וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין נאם בעברית בפרלמנט הגרמני: האנטישמיות מחלחלת להנהגות באירופה

29.1.2020 / 13:19

בנאום לרגל 75 שנה לשחרור אושוויץ בבונדסטאג, בירך נשיא המדינה על קבלת האחריות של גרמניה על פשעי הנאציזם: "אנו שותפי אמת בעמידה ההכרחית נגד האנטישמיות ושנאת האחר, שהובילו לחורבן האנושיות שאירע כאן". על הצגת עסקת המאה: "רגעים שיכולים להביא תקווה גדולה"

צילום מסך

נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא היום (רביעי) דברים בפרלמנט הגרמני לציון יום השואה הבינלאומי ו-75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ. ריבלין נאם בעברית בכינוס של הבונדסטאג המוקדש לקורבנות הנאציזם, לאחר שהוזמן על ידי נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, ונשיא הבונדסטאג וולפגנג שויבלה, שיישאו אף הם דברים. לאחר דברי ריבלין יעצור הפרלמנט לדקת דומייה לזכר הקורבנות.

הנשיא פתח את דבריו בתפילת יזכור, ולאחר מכן בירך על קבלת האחריות של גרמניה על פשעי הנאציזם. "קבלת האחריות של גרמניה לשואת היהודים וההתמודדות הציבורית, הפומבית, התמידית, המתמשכת, של גרמניה עם פשעיה, הן שאיפשרו ומאפשרות, את הפרק החדש ביחסים. ישראל וגרמניה צועדות יחד במתח ובאומץ, בין עבר לעתיד. בין החובה לזכור ולעד לא לשכוח, לבין המחויבות לעתיד, המצווה עלינו להביט קדימה ולפעול יחד, על בסיס ערכים ואינטרסים משותפים", אמר הנשיא, שהזהיר גם מהאנטישמיות העולה באירופה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בבונדסטאג לרגל יום השואה הבינלאומי ו-75 שנה לשחרור אושוויץ, 29 בינואר 2020. רויטרס
"אנטישמיות בוטה ועכורה מרחפת על פני אירופה". ריבלין בפרלמנט הגרמני, היום/רויטרס

"תפיסות של עליונות, טהרנות לאומנית, שנאת זרים, אנטישמיות בוטה ועכורה, מרחפות על פני אירופה. מן הימין ועד לשמאל הקיצוני, האנטישמיות מחלחלת ללב ההנהגה האירופית", טען. "חשוב לי מיד להבהיר: איננו בשנות השלושים. איננו עומדים על סיפה של שואה שנייה, או כל דבר שמתקרב לזה. אבל, אי אפשר להתעלם מהאנטישמיות החדשה-ישנה, מהגזענות ומשנאת האחר, בפרט היהודי, המוסלמי והזר, ששבה להרים ראש. אני כאן כדי לומר לכם, שמדינת ישראל וגרמניה הן שותפות אמת, בעמידה ההכרחית, הערכית, וכן, אולי הנצחית, כנגד האנטישמיות ושנאת האחר, שהובילו לחורבן האנושיות שאירע כאן, לפני שבעים וחמש שנים. לא רק יהודים, ועימם בני רומה וסינטי, פולנים, ועשרות אלפי בני אדם נוספים, עלו בכבשן המשרפות באושוויץ. כבוד האדם, החירות, סולידריות אנושית - כל אלה עלו בעשן המשרפות של אושוויץ. וזהו הלקח המרכזי והמטלטל ביותר מהשואה - ששואה, יכולה לקרות".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר בבונדסטאג לרגל יום השואה הבינלאומי ו-75 שנה לשחרור אושוויץ, 29 בינואר 2020. רויטרס
ריבלין ונשיא גרמניה שטיינמאייר בבונדסטאג, היום/רויטרס

ריבלין התייחס בדבריו גם לכמה סוגיות נוספות הקשורות לסיטואציה במזרח התיכון. "דווקא ביום הזה אני מבקש לומר לכם: אין לנו את הפריבילגיה להעלים עין, לא מהמדיניות של ההנהגה באיראן, ולא מהרטוריקה שלה. כולנו יודעים היטב כמה רטוריקה, שמחנכת לשנאה, לשנאת ישראל, להשמדה, היא מסוכנת. כולנו יודעים מה הכוח שלה", אמר ריבלין, "לדאבוננו, האיום שמהווה היום ההנהגה באיראן, איננו שאלה תיאורטית. עבורנו, זוהי שאלה קיומית. לא אנחנו הגדרנו את זה כך, אלא ההנהגה האיראנית, הטוענת בהחלטיות, שהיא חותרת לגדוע את קיומה של מדינת ישראל, ומצהירה שהשמדתנו, היא עבורה מטרה מדינית-פוליטית. איננו בשנת 1938. עם זאת, לא נעצום עין, כשהם מעבירים לאירגוני הטרור, החונים על גבולותינו, מאות מטוסים ומשאיות עמוסים באמצעי לחימה מסוכנים, ובהם טילים מדויקים שמטרתם היא אחת - פגיעה בתל אביב ובירושלים, ובשאר ערי ישראל". בנוסף, הוא בירך על החלטת הפרלמנט הגרמני להכיר בחיזבאללה כארגון טרור, וקרא לממשלה הגרמנית לאמץ אף היא את ההחלטה.

ריבלין התייחס גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני, והביע תקווה שתכנית השלום של הממשל האמריקני תתניע מחדש את התהליך המדיני. "כמו שמשברים אחרים בעולם נפתרו, אני משוכנע, שגם אותו אפשר לסיים. אמש בוושינגטון חזינו ברגעים שיכולים להביא תקווה גדולה. לאחר שנים ארוכות של קיפאון מדיני, הציג הנשיא דונלד טראמפ תכנית שיכולה לאפשר לשני העמים לחדש את ערוצי השיח, ולהתקדם אל עבר עתיד משותף. הדבר אינו פשוט, ושני הצדדים צריכים ללמוד את התכנית לעומק. זוהי תכנית שתובעת ויתורים עמוקים, קשים ומורכבים משני הצדדים, אבל, אסור לנו להרים ידיים, כי מי שמרים ידיים מוותר על הסיכוי, ואני, מסרב לוותר. הבסיס של כל פתרון, חייב להיות הערכה עמוקה לחיי אדם, ואמונה שגם 'בצד השני' חיים אנשים, שרוצים לחיות, כמונו. לכל צד האמת שלו, החרדות שלו, והתקוות שלו. למרות זאת, למרות הקושי, צריך לחשוב על פתרונות שמחזקים את הביטחון והיציבות, כדי לאפשר שגשוג וצמיחה לשני הצדדים. אני תקווה שתוכנית זו, תיושם בהתחשב בעקרונות הללו, ותוביל למציאות טובה יותר עבור כולנו".

נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בבונדסטאג לרגל יום השואה הבינלאומי ו-75 שנה לשחרור אושוויץ, 29 בינואר 2020. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"איננו בשנת 1938. עם זאת, לא נעצום עין"/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בסיכום דבריו, קרא לגרמניה לסייע בהשבת גופותיהם של אורון שאול והדר גולדין המוחזקות בשבי חמאס. נציגי משפחות שאול וגולדין שהו באולם.

נשיא המדינה הגיע לברלין לאחר שמוקדם יותר השבוע השתתף הטקס שנערך באושוויץ. לצד ריבלין, השתתפו באירוע יותר מ-200 ניצולי שואה, נשיא פולין אנדז'יי דודה, נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר וראש ממשלת צרפת אדוארד פיליפ, ראשי ממשלות ובני מלוכה מרחבי העולם, שרובם לא נכללו עם בכירי ההנהגה העולמית שהגיעו לישראל בשבוע שעבר לטקס במוזיאון "יד ושם".

(עדכון ראשון: 12:57)

נשיא המדינה ראובן ריבלין נואם בבונדסטאג לרגל יום השואה הבינלאומי ו-75 שנה לשחרור אושוויץ, 29 בינואר 2020. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"כבוד האדם, החירות, סולידריות אנושית - כל אלה עלו בעשן המשרפות של אושוויץ"/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully