאמציה הגרעיניים.

בדיווח נפרד, הטלוויזיה האיראנית הרשמית חשפה היום טיל לטווח קצר שפותח על ידי המדינה. "ראאד-500", שפירוש שמו בפרסית הוא "ברק", הוא במשקל של חצי מהטיל "פתח-110", אך מגיע לטווח של כ-200 קילומטרים וניתן להפעיל אותו באמצעות דור חדש של מנועים, שהונדס כדי להכניס לוויינים למסלול.

הטיל "ראאד-500" שחשפה איראן. -, אתר רשמי
חצי ממשקלו של ה"פתח-110". הטיל האיראני "ראאד-500", שנחשף היום/אתר רשמי, -

טרם השיגור - שהתעכב אתמול, אמר שר התקשורת של איראן, מוחמד ג'וואד-אזרי-ג'הרומי, כי הלוויין יגיע למהירות 7,400 קמ"ש בחלל. לדבריו, התמונה הראשונה שהלוויין היה אמור להעביר היא של הגנרל קאסם סולימאני, שחוסל על ידי ארצות הברית בחודש שעבר בפעולה שקירבה את שתי המדינות למלחמה כוללת.

השיגור הלא מוצלח של "זפר" מצטרף לכישלונות נוספים שנרשמו בתכנית החלל של איראן בשנים האחרונות. איראן שיגרה את הלוויין הראשון שלה, "אומיד" (תקווה), ב-2009 ואת הלוויין "רסד" (תצפית) ביוני 2011. טהראן אמרה ב -2012 כי הצליחה לשגר את הלוויין השלישי שלה, נאוויד (הבטחה), אך בשנה שעברה נכשלו לפחות שני שיגורים שלה, באחד מהם אירע פיצוץ בכן השיגור. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רמז לקשר לכך. לאלה מצטרפת שריפה שפרצה לפני שנה במרכז החלל, שלטענת הרשויות הרגה שלושה חוקרים.

עוד בוואלה!

איראן: סיכלנו מתקפה שהשביתה את האינטרנט; שיגור לוויין נדחה

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי פוגש קציני חיל האוויר האיראני בטהראן ב-8 בפברואר 2020. רויטרס
חמינאי נפגש עם קבוצת קציני חיל האוויר האיראני בטהראן, אתמול/רויטרס

לטענת ארצות הברית, באמצעות שיגורים אלה איראן מפרה את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, שקראו לה לחדול מפעילות הקשורה לטילים בליסטיים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים. טהראן, שזה זמן רב טוענת שהיא איננה מחפשת אחר השגת נשק גרעיני, מתעקשת כי ללוויינים ולניסויי הטילים שלה אין מטרות צבאיות, ומכחישה את טענותיה של וושינגטון.

השיגור מגיע על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לבין ארצות הברית, אחרי החלטתו של טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות בשנת 2015, ולחדש את הסנקציות עליה. מאז, איראן החלה בהפרת התחייבויותיה במסגרת ההסכם ובחידוש העשרת האורניום. בינתיים, סדרת מתקפות במי המפרץ הפרסי, חיסולו של סולימאני על ידי ארצות הברית וכן הפלתו בשוגג של מטוס נוסעים אוקראיני על ידי איראן - החריפו את המתיחות אף יותר.

נתניהו בכנס פעילים

אתר רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמשתתף הערב בכנס פעילי הליכוד בנהריה, הגיב לשיגורו הכושל של ללוויין ואמר כי "הם גם נכשלים בהעברת נשק לסוריה וללבנון כי אנחנו פועלים שם כל הזמן, כולל בימים אלה".

(עדכון ראשון: 12:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully