וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ניצל את רחמי העם על יששכר, אך הטרמפ המצולם שהעניק לא יסייע לו

30.1.2020 / 21:01

למרות מאמציו, נתניהו מתקשה להראות שכוחו עדיין במותניו. רה"מ טלטל את פמלייתו למוסקבה אך רק בעולמו המשונה, ראש ממשלה טס להביא צעירה שנקלעה למצב לא נעים, אך לא בשליחות האומה. הטיסה למוסקבה והפגישה עם פוטין הייתה לבסוף פעלול פוליטי בלבד, לא מהלך מדיני

נתניהו פגש את נעמה יששכר בנמל התעופה במוסקבה/עריכה: עמית שמחה

אלכסנדר זוטוב, דיפלומט סובייטי מיומן וידידותי יותר מרוב עמיתיו בשיא המלחמה הקרה, סיפר פעם למכר ישראלי על פגישתו הראשונה של שר החוץ המנוסה אנדריי גרומיקו עם נשיא אמריקני חדש, ג'ימי קרטר. השם החם במקצה זכויות האדם היה אז אנטולי שרנסקי. מאבקו להשתחרר ממאסר ולצאת לישראל המריץ את תומכיו להפגין נגד הסובייטים ולהציק להם. קרטר, שתודרך לעומק לקראת השיחה, שעסקה במגוון הנושאים ביחסי וושינגטון עם מוסקבה, הישיר מבט אל גרומיקו, שצבר עד אז ותק של רבע מאה בתפקידו מול שישה נשיאים קודמים. "מה בעניין שרנסקי?" הקשה קרטר וגרומיקו החזיר לו מבט וקושיה: "מי זה שרנסקי?".

קרטר התכונן להתנצחות, אולי להתנצלות. התשובה המעוטרת בסימן שאלה הפתיעה אותו והוא השתתק לרגע ועבר לנושא אחר. בתום השיחה, בדרכם מהבית הלבן לשגרירות, החמיא השגריר אנטולי דוברינין, גם הוא ותיק שבוותיקים, לממונה עליו. "זה היה תרגיל אדיר בעניין שרנסקי", התפעל דוברינין. גרומיקו צודד אליו מבט קר "מי זה שרנסקי?" שאל.

הזוטה הנושנה, עשורים לאחר שהרוסים יצאו מהארון הסובייטי אך לא שינו את גישתם הצוננת, סמיכה באינטרסים ודלילה בחמלה. היא נועדה להרגיע את מי שמאמין לתומו שנדיבות, מקריות או שכחה השתלטו על ולדימיר פוטין. לא פליטת פה היתה שם, כששיבח בעיקר את יפה יששכר. רוצה לומר, די ביבי, שחרר. אותי, לא את נעמה - כי זה שקוף ומגושם עד כדי מבוכה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו פגשו כעת את נעמה יששכר ואמה יפה יששכר בשדה התעופה במוסקבה 30 בינואר 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
תיק יששכר התאים למידותיו של מחלץ-על. נתניהו ורעייתו מקבלים את פניה של יששכר/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

בנימין נתניהו, ראש הליכוד, ניצל לפני חודש וחצי אירוע בחירות - בהתמודדות נגד גדעון סער - כדי להתרברב בכך שיביא את נעמה יששכר הביתה. לאחר ביקור פוטין בירושלים וריצוי דרישותיו, עבר הצדק הרוסי בכל תחנות טופס הטיולים, מהמלצה לחנינה ועד לשחרור. האסירה שיצאה לחופשי היתה מסתפקת בטיסה רגילה של אירופלוט, בבחינת עלה ירוק או עלי למטוס; אבל נתניהו התעקש לטלטל בואינג 777 על פמלייתו לבירת רוסיה, כדי לתת לה טרמפ מצולם.

נצמדה אליו, איך לא, מי שבילתה זמן רע במגרש הרוסים בירושלים לפני שבעה חודשים, כשהורשעה שם בהוצאת דבר - כסף, הרבה כסף - בתחבולה ממדינת ישראל: שרה נתניהו. תדע כל אם עבריה שהגברת נתניהו היא אם עבריה, הנזעקת לסייע לכל אם עבריה. באחת מחקירותיה במשטרה דיברה שרה על יחסה לכלבים. הסוגיה צצה בעקבות אזכור כלבת המשפחה קאיה, שאיננה עוד. החוקרות הניחו שהחשודה חובבת כלבים והופתעו לשמוע שההיפך הוא הנכון - הם אינם בקבוק השמפניה שלה. קאיה היתה חריגה, וכפי שלא היו בבית נתניהו כלבי מחמד לפניה, גם לא יהיו אחריה.

מה שנולד משיקולי בחירות, יש לממן מתקציבן

כשאמרה זאת, אמנם בלי השמפניה, לא ידעה שבקרוב יזדמן לבעלה כלב טוב, שירעים בנביחתו כששיירת הכבודה עוברת בנמל התעופה של מוסקבה. אותו כלב, ששמו ודרגתו שמורים בכספת של המכס הרוסי, רחרח חומר אסור בחפציה של נוסעת-המעבר הישראלית. בספר בראשית נכתב, "יששכר חמור גרם", ובתרגום לרוסית, "יששכר תשעה גרם". מנביחה לגילוי, מחקירה למעצר, מתביעה למשפט, מאימוץ האסירה בידי התקשורת - כך נתפר תיק מתאים למידותיו של מחלץ-על, מעין חיליק מגנוס ללא זקן, סופר-ביבי המגיח לכל פינה כשלצדו וונדר-שרה, פודה שבויות ומביאתן למולדת על כנפי נשרים או מרבד הקסמים, תלוי במגזר המחוזר.

הבטחת הבחירות, להראות שכוחו של נתניהו עדיין במותניו, קוימה לפיכך, גם אם לא בזריזות שהמבטיח ייחס לה בשעתו; זה קורה לו יותר ויותר לאחרונה, בין השאר בפרשת הסיפוח, שלא יהיה מהיר כמו שהובטח בתחילה. מה שנולד משיקולי בחירות ובוצע על רקע הבחירות, יש גם לממן מתקציב הבחירות. מומחים לתעופה אזרחית מעריכים שהטיסה למוסקבה, במקום במישרין לנתב"ג, הגדילה את עלות המסע בכ-600 אלף שקלים. זאת מכפלה פשוטה של מחיר כל שעת טיסה, בלי הוצאות נוספות, במוסקבה ובאוויר, וגם אם האומדן קצת מוגזם ודאי שאוצר המדינה התרושש ב-100 אלף דולר, כדי שנתניהו יצטלם עם יששכר כמו יצחק רבין עם משוחררי אנטבה.

מטוסו של רה"מ, בנימין נתניהו עם נחיתתו במוסקבה 30 בינואר 2020. דנה ירקצי
אוצר המדינה התרושש ב-100 אלף דולר לפחות, כדי שנתניהו יצטלם עם יששכר. מטוס רה"מ במוסקבה/דנה ירקצי

100 אלף דולר הרי הם עסקת המאה - ואת התשלום יש להשית על גזברות הבחירות של הליכוד. זה היה פעלול פוליטי, לא מהלך מדיני. פוטין לא ראה את נתניהו רק שבוע. העדכון הוא תירוץ; מבקר המדינה, המשגיח על כשרות כספי הבחירות, צריך לאפסן את האנגלמניות שלו ולתבוע מהליכוד את הכסף. כשפוטין עקץ את תיירות הסמים ואת התרפקותו של פוליטיקאי במצוקה על צעירה שהסתבכה, זה היה סימן נוסף לשבוע שהתהפך על נתניהו. הפגישות עם טראמפ, תכנית הסיפוח והנסיגות, בקשת החסינות, ועכשיו הנצלנות הבוטה של רחמי הציבור על משפחת יששכר - הרווחים הדמיוניים היו לאבק פורח והשיא, הערב: מדיבוריו על החלת הריבונות נשארה רק הודאה בכפיפות לריבונות האמריקנית - מעל ממשלת ישראל יש "ועדה", המגלמת וטו אמריקני על כל החלטה.

בשלב זה של מרתון הבחירות היה אמור נתניהו, או לפחות נתניהו של הבחירות הקודמות, לפתוח פער ניכר על פני בני גנץ. את השבועות הבאים היה על גנץ להשקיע במרדף נואש אחר המוביל, ללא יכולת להדביק אותו. אבל הצוות של גנץ השכיל לצפות את מהלכי נתניהו ולהציב להם מענה תכסיסי נאות. לא תמיד מלבב מצד תוכנו המעפעף בלי בושה ימינה, אך כמשתקף בסקרים - יעיל. גנץ שומר על תיקו-פלוס במדדים השונים. הציבור התרגל לראות בו תחליף רה"מ קביל. השמש תזרח גם כשנתניהו ישקע.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה בקרמלין במוסקבה, 30 בינואר 2020. רויטרס
שקוף ומגושם עד כדי מבוכה. נשיא רוסיה פוטין וראש הממשלה נתניהו/רויטרס

בדצמבר 1969, בשיא מלחמת ההתשה, יצאו שני אלופים ועוד נציגים מחיל האוויר לגזרה הצפונית של תעלת סואץ, כדי לטוס משם במסוק סופר-פרלון למדשאה של בית החולים תל השומר יחד עם שני טייסי-קרב שנטשו את מטוסם בשמי מצרים, נפצעו, נישבו ולאחר חודשים שוחררו - נסים אשכנזי וגיורא רום. זו היתה מחוות כבוד ודאגה של מפקדים ועמיתים. רק בעולמו המשונה של נתניהו, ראש ממשלה טס להביא צעירה שנקלעה, גם באשמתה, למצב שאינו שיא הנעימות, אך לא בשליחות האומה ולא כמופת לנוער. יששכר יכולה להתנחם בכך שנתניהו לא טרח כל כך למענה; רק למענו.

נתניהו זרק השבוע על השולחן שני קלפים, מלך ונסיכה. כשמעליו כתב אישום משולש, לא נשארו לו קלפים גדולים, בהנחה שמלכת הקרב אינה בשליטתו גם אם ירצה להשתמש בה, ורישומם של טראמפ ויששכר יקדים לדהות, כשנותרו שבועיים בלבד עד לשבועיים האחרונים של פתיחת המבערים בשעטה אל קו הגמר. ככל שנתניהו התרוצץ לוושינגטון ולמוסקבה, לא הצליח לנער מגבו את גנץ וזה עוד לפני פתיחת משפט השחיתות. אבל לא הכל אבוד: כמו בכל אולימפיאדה, זאת שנה מעוברת, עם 29 בפברואר. יש עוד יום שלם, 24 שעות, לעשות משהו, להצטלם עם מישהו. אם לא עכשיו אימתי, קרא ברוב ייאושו בבית הלבן ואז שכתב את "אם אין אני לי" לגוף ראשון רבים, כאילו מישהו מאמין לו שהוא חושב על הזולת ועל הקבוצה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו פגשו כעת את נעמה יששכר ואמה יפה יששכר בשדה התעופה במוסקבה 30 בינואר 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
ניצל את רחמי העם על יששכר. נתניהו ורעייתו עם יפה ונעמה יששכר/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully