וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר הצפת המטוסים: האחריות נעצרה בבסיס ופסחה על בכירי חיל האוויר

5.2.2020 / 9:11

לאחר פרסום ממצאי הביניים של תחקיר התקרית החמורה בבסיס חצור, גורמים בחיל האוויר מתחו ביקורת חריפה על הסרת האחריות ממטה החיל. לדבריהם, הניסיון לגלגל אחריות לרשויות האזרחיות ולאחר מכן רק לדרג הטקטי, ברקע פרישת מפקד הבסיס, איננו מאמץ אמיתי להגיע לחקר האמת

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

(בווידיאו: בית הדין בהאג קבע כי אין בסיס לטענות בגין פשעי מלחמה נגד חיל האוויר, בחודש שעבר)

גורמים בחיל האוויר מותחים ביקורת חריפה על התנהלות תחקיר ההצפות בבסיס חצור והנזק למטוסי הקרב, שנערך על ידי ועדת מומחים בראשות סגן-אלוף וממצאי הביניים שלו פורסמו אתמול (שלישי). הביקורת נוגעת בעיקר לעובדה שדוח הביניים עסק בעיקר בבסיס חצור ובדרג הטקטי, ופסח על מעורבות גורמים במטה הכללי ועל בכירי חיל האוויר - ועל אחריותם לאירוע.

הגורמים הדגישו כי חשיבות הביקורת איננה נובעת מעלות הנזק נשגרם כתוצאה מהפגיעה במטוסי הקרב ובתשתיות, שבשלב זה נאמדת ב-30 מיליון שקלים, אלא מהסכנה שנשקפה לחיי האדם בטייסת ומהפגיעה בפעילות של הבסיס, שהינו בעל חשיבות מבצעית. בשיחות סגורות, ציינו הגורמים כי הניסיון בשלב הראשוני לגלגל את האחריות לאירוע לרשויות האזרחיות, שאמורות לכאורה לנקז את הנחל שעלה על גדותיו, ובשלב השני לקשור את האירוע החמור רק לבסיס חצור ולפקודיו - איננו מאמץ אמיתי להגיע לחקר האמת, כפי שמצופה מחיל האוויר, במטרה להיערך לאירועים דומים בעתיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לדברי אחד הגורמים, הלקחים לא יושמו כהלכה. ההצפה בבסיס חצור/מערכת וואלה!, צילום מסך
בשיחות סגורות, ציינו הגורמים כי הניסיון בשלב הראשוני לגלגל את האחריות לאירוע לרשויות האזרחיות ובשלב השני לקשור את האירוע החמור רק לבסיס חצור ולפקודיו - איננו מאמץ אמיתי להגיע לחקר האמת

אחד הגורמים אמר בשיחה סגורה כי נוצר הרושם שהלקחים והמסקנות מתחקירי עבר לא יושמו הלכה למעשה. למרות זאת, עדיין נשאלות שאלות בקרב צוותי האוויר, כמו אילו התרעות הגיעו ממטה החיל לקראת הסערה המתקרבת שעליה דווח בכלי התקשורת ושאליה נערך כלל הציבור, כמו גם משרדי הממשלה. שאלה נוספת היא האם הועבר דגש מיוחד לבסיסים שבהם התרחשו הצפות בעבר וכן האם פורסמו הנחיות קרקעיות מיוחדות. הגורמים העריכו כי אם גורמי המטה הבכירים היו דואגים להטמעת ההתרעות והיישום בשטח - האירוע החמור היה נמנע.

מפקד בסיס חצור לקח אחריות על האירוע וביקש לסיים את תפקידו. מדובר בצעד ראוי להערכה, ו"עריפת ראשים" איננה מה שיש לדרוש, בטח לא כשמדובר באיש צוות אוויר ותיק בעל ניסיון מבצעי ממושך ומשמעותי. יחד עם זאת, מצופה מחיל האוויר להשלים את התחקיר על אודות התנהלות הדרגים הבכירים מעליו.

מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית. דובר צה"ל
סכנה לחיי אדם ופגיעה בפעילות בבסיס בעל החשיבות המבצעיתץ מטוסי חיל האוויר בבסיס חצור/דובר צה"ל

הצפת מטוסי הקרב של חיל האוויר מעלה סוגיה מעניינת - שקיפות צה"ל בפני הציבור. מי שקיבל את ההחלטה בחיל האוויר להסתיר את המידע מהציבור במשך כמעט ארבעה ימים איננו מחובר לעולם הטכנולוגיה הנוכחי, לציפיות החברה הישראלית מצה"ל ולאופן שבו התקשורת מתנהלת.

גם אם היו שיקולים מבצעיים חשובים מאחורי השהיית הפרסום, נוכח ההתרחשויות במזרח התיכון, נכון היה לנהוג אחרת בפרק זמן קצר לאחר מכן. למשל, צה"ל לא התקשה לדבר בחופשיות על התקרית החמורה בחאן יונס, ועד היום יש ויכוח בצה"ל על מידת הפתיחות של הצבא בנוגע לאחד הנושאים החשובים ביותר באמ"ן (אגף המודיעין). בחיל האוויר מדגישים כי מדובר בדוח ביניים וכי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ממתין להשלמתו הסופית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully