וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ההצפות: מפקד בסיס חצור יסיים את תפקידו, שלושה מפקדי טייסות ננזפו

4.2.2020 / 20:00

בעקבות מסקנות ממצאי תחקיר הביניים של ההצפות בבסיס חיל האוויר בחצור, ביקש מפקד הבסיס ממפקד החיל לסיים את תפקידו. ראש מטה חיל האוויר מסר כי מפקד הבסיס "טעה באופן שבו ניהל את האירוע". הנזק המוערך בעקבות ההצפות: 30 מיליון שקלים

צילום: משרד הביטחון, עריכה: עמית שמחה

תחקיר ההצפות בבסיס חיל האוויר בחצור - כל העדכונים

  • מפקד בסיס חיל האוויר בחצור יסיים את תפקידו
  • נזיפה פיקודית למפקד הטייסת שמטוסיה נפגעו, מפקד טייסת תחזוקה, ומפקדת טייסת תעופה
  • למרות סימנים שמעידים על מזג אוויר קיצוני לא הועלתה מדרגת ההיערכות המוקדמת
  • נדרש היה לפעול בעודף כוח ולהוציא את המטוסים מהדירים התת קרקעיים
  • נגרם נזק של כשלושים מיליון שקלים

מפקד בסיס חיל האוויר בחצור הודיע הערב (שלישי) כי הוא יסיים את תפקידו, בעקבות ההצפות שאירעו בבסיס לפני כשלושה שבועות. ההחלטה על סיום תפקידו הגיעה בעקבות הגשת ממצאי הביניים של תחקיר ההצפות בבסיס חיל האוויר למפקד חיל האוויר. מפקד חיל האוויר קיבל את בקשתו והוא יסיים את תפקידו בימים הקרובים. בנוסף לכך, שלושה מפקדי טייסות קיבלו נזיפות פיקודיות.

בשיחה עם כתבים לענייני צבא, אמר ראש מטה חיל האוויר תא"ל ניר ברקן כבר בראשית דבריו, כי "הבסיס נערך באופן חסר". לדבריו, "לא בוצעו כל הפעולות הנדרשות, לא זוהתה ההשתנות בענייני ההצפה. אנחנו מעריכים שתפעול נכון היה מקטין בצורה ניכרת את היקף הנזק". ראש מטה חיל האוויר הוסיף כי "עם זיהוי האירוע אנשי הבסיס פעלו בתנאים מורכבים להצלת חיי אדם וציוד תוך חתירה למגע".

בעת ההצפה מפקד הבסיס לא נכח פיזית בשטח המחנה. עוד לפני אירוע ההצפה סוכם כי מפקד בסיס חצור ימונה לנספח צבאי בחו"ל. ההחלטה בנושא לא תשתנה והוא ימלא תפקיד זה בעתיד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מטוס קרב שהוצף בבסיס חצור/מערכת וואלה, צילום מסך

בתקרית לפני כשלושה שבועות הוצפו שמונה מטוסים, שלושה מהם לחלוטין, ונגרמו נזקים בשווי מיליוני שקלים בעקבות ההצפה. ההצפות, שנבעו ככל הנראה מכך שנחל סמוך עלה על גדותיו, גרמו לפגיעה בדירים התת-קרקעיים (דת"קים), המתחמים שבהם חונים המטוסים, כמו גם בתשתיות ובכלים בבסיס.

בנקודת הזמן הנוכחית, חמישה מטוסים מתוך שמונת המטוסים חזרו לפעילות מבצעית מלאה. שלושת המטוסים הנוספים מטופלים ביחידת האחזקה האווירית ויחזרו לטיסה בתום הטיפול. מיד לאחר האירוע וגם בימים אלה הבסיס מבצע פעילות מבצעית רציפה וימשיך בפעילות זו. הערכת הנזק הראשונית לציוד ולתשתיות נאמדת על כ-30 מיליון שקלים לטיפול במטוסים שנפגעו.

צוות המומחים קבע כי לפני ההצפות היו סימנים שמעידים על מזג אוויר קיצוני שצפוי, ולאור זאת היה נדרש לעלות את מדרגות ההיערכות המוקדמת. עוד קבע צוות המומחים כי נדרש היה לפעול בעודף כוח, להוציא את המטוסים מהדירים התת קרקעיים ולקיים היערכות מקדימה בבסיס. הערכות כזו לא בוצעה והתוצאות היו, לדבריו של ראש מטה חיל האוויר, בנזק של שלושים מיליון שקלים.

עוד בוואלה!

ההצפות בבסיס חצור: מפקד חיל האוויר הורה על הקמת צוות תחקיר

לכתבה המלאה
מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית. דובר צה"ל
"טעינו בעיתוי הפרסום". מטוסים מבסיס חצור לאחר שובם לפעילות מבצעית/דובר צה"ל
מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית. דובר צה"ל
מטוסים מבסיס חצור לאחר שובם לפעילות מבצעית/דובר צה"ל

ממסקנות תחקיר הביניים עולה כי באירוע התרחשו שתי הצפות בבסיס. הראשונה בחלקו הצפוני של הבסיס, בשל עליית נחל "ברקאי" על גדותיו והשנייה בחלקו הדרומי של הבסיס, בעקבות עליית מפלס המים בנחל "האלה" שהובילה לבסוף להצפת הדירים התת קרקעיים. בעלי התפקיד בבסיס העריכו באופן חסר את עוצמת מערכת הגשם הצפויה ועל כן לא נערכו כראוי ולא ביצעו את הפעולות הנדרשות.

ראש מטה חיל האוויר תא"ל ברקן הודה וציין מספר פעמים כי "טעינו בעיתוי פרסום האירוע לציבור". הוא טען כי "שיקול הדעת המבצעי-ביטחוני היה שגוי". הוא סירב לענות על השאלה 'מי היה אחראי על ההחלטה לאסור את הפרסום כבר ביום חמישי ולהמתין כארבעה ימים'.

מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית. דובר צה"ל
"שיקול הדעת היה שגוי". מטוסי חיל האוויר מבסיס חצור לאחר שובם לפעילות מבצעית/דובר צה"ל
מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית. דובר צה"ל
מטוסים מבסיס חצור לאחר שובם לפעילות מבצעית/דובר צה"ל

ראש מטה חיל האוויר הוסיף כי "הוחלט על כמה צעדים פיקודיים, ביניהם נזיפה פיקודית למפקד הטייסת שמטוסיה נפגעו, נזיפה למפקד טייסת תחזוקה, ונזיפה למפקדת טייסת תעופה". עוד ציין ראש המטה כי חמישה מטוסים חזרו לפעילות מבצעית וכי שלושה מהמטוסים נמצאים עדיין בתהליך שיקום.

בדבריו של ראש מטה חיל האוויר לא היתה התייחסות מעמיקה לעניין הצלת חיי חיילים באמצעות יחידת החילוץ 669, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. כמו כן, נותרו שאלות פתוחות סביב אחריות גורמי המטה הבכירים בחיל האוויר, ותהליך קבלת ההחלטות לעניין השקיפות הציבורית על אירוע חמור, שבגללו הוחלט למנוע את פרסום ההצפה בבסיס חצור. לסיכום אמר תא"ל ברקן, כי התחקיר עדיין לא הסתיים.

מטוסי חיל האוויר לאחר שובם לפעילות מבצעית. דובר צה"ל
שלושה מפקדים בבסיס ננזפו. מטוסים מבסיס חצור לאחר שובם לפעילות מבצעית/דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר אלוף עמירם נורקין אמר הערב כי "חווינו הצפה עם נזק לתשתיות, אמצעי לחימה ופגיעה בכשירות המבצעית של הבסיס, בהיקף ובחומרה שניתן היה לצמצם. נדרש היה להגביר את ההערכות בבסיס למזג אוויר קשה מוקדם יותר, האיחור הרב יצר נזק גדול יותר". מפקד חיל האוויר סיכם כי ניכרה נחישות ופעולה אינטנסיבית של אנשי הבסיס, לצד התגייסות חיילית וצה"לית הראויה להערכה מעת ההצפה. בכך צומצם היקף הנזק וקוצר משך הזמן של הירידה מכוננות מבצעית. מפקד חיל האוויר ציין שכל תאונה ואירוע הינו בר מניעה ולפיכך גם אירוע זה. עוד ציין כי נדרש היה לפעול להוצאת המטוסים מהדירים התת-קרקעיים טרם ההצפה, ולקיים הערכות בסיסית שונה.

בנוסף לכך, ציין אלוף נורקין כי "טעינו בעיתוי פרסום האירוע לציבור, וכי נכון היה לעשות זאת מוקדם יותר. הטעות נבעה משיקול דעת ביטחוני מקצועי שגוי. מפקד חיל האוויר אישר את כיווני התחקיר להמשך, הן בתוך חיל האוויר והן בממשק מול הרשויות האזרחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully