וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חובה להילחם באנטישמיות": מאות ניצולי שואה בטקס לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ

כ-200 שורדים ובני משפחה לקחו חלק באירוע, שאליו הגיעו גם נשיא פולין ומנהיגים אחרים מהעולם, זאת ברקע הוויכוח ההיסטורי בין ורשה למוסקבה. ריבלין קרא "להיאבק ברעות החלות שמכרסמות בדמוקרטיה". דודה תיאר את היעילות המצמררת של הנאצים: "מפעל המוות עבד בתפוסה מלאה"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

יותר מ-200 ניצולי שואה התכנסו היום (שני) לטקס במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין לציון 75 שנה לשחרורו. בין המשתתפים באירוע היו נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשיא פולין אנדז'יי דודה, ראשי ממשלות ובני מלוכה מרחבי העולם, אולם הם רובם לא נכללו עם בכירי ההנהגה העולמית שהגיעו לישראל בשבוע שעבר לטקס במוזיאון "יד ושם".

בנוסף לנשיאי ישראל ופולין, גם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר וראש ממשלת צרפת אדוארד פיליפ השתתפו בטקס, שהחל ב"שער המוות", שבו עדיין נמצאים פסי הרכבת שהובילו את הקורבנות לתוך המחנה. דודה דיבר בנאומו על היעילות המצמררת של רצח העם שבוצע על ידי הנאצים. "במשך שנים מפעל המוות עבד בתפוסה מלאה. עשן עלה מהארובות, המשלוחים הועברו. אנשים צעדו באלפיהם כדי לגוש את מותם", תיאר הנשיא הפולני.

דודה, שלא השתתף בכינוס הבינלאומי ביד ושם בשבוע שעבר, הודה לריבלין על הגעתו למחנה. "נוכחותך היא סימן של זיכרון, והיא סימן גלוי להתנגדות ליחס לא אנושי ולכל סוגי השנאה, במיוחד שנאה גזענית", אמר דודה. ריבלין אמר במסיבת עיתונאים סמוך למחנה כי "חובתנו להילחם באנטישמיות, בגזענות ובנוסטלגיה פשיסטית, באותן הרעות החולות שמאיימות לכרסם ביסודות הדמוקרטיות שלנו".

נשיא פולין, אנדז'יי דודה ונשיא המדינה, ראובן ריבלין  בטקס הנחת הזרים, במלאת 75 שנה לשחרור מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ, פולין 27 בינואר 2020. רויטרס
"להילחם ברעות החולות שמכרסמות בדמוקרטיות שלנו". ריבלין ודודה, היום/רויטרס

האירועים הנפרדים לציון האירוע המכונן מתום מלחמת העולם השנייה התקיימו בזמן של ויכוחים נוקבים סביב המהלכים שהובילו לפרוץ מלחמת העולם השנייה והשואה בין פולין לבין רוסיה. בשבוע שעבר האשים נשיא פולין את מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין בשקרים אחרי שטען כי ורשה שיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית בתחילת המלחמה. דודה סירב להגיע לטקס בירושלים משום שלא ניתנה לו רשות לנאום שם.

בעיני פולנים רבים שאינם יהודים, אושוויץ נשאר המקום שבו הנאצים כלאו והרגו מתנגדים פולנים, אזרחים תמימים וכמרים קתולים. מבקריה של מפלגת "החוק הצדק" של דודה טוענים שהממשלה לא עושה מספיק כדי להילחם באנטישמיות, ובמקום זאת מתמקדת בהדגשת הגבורה הפולנית במהלך המלחמה וממעיטה בערכי דרישות היהודים להשבת הרכוש שנגזל מהם. מנגד, מפלגת השלטון הפולנית טוענת שהמערב לא מבין את הכאב והגבורה של המדינה.

עוד בוואלה!

הקרב על הנרטיב: המלחמה בין רוסיה לפולין על זיכרון מלחמת העולם ה-2

לכתבה המלאה
טקס במלאת 75 שנה לשחרור מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ, פולין 27 בינואר 2020. רויטרס
"מפעל המוות עבד בתפוסה מלאה". מחנה ההשמדה אוושויץ, היום/רויטרס

המחנה, שהוקם על ידי גרמניה הנאצית בפולין בשנת 1940, שימש תחילה לכליאת אסירים פוליטיים פולנים ובהמשך נהפך לאחד ממרכזי ההשמדה הגדולים ביותר של היהודים במסגרת מימוש "הפתרון הסופי". עבור רבים מהניצולים, ככל הנראה זו הייתה ההזדמנות האחרונה להגיע לטקס לציון המחנה. רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי ומי שמימן הגעתם של כמאה שורדים ובני משפחותיהם, אמר לפני הטקס כי הדגש הוא על הניצולים, ולא על המנהיגים הפוליטיים. ניצולת השואה איבון אנגלמן בת ה-92, כיום תושבת אוסטרליה ששבה למחנה שבו קרוביה נרצחו, סיפרה כי "יכולנו לשמוע ילדים משתעלים, בוכים ונחנקים מהגז, להריח את בשר האדם ואת הפחד האיום, שאולי תהיה הקורבן הבא".

75 שנים אחרי, האנטישמיות לא נעלמה מהעולם. מחקר אמריקני של "הליגה נגד השמצה" משנת 2019 מראה כי אחד מכל ארבעה אירופים מחזיק בעמדות "זדוניות" כלפי יהודים, לעומת 19% בלבד באמריקה הצפונית. בגרמניה, 42% מהציבור מסכימים ש"היהודים עדיין מדברים יותר מדי על מה שקרה בשואה".

(עדכון ראשון: 13:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully