וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: שוקלים לקרוא לחוזרים מסין להימנע ממקומות ציבוריים

בועז אפרת, טל שלו וסוכנויות הידיעות

29.1.2020 / 18:22

במשרד הודיעו כי תיבחן מדיניות הכניסה והיציאה סין באופן נרחב, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה - שמניין החולים בו כבר עקף את מספר החולים ב-SARS בעשור הקודם. אוסטרליה תבודד באי 600 מאזרחיה ששבו מסין. מניין הקורבנות עלה ל-132

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

התפרצות הנגיף הסיני - כל הכותרות

  • משרד הבריאות בוחנים מדיניות הכניסה והיציאה מסין בעקבות התפשטות הווירוס
  • מניין קורבנות נגיף הקורונה עלה ל-132
  • מניין החולים עומד על כ-5,900 - יותר מחולי ה-SARS בתחילת העשור הקודם
  • אוסטרליה מבודדת אזרחים על אי מרוחק, ארה"ב, יפן ומדינות אירופה מפנות אזרחים
  • איחוד האמירויות: ארבעה בני משפחה מווהאן נדבקו בווירוס

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, במשרד הבריאות הודיעו היום (רביעי) כי הם בוחנים את מדיניות הכניסה והיציאה מסין באופן נרחב. בין היתר, במשרד שוקלים לקרוא לאזרחים שחזרו מהמדינה "להימנע מלהסתובב במקומות ציבוריים למשך מספר ימים לאחר הביקור בסין, גם אם הם בריאים וללא סימני מחלה". במשרד הבריאות אמרו כי הנושא יעלה לדיון בצוות לטיפול במגיפות בישיבות הקרובות, וככל שתתקבל החלטה בנושא היא תתפרסם באופן רשמי.

המדענים מודאגים מהווירוס החדש, שלו קשר קרוב למגפות נוספות, בהן ה-SARS. עם העלייה במספר החולים, הוא עקף לראשונה את מספר חולי ה-SARS, נגיף שבין השנים 2002-2003 הביא למותם של כמעט 800 בני אדם. מספר החולים הנוכחי בנגיף החדש עומד על 5,974 - לעומת 5,327 שחלו בווירוס הקודם מאותה המשפחה בתחילת העשור הקודם.

לפי שעה, כל נציגויות ישראל בסין ממשיכות לתפקד כרגיל ועומדות לשירותם של ישראלים השוהים במדינה. עם זאת, משפחות שליחים עם ילדים אשר ביקשו להאריך את חופשת ראש השנה הסיני בעקבות דחיית פתיחת הלימודים קיבלו היתר לכך. זאת, ברקע המשך עליית מספר קורבנות הנגיף, שהגיע ל-132 בסין.

צוות רפואי בחליפות מגן מטפל בחולה שנפגע מקורונה בווהאן, סין. 29 בינואר 2020. רויטרס
צוות רפואי בחליפות מגן מטפל בחולה שנדבק מקורונה/רויטרס

הלילה, מאות אזרחים פונו מהעיר הסינית ווהאן, מוקד התפרצות הנגיף. במקביל, אוסטרליה מתכננת לבודד כ-600 מאזרחיה ששבו מהמדינה באי חג המולד, הנמצא במרחק של כ-2,000 ק"מ מהיבשת - למשך שבועיים. גם ארצות הברית, יפן ומדינות אירופה משיבות את אזרחיה מהמדינה.

ההחלטה של אוסטרליה, שעליה הכריז ראש הממשלה סקוט מוריסון, עוררה מחלוקת משום שהאי ידוע בתור היותו מרכז הגירה שנפתח לאחרונה מחדש, שזכה לביקורת בשל תנאיו. במקום יש מקום ליותר מאלף איש. יחד עם אוסטרליה, ניו זילנד משיבה 53 מאזרחיה.

העלייה החדה במספר מקרי ההידבקות מיוחסת לעלייה במודעות לנגיף, למעקב אחריו ולבדיקות. מומחה ממשרד הבריאות הסיני אמר כי ייתכנו עשרה ימים נוספים עד שההתפרצות תגיע לשיאה. מרבית ההדבקות עד כה היו בקרב בני משפחה או עובדי רפואה שבאו במגע עם חולים. מכך עולה כי ייתכן שהווירוס אינו בעל יכולת הדבקה גבוהה.

חנויות ברחוב מרכזי בווהאן סגורות בעקבות נגיף הקורונה שפקד את האזור 19 בינואר 2020. רויטרס
חנויות סגורות ברחוב מרכזי בווהאן, מוקד ההתפרצות/רויטרס

בתוך כך, רשויות הבריאות בבייג'ינג הזהירו מוקדם יותר היום מפני עלייה במספר הנדבקים בווירוס, לאחר שאובחנו כ-102 נדבקים בעיר הבירה ומוות של חולה אחד. בנוסף, איחוד האמירויות הערביות אישרו היום כי ארבעה בני משפחה אובחנו כחולים בווירוס, מה שהופך אותם למקרה ההידבקות הראשון שדווח במזרח התיכון.

מקרי הידבקות מאדם לאדם בגרמניה, בווייטנאם, בטייוואן, ביפן וכעת גם במזרח התיכון - בניגוד למקרים של נוסעים שחזרו עם הנגיף מסין - הגבירו את החשש מפני התפשטות הווירוס. סין הסכימה שארגון הבריאות העולמי ישלח מומחים למדינה. "הנגיף הוא שטני ואנחנו לא יכולים לתת לשטן להסתתר", אמר נשיא סין שי ג'ינפינג לראש ארגון הבריאות העולמי בפגישה בבייג'ינג.

חנויות ברחוב מרכזי בווהאן סגורות בעקבות נגיף הקורונה שפקד את האזור 19 בינואר 2020. רויטרס
חנויות סגורות ברחוב מרכזי בווהאן, מוקד ההתפרצות/רויטרס

בינתיים, רשת הקפה האמריקנית "סטארבקס" הודיעה כי היא סוגרת כמחצית מסניפיה בסין, שספגה מכה כלכלית קשה בשל התפרצות הנגיף בזמן שהיא מציינת את השנה הסינית החדשה. בנוסף לכך, חברת התעופה בריטיש איירווייז הפסיקה את טיסותיה לסין. לרוב, בתקופה זו מאות מיליונים ברחבי המדינה שבים לעיר הולדתם לרגל החג, אך ערים רבות הטילו מגבלות נסיעה על תושביהן כדי לעצור את התפשטות הנגיף.

מאמצי בלימת המחלה החלו בהשעיית הטיסות, קווי הרכבת והאוטובוס לווהאן, בה מתגוררים 11 מיליון בני אדם. בשלב זה, המצור התרחב ל-17 ערים, בהן מתגוררים כ-50 מיליון בני אדם - ההיקף הנרחב ביותר של צעדים מסוג זה אי פעם.

סין האריכה חופשת ראש השנה הסיני בכמה ימים כך שהמשרדים והמפעלים נותרו סגורים והעובדים נותרו בבית, כדי לצמצם את הסיכון להדבקה. בשנגחאי, מרכז כלכלי בינלאומי, הוארכה החופשה עד ל-9 בפברואר.

חברות תעופה, אתרי נופש וחברות נוספות הנשענות על תיירות ספגו הפסדים כבדים. מחירי זהב ואגרות חוב עלו בעוד הסוחרים העבירו כספים למקומות אחרים.

עומדים בתור לרכישת מסכות פנים בהונג קונג, 29 בינואר 2020. רויטרס
עשרות מיליונים בהסגר. תושבים בווהאן/רויטרס

בזמן התפרצות ה-SARS נמתחה ביקורת על רשויות בסין, לפיה הן הגיבו באיטיות למחלה ומיעטו לספק אינפורמציה. הפעם, הממשלה הגיבה באגרסיביות רבה יותר להתפרצות. בווהאן מוקמים שני בתי חולים, אחד עם 1,500 מיטות ואחד נוסף עם אלף נוספות, בשל מספר החולים הגדל.

משפחת נגיף הקורונה כוללת גם מקרי הצטננות אך גם מחלות חמורות יותר כמו ה-SARS. הווירוס החדש גורם הצטננות ותסמינים הדומים לשפעת, כולל שיעול וחום, ובמקרים חמורים יותר גם קוצר נשימה ודלקת ריאות. הסברה הרווחת היא שהנגיף עבר לבני אדם מחיות שנמכרו בשוק בווהאן. ביום ראשון אסרה סין כל מסחר בחיות בר וקראה לציבור להימנע מאכילת בשר של אותן החיות.

(עדכון ראשון: 09:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully