וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלגה או תקיפה: מחלוקת במערכת הביטחון סביב טרור הבלונים

9.2.2020 / 6:00

למרות הסנקציות שהוטלו על הרצועה, חמאס לא חדל משיגור זרי הבלונים לעוטף. מלבד הבהלה הנגרמת בציבור, ככל שהיקף התופעה עולה, כך גובר החשש מפגיעה באזרחים. בעוד שבמערכת הביטחון טוענים כי אין סיבה להגיב בעוצמה, יש מי שסבור שצריך לחזק את ההרתעה - ללא קשר להסדרה

עריכה: אסף דרורי

חמאס הפתיע באמצע שנת 2018 עם שימוש בעפיפוני התבערה אך עבר מהר מאוד לבלוני הנפץ היעילים. מעט גז הליום שמגיע מישראל דרך מעבר כרם שלום, המיועד בעיקר לבתי חולים ברצועה, ומפריחים אותם לעבר ישראל. בשונה מעפיפון המוגבל עם חוט למרחק של מאה מטרים, הבלונים מסוגלים לצבור מרחקים.

בתחילה היו נוחתים הבלונים בשטח ישראל עם גחל בוער. אחר כך עם אמצעי בערה אחרים כמו בד טבול בנפט. כך הציתו הפלסטינים עשרות אלפי דונמים בנגב המערבי והעלו באש שדות חיטה וחבילות חציר שנערמו לפני הובלה. הקיץ השחור בנגב המערבי הסתיים והגיע החורף. השימוש בטכניקת ההצתות דעך כי השדות הפכו ללחים והחיטה נקצרה. אז הופיעו בלוני הנפץ, אולם ברגע שהחל משא ומתן בתיווך מצרים להסדרה בין ישראל לחמאס, שיגורם הופסק כתנאי להתקדמות בשיחות.

במערכת הביטחון ראו בכך הישג משמעותי. דיברו על ההרתעה ומחיר ההפסד של חמאס, אך בעזה כמו בעזה, מה שמעניין את חמאס זה הרחוב. ברגע שהארגון חש מרומה הוא חזר לשיטה הידועה: מאות זרים של בלוני נפץ שמציפים את שמי הדרום. הפעם הם נשאו גרמים בודדים של מטען מאולתר, עברו לזרי פרחים שנושאים ראש קרבי של RPG, ראש של פצצת מרגמה וטיסן מקלקר עטוף בנייר אלומיניום כדי לתעתע במערכות הגילוי של צה"ל. אפילו כדורגל ממולכד נוסה כדי למשוך אליו ילדים סקרנים.

זר בלונים בשטח פתוח בתחום המועצה האזורית אשכול 16 בינואר 2020. דוברות המשטרה, אתר רשמי
מחלוקת סביב הטיפול בטרור הבלונים. המועצה אזורית אשכול, לפני כשבוע/אתר רשמי, דוברות המשטרה

לא אחת הוקפצו מטוסי חיל האוויר לפענח מה פשר הנקודה על המכ"ם. טווח הפעולה השתפר כי נעשה שימוש בבלונים יותר גדולים: לפחות שישה בלונים בזר אחד. חוליות המשגרים מתחשבים גם בעוצמה ובכיוון של הרוח. כך למעשה הגיעו זרי בלוני נפץ לאשדוד, דימונה ומתקנים של מפעלי ים המלח. יכול מאוד להיות שהם הגיעו רחוק משם ואף אחד לא יודע. כדי להתיש את כוחות הביטחון הם שילבו בלוני דמה לא נושאים חומר נפץ.

מה שנראה היה בתחילה כאמצעי מגוחך להטיל מורא על הציבור בישראל הפך מהר מאוד ליותר ממטרד. קיים חשש משמעותי שזר בלונים יפגע באזרחים ישראלים - סטטיסטית מדובר בעניין של זמן. הדרג המדיני החליט לא לשבור כלים ולא להגיב לכל זר בלוני נפץ. חמאס זיהה זאת כחולשה, במיוחד שהציבור מבקר את התופעה בחריפות, כולל אוזלת היד הביטחונית והגביר את התדירות וההיקף של הפרחת בלוני הנפץ כאמצעי להפעלת מנוף על ממשלת ישראל. המתח גובר עוד יותר כשבו זמנית מגיעים כמה זרי נפץ לשטח ישראל והם מפעילים יחד פיצוץ של חומר נפץ מאולתר. הציבור נבהל וחמאס מצליח להטיל פחד.

עוד בוואלה!

רקטה נורתה לעבר אשכול, צה"ל תקף עמדות חמאס ברצועה

לכתבה המלאה

לייזר, מטול ורובה סער

ביום חמישי ביקר הרמטכ"ל אביב כוכבי באוגדת יו"ש. "אין לנו שום כוונה לאפשר לטרור להצליח", הכריז תוך התייחסות לכלל הגזרות. "הדירקטיבה ברורה מאוד לשטח, ברורה מאוד עד לאחרון הכוחות - לסכל ולמנוע כל פעילות. כשאני אומר טרור אני מתכוון גם לאבן, בקבוק תבערה ובלוני נפץ". בגובה פני השטח הדברים נראים אחרת. אכן מתקיים מאמץ אך לא גדול ובטח לא שלם.

יחידת סילוק פצצות של צה"ל נערכת לנטרל זר בלונים חשודים בצפון רצועת עזה. 4 בפברואר 2020. אמיר בוחבוט
יחידת סילוק פצצות בהיערכות לנטרול זר בלונים. עוטף עזה, בשבוע שעבר/אמיר בוחבוט

התצפיות של אוגדת עזה לאורך הגבול מדווחות בזמן אמת על זרי הבלונים שנחשפים, וכל כמה שעות מתפרסם עדכון על מיקומם במפה. עד כה לא ברור במה מועיל העדכון אם לא מיירטים את הבלונים בזמן אמת, למעט אינדיקציה אם היום הזה יעבור בהגברת בלוני הנפץ. בהתאמה, משטרת ישראל, גורמי החינוך וראשי היישובים מפיצים הודעות לציבור להזהיר בעיקר ילדים לא לגעת בבלונים חשודים ולדווח לגורמי הביטחון.

גורמי צבא באוגדה מודים כי לא מעט זרים חולפים מעל הראש ומתגלים אם בכלל רק בעומק השטח. סיכול זרי הבלונים נתקל בבעיה מאוד קשה מאחר ובשטח יש רק מערכת לייזר אחת שהיא מוגבלת בטווח ובמזג אוויר. עד כה היא הצליחה לפגוע בעשרות זרי בלוני נפץ. זה הישג, אך הוא מתגמד מול ההיקף שעובר מעזה לישראל. בנוסף לכך, יש מספר מטולים מיוחדים אותם מפעילים לוחמים בשטח שמסוגלים לפגוע בבלוני הנפץ, אך היעילות שלהם מוגבלת.

במקרים אחרים בהם לוחם נושא רובה סער רגיל, מזהה זרי בלוני נפץ בטווח ירי יעיל - הוא לא מורשה לירות בו אלא אם כן הוא חש באיום מידי. הלוחם רק מתבקש לדווח על כך לחמ"ל.

חסימות צירים בעוטף עזה 12 ביולי 2019. אמיר בוחבוט
"הפתרון לא שלם". היערכות ביטחונית סביב עוטף עזה/אמיר בוחבוט

ברגע שמתקבל דיווח מדויק על זר פרחים שנחת בשטח ישראל, יוקפצו לשם צוות של היחידה לסילוק פצצות מחיל ההנדסה לנטרל את זר הבלונים, צוות רפואי למקרה שיהיו פצועים במהלך הנטרול שלרוב מתבצע באמצעות רובוט, וצוות אבטחה לעתים גם רבש"צ מהאזור לסגור את המרחב כדי למנוע מסקרנים להגיע. כל אלו יחד דורשים הפעלת משאבים רבים בזמן. כשיש הרבה בלוני טרור במקביל מחליטים על סדר עדיפויות ומידת הדחיפות. גורמי צבא באוגדת עזה הסבירו ביום שישי כי "מדובר בפתרון נקודתי, לא בפתרון שלם לעניין". לדבריהם, "האויב מתחכם ועושה שימוש ציני במשחק ילדים או בקונדום להעביר חומר נפץ מהצד הפלסטיני לצד הישראלי. לפעמים הם עושים זאת בגלוי בשטח תוך שימוש בילדים או נשים זקנות, מצלמים ומעלים לרשת".

לשמר את ההסדרה

למרות האיומים של הדרג המדיני ביניהם שר הביטחון נפתלי בנט להגיב לכל סוגי הטרור מעזה בשלב הזה הדרג המדיני לא אישר תגובות חריגות לבלוני הנפץ, כי נעשה מאמץ ישראלי לשמר את תהליך ההסדרה. עד כה לא אישר הקבינט תגובה נקודתית לכל זר בלוני נפץ, אלא רק כשאחד מבלוני הנפץ כמעט ופוגע בצורה ישירה באזרח או כשזה משולב באותו הזמן בשיגורי רקטות. רק אז צה"ל תוקף מטרות ברצועת עזה הכוללות מחסני נשק, אתרי ייצור נשק ופירי מנהרות.

שר הביטחון נפתלי בנט, בהצהרה לתקשורת באריאל, 26 בינואר 2020. צילום: הלל מאיר, TPS
"להגיב לכל סוגי הטרור". בנט/TPS, צילום: הלל מאיר

כדי להעצים את הלחץ על החמאס הוחלט על סנקציות אזרחיות כמו צמצום מרחב הדיג וצמצום היקף הסוחרים שנכנסים לעבוד בישראל, אך מוטל ספק על יעילותן. הסנקציות הללו כמו גם התקיפות לא באמת מנעו בימים האחרונים מחמאס להפריח עשרות זרי בלוני נפץ. למען הסר ספק דין בלון נפץ לא כדין רקטה. צה"ל לא מגיב על כל זר בלוני נפץ כמו שהוא מגיב כמעט על כל רקטה.

הדעות בנושא במערכת הביטחון חלוקות. למרות שבלוני הנפץ מכרסמים בתחושת הביטחון וזה עניין של זמן עד שיגרמו לאסון, שלא לדבר על ההתשה של כוחות הביטחון, יש גורמים בכירים שאומרים כי על בלוני נפץ לא יוצאים למבצע. בנוסף, בזמן הזה צה"ל מקזז יכולות באמצעות תקיפות. מנגד יש מי שטוען שצריך לחזק את ההרתעה ולהגיב באופן כללי על התגברות הטרור הכולל גם בלוני נפץ. אותם גורמים טוענים שלא ניתן להפריד בין היקף שיגורי הרקטות שעלה בחודשיים האחרונים להיקף בלוני הטרור ויש לטפל בכך בצורה ישירה כאילו אין תהליך הסדרה. לפי הערכות כלל הגורמים תופעת בלוני הנפץ תתגבר ככל שיתקרב מועד הבחירות בקלפי. יש כבר מי שטוען באוגדת עזה כי עד שצה"ל ימגר את התופעה של בלוני הנפץ, בעזה יפתחו איום אחר או שיתחילו להצית שטחים בישראל עם בוא הקיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully