וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזיאון בגרמניה: נחשוף תמונות שיוכיחו - דמיאניוק היה בסוביבור

ארכיון היסטורי בברלין אמר כי התמונות אותרו באוסף של קצין אס-אס לשעבר, ובהן נראה השומר הנאצי במחנה ההשמדה - על אף שתמיד הכחיש שהיה שם. הוא הורשע ב-2011, אך מת בזמן ערעורו, שנים אחרי משפטו מעורר המחלוקת בישראל

רויטרס

מוזיאון בגרמניה מבטיח לחשוף תמונות חדשות שיראו לראשונה את השומר הנאצי ג'ון דמיאניוק במחנה ההשמדה סוביבור, על אף שתמיד הכחיש שאי-פעם היה שם. דמיאניוק האוקראיני-אמריקני הורשע בסיוע לרצח של כ-30 אלף יהודים בסוביבור על ידי בית משפט בגרמניה ב-2011. הוא מת בזמן ערעורו.

על פי ארכיון "טופוגרפיה של טרור" שבברלין, התמונות של דמיאניוק הן חלק מאוסף שהתגלה לאחרונה עם יותר מ-350 קטעים המעניקים "תובנה מפורטת" על המחנה שהופעל על ידי הנאצים בפולין הכבושה. התצלומים צצו מעיזבונו של קצין האס-אס יוהן ניימן, שנהרג בהתקוממות של אסירים בסוביבור ב-1943.

בהצהרה שמסר אתמול הארכיון נאמר שהאוסף מספק "תובנות שלא היו ידועות עד כה" על השואה ועל תכנית המתת החסד שהנאצים כפו על נכים או חולים. "אוסף ניימן מרחיב את הידע שלנו על 'אקצית ריינהרד', הרצח של 1.8 מיליון יהודים במחנות סוביבור, בלזץ וטרבלינקה. התמונות יפורסמו בספר שיפורסם בקרוב ויוצגו בברלין ביום שלישי הבא.

ג'ון דמיאניוק מגיע לבית המשפט במינכן 16.3.2010. רויטרס
מת בזמן ערעורו על הרשעתו. דמיאניוק/רויטרס

דמיאניוק נולד באוקראינה ב-1920, והיגר לארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה. ב-1986 הוא עמד לדין בישראל, בטענה שהוא "איוון האיום", שומר אוקראיני ידוע לשמצה במחנה השמדה אחר, טרבלינקה. עם זאת, עונש המוות שנגזר עליו בוטל על ידי בית המשפט העליון ב-1993 והוא שב לארצות הברית.

ואולם, לאחר שצצו ראיות לכך ששירת כשומר במחנות נאציים אחרים, דמיאניוק איבד את אזרחותו האמריקנית ב-2002 אחרי ששיקר בטופסי ההגירה שלו על חלקו במלחמה. הוא הוסגר לגרמניה ב-2009 ונידון לחמש שנות מאסר בהרשעה תקדימית.

עוד בוואלה!

דגלים מוקרנים על חומות העיר: צפו בקבלת הפנים לפסגה הבינלאומית בי-ם

לכתבה המלאה
ג'ון דמיאניוק בעת הקראת גזר דינו בבית המשפט במינכן, גרמניה, 12 במאי 2011. Matthias Schrader, AP
דמיאניוק בעת הקראת גזר דינו בבית המשפט במינכן, 2011/AP, Matthias Schrader

התובעים בגרמניה אמרו כי היה אחד מאלפי שבויי מלחמה סובייטים שגויסו למחנה האימונים של האס-אס בטרווניקי בדרום-מזרח פולין לפני שנשלח לסוביבור. הם ביססו את התיק על תעודת זהות ירוקה של האס-אס שהונפקה בטרווניקי לאוקראיני ששמו איוון דמיאניוק, שמו המקורי של ג'ון. בית המשפט קבע כי בתור שומר במחנה, הוא היה מעורב באופן אוטומטי בהשמדה במקום.

בעקבות התקדים המשפט, הורשעו כמה קצינים נאצים לשעבר נוספים, כולל "מנהל החשבונות של אושוויץ", אוסקר גרינינג, בטענה שהם היו ברגים במכונת ההרג הנאצית.

בשנה שעברה שודרה סדרה תיעודית על דמיאניוק בנטפליקס, "איוון האיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully