וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסכנה הצהובה": נגיף הקורונה מעורר גזענות נגד הסינים בעולם

עם התפשטות הווירוס, שגבה את חייהם של יותר מ-350 איש, אזרחים רבים ממוצא אסיאתי חווים יחס משפיל ומבזה. נוסע אוטובוס ברח מעיתונאי ממוצא סיני בלונדון, וילדים סינים בקנדה חווה בריונות בבית הספר. בעיתון בצרפת השתמשו במונח גזעני ישן לתיאור אסייאתים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

התפרצות הנגיף הסיני והתפשטותו למקומות שונים בעולם, עוררו רגשות ותגובות אנטי-סיניות, חלקן בעלות ניחוחות גזעניים.

כך, בצרפת, אחד העיתונים פרסם תמונה של אישה סינית עם מסיכה, ולצדה הכיתוב "אזהרה צהובה". בכותרת אחרת מאותו עיתון, "קורייה פיקאר", נכתב בכותרת אחרת "סכנה צהובה חדשה?", בדומה לביטוי הגזעני המיושן שתיאר את אנשים ממוצא אסייאתי, הנחשבים לחלק מ"הגזע הצהוב".

בעקבות התגובות הזועמות של הקוראים, שהאשימו את העיתון בשימוש בשפה פוגענית, הוא מיהר להתנצל והבהיר כי לא הייתה לו כוונה להנציח "סטראוטיפיים גזעניים". עם זאת, העיתון הצרפתי הוא לא האמצעי היחיד שנתן דרור להתבטאויות גזעניות ביחס לתושבי אסיה, שכללו התמקדות בהרגלי האכילה שלהם ובמנהגיהם. משתמשים סינים מיהרו לפתוח בקמפיין נגד, עם ההאשטג "אני לא וירוס" (על משקל ההאשטג המפורסם "אני שארלי, Je Suis Charlie".

אזרחי בייג'ינג  מכוסים במסכות פנים בגלל וירוס הקורונה, ה-1 בפברואר 2020. AP
עיקר ההתבטאויות מתמקדות במזון. תושבים בבייג'ינג עם מסכות/AP

עם התפשטות הנגיף והמגבלות שהטילו מדינות שונות ברחבי העולם על כניסת אזרחים סינים, אנשים רבים ממוצא אסייתי החיים מחוץ למולדתם סיפרו כי מתייחסים אליהם כמו אל נגיפים מהלכים. בבריטניה, עיתונאי מקומי ממוצא סיני סיפר כי אדם באוטובוס בלונדון מיהר לעבור מושב כשהוא התיישב לידו.

עובד סיוע מלזית-סינית סיפרה על חוויה דומה. "זוג בבית ספר במזרח לונדון שבו אני עובדת שאלו אותי מדוע הסינים אוכלים מזון מוזר כשהם יודעים שהוא גורם לווירוסים", היא אמרה לרשתCNN .
בקנדה, היו דיווחים על ילדים סינים שהוטרדו בבית ספר. בניו זילנד, שטרם אושר בה מקרה הידבקות בווירוס, אישה סינגפורית סיפרה שהטיחו בה קללות גזעניות בקניון.

לא רק במדינות מערביות יש התגברות בגזענות נגד הסינים. גם בווייטנאם, נתלו שלטים מחוץ למסעדות שעליה נכתב "אין כניסה לסינים". שלטים דומים נראו מחוץ לחנות ביפן.

נוסע ברכבת בבייג'ינג, סין, עם מסיכה על פניו, 3 בפברואר 2020. AP
נוסע ברכבת התחתית של בייג'ינג, היום/AP

עיקר הרגשות האנטי-סיניים מתמקדים במזון הסיני, הכולל אכילת בעלי חיים שונים. הווירוס החדש מקורו, ככל הנראה, בשוק פירות ים וחיות בר בווהאן, ומדענים הצביעו על עטלפים ונחשים כעל נשאים אפשריים של הנגיף. עם זאת, רק חלק קטן מאוכלוסיית סין אכן אוכל את בעלי החיים הללו, שבעיקר משמשים עוד למנהגים או לתרופות מסורתיים.

מנגד, הרשויות מתקשות לאכוף את התקנות על הסחר באותם בעלי חיים, שגם מהם התפתח וירוס ה-SARS, בן לאותה משפחה של הווירוס החדש. גם בעת התפרצות הנגיף הקודם, ב-2002 וב-2003, נרשמו תגובות אנטי-סיניות רבות ברחבי העולם.

נאבקים בגזענות

בשל החשש של הקהילות ממוצא סיני ואסייתי החיות במערב מפני אפלייתן, מיהרו בכירים ברשויות לקרוא לציבור הרחב להימנע מכך.

בהצהרה שבה אושר המקרה הראשון של הנגיף בלוס אנג'לס בשבוע שעבר, לשכת הבריאות המקומית הדגישה כי "אין להרחיק אנשים מפעילות בהתבסס על גזעם, ארץ מוצאם או על נסיעותיהם אחרונות אם אין להם תסמינים של מחלות נשימה".

ראשת מחלקת הבריאות הציבורית בטורונטו הזהירה גם כי מידע שגוי על הנגיף יצר "סטיגמה מיותרת על חברי הקהילה שלנו". "אני מודאגת עמוקות ומאוכזבת שזה קורה", אמרה איילין דה וילה בהצהרה שמסרה. "אפליה אינה מקובלת. זה לא מועיל והפצת מידע שגוי אינה מעניקה הגנה לאיש.

ראש עיריית טורונטו, ג'ון טורי, יצא אף הוא נגד הפניקה מהווירוס. "אנו עומדים עם הקהילה הסינית שלנו נגד סטיגמות ואפליה", אמר. "אסור לנו לאפשר לפחד לנצח את ערכינו כעיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully