וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריונים בגרמניה: אלו התמונות המוכיחות שדמיאניוק שירת בסוביבור

28.1.2020 / 13:06

למרות הכחשותיו הנמרצות, מוזיאון גרמני פרסם תמונות מארכיון שבהן נראה לכאורה האוקראיני במחנה הנאצי שהיה בפולין. עד עתה, היו רק שתי תמונות ידיעות מהמחנה הידוע לשמצה. היסטוריונים בארה"ב מסתייגים: נדרש מחקר נוסף

רויטרס

(בווידאו: חמש שנות מאסר נגזרו על דמיאניוק בגרמניה, 2012)

היסטוריונים בגרמניה חשפו היום (שלישי) מאות תמונות חדשות ממחנה ההשמדה הנאצי סוביבור, שבהן בין היתר נראה לכאורה ג'ון דמיאניוק - על אף הכחשותיו הנמרצות. מאות התמונות התגלו באלבומים שהיו שייכים לסגן מפקד המחנה יוהן נימן, שנהרג בהתקוממות אסירים, ונמצאו בבית המשפחה.

ההיסטוריונים, שנעזרו במשטרה הגרמנית, אמרו כי בשתיים מהתמונות נראה כמעט בוודאות דמיאניוק, שהיה חלק מקבוצת שבויי מלחמה אוקראינים שגויסו על ידי הנאצים על מנת לעשות את העבודה השחורה במחנות הריכוז וההשמדה. עם זאת, בוושינגטון פוסט נאמר כי היסטוריונים אמריקנים אמרו כי הם לא בטוחים לגבי זיהויו של דמיאניוק וציינו כי יידרש מחקר נוסף.

לפי מוזיאון השואה בוושינגטון, האוסף מכיל 361 תמונות ועשרות מסמכים. אלו שופכים אור על החיים במחנה ועל האינטראקציה בין שומרי האס-אס, בין האס-אס ועוזריהם ממדינות אחרות ואת תפקידן של הנשים במחנה ההשמדה. לפחות 167 אלף יהודים נרצחו במחנה. עד עתה, היו רק שתי תמונות ידיעות מהמחנה הידוע לשמצה.

התמונות, שהוצגו בתערוכה בברלין, מגיעות יממה אחרי ציון יום השנה ה-75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ.

איוון דמיאניוק. אתר רשמי
תמונה שבה נראה לכאורה דמיאניוק/אתר רשמי
סגן מפקד מחנה ההשמדה סוביבור יוהן נימן (שלישי משמאל), 1943. מוזיאון השואה וושינגטון, אתר רשמי
נימן/אתר רשמי, מוזיאון השואה וושינגטון

דמיאניוק נולד באוקראינה ב-1920, והיגר לארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה. ב-1986 הוא עמד לדין בישראל, בטענה שהוא "איוון האיום", שומר אוקראיני ידוע לשמצה במחנה השמדה אחר, טרבלינקה. עם זאת, עונש המוות שנגזר עליו בוטל על ידי בית המשפט העליון ב-1993 והוא שב לארצות הברית.

ואולם, לאחר שצצו ראיות לכך ששירת כשומר במחנות נאציים אחרים, דמיאניוק איבד את אזרחותו האמריקנית ב-2002 אחרי ששיקר בטופסי ההגירה שלו על חלקו במלחמה. הוא הוסגר לגרמניה ב-2009 ונידון לחמש שנות מאסר בהרשעה תקדימית.

עוד בוואלה!

"חובה להילחם באנטישמיות": מאות ניצולי שואה בטקס לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ

לכתבה המלאה
ג'ון דמיאניוק בבית משפט בגרמניה 8.6.2010. רויטרס
הכחיש ששירת במחנות ההשמדה. דמיאניוק/רויטרס

התובעים בגרמניה אמרו כי היה אחד מאלפי שבויי מלחמה סובייטים שגויסו למחנה האימונים של האס-אס בטרווניקי בדרום-מזרח פולין לפני שנשלח לסוביבור. הם ביססו את התיק על תעודת זהות ירוקה של האס-אס שהונפקה בטרווניקי לאוקראיני ששמו איוון דמיאניוק, שמו המקורי של ג'ון. בית המשפט קבע כי בתור שומר במחנה, הוא היה מעורב באופן אוטומטי בהשמדה במקום.

בעקבות התקדים המשפט, הורשעו כמה קצינים נאצים לשעבר נוספים, כולל "מנהל החשבונות של אושוויץ", אוסקר גרינינג, בטענה שהם היו ברגים במכונת ההרג הנאצית.

בשנה שעברה שודרה סדרה תיעודית על דמיאניוק בנטפליקס, "איוון האיום".

מחנה ההשמדה סוביבור, 1943. מוזיאון השואה וושינגטון, אתר רשמי
הנאצים הרסו את המחנה כדי לטשטש ראיות. סוביבור/אתר רשמי, מוזיאון השואה וושינגטון
מחנה ההשמדה סוביבור, 1943. מוזיאון השואה וושינגטון, אתר רשמי
נהרג על ידי אסירים. סגן מפקד המחנה נימן/אתר רשמי, מוזיאון השואה וושינגטון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully