וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נצר למשפחת רוטשילד תובע את וינה: "כאילו שחוקי הנאצים עוד קיימים"

ג'ופרי הוגט, אחד מצאצאי המשפחה היהודית המפורסמת ומשקיע בולט מניו יורק, דורש מהעירייה להקים מחדש את הקרן שפורקה על ידי הגרמנים. "וינה נוהגת כאילו שחוקי החרמת הרכוש הנאציים עוד בתוקף"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נצר למשפחת רוטשילד תובע את עיריית וינה באשמת "הנצחת" חוקי הנאצים שרוששו את הקרן של משפחת הבנקאים היהודית. לפי כלי תקשורת מקומיים, התביעה - סביב קרן הנאמנות הנשכחת שהוקמה על מנת לספק סיוע פסיכיאטרי - היא אחת הגדולות ביותר אי-פעם שהוגשו על ידי צאצאי קורבנות הנאצים.

דיון בתביעה יתקיים בבית משפט בבירת אוסטריה ב-20 בפברואר. "וינה נוהגת כאילו שחוקי החרמת הרכוש הנאציים עוד בתוקף", נכתב בתביעה שהוגשה לבית המשפט על ידי עורך הדין ג'ופרי הוגט, צאצא של אחיו הצעיר של נתנאל פרהייר פון רוטשילד.

רוטשילד, חבר בענף האוסטרי של המשפחה העשירה שבמקור מפרנקפורט, הותיר עיזבון של כמאה מיליון אירו עם מותו ב-1905 כדי לספק סיוע פסיכיאטרי עבור הנזקקים. הקרן הוקמה על שמו ובתחילה נוהלה על ידי ועדה של 12 בני משפחה, שניהלה שני בתי הבראה, שאחד מהם פועל עד היום בתור מרכז ניורולוגי.

הנאצים סיפחו את אוסטריה ב-1938, גירשו את בני משפחת רוטשילד באותה שנה ופירקו את הקרן שלהם ב-1939. אחרי מלחמת העולם ה-2, ב-1956, הוקמה הקרן מחדש על ידי העירייה ולא נוהלה עוד בידי הוועדה.

ארמון אלברט רוטשילד, וינה. ויקיפדיה, אתר רשמי
הנאצים גירשו את המשפחה מאוסטריה. ארמון אלברט רוטשילד בווינה/אתר רשמי, ויקיפדיה

הוגט, משקיע בולט מניו יורק ואחד מתורמיו של המועמד פיט בוטיג'ג' המתמודד בפריימריז הדמוקרטיים, טוען שיש להציב שוב את הקרן תחת ועדת ניהול עצמאית. הוא מאשים את העיריה בחלוקת כספי הקרן בניגוד לצוואה של מייסדה.

הוא גם דורש לבטל את עסקת המכירה של אחד מבתי ההבראה מתחילת שנות ה-2000, שפעל בארמון ומתואר כאחד ממרכזי בריאות הנפש הראשונים בעולם. לפי פייננשל טיימס, הוגט אמר כי המכירה נעשתה בהנחה מופרזת עבור העיירה. הוא גם דורש לבטל סעיף מ-2017 שקובע כי אם הקרן מפורקת, ההון שלה יעבור לקופת העיר.

סנגור של העירייה אמר כי ההסכם הנוגעים לקרן נעשו לפני כמה עשורים, "תוך הכבוד הרב ביותר ולחלוטין בהתאם לתכליתה של הקרן".

עוד בוואלה!

מוזיאון בגרמניה: נחשוף תמונות שיוכיחו - דמיאניוק היה בסוביבור

לכתבה המלאה

זה לא התיק הראשון שחושף את התמודדותה של אוסטריה עם עברה הבעייתי. ב-2016, בתום מחלוקת ממושכת, המוזיאון המפורסם לאופולד בווינה הגיע להסדר עם צאצאיו של הבעלים היהודי של חמישה ציורים של הצייר האוסטרי אגון שילה, שנבזזו על ידי הנאצים.

מאז שעבר ב-1998 חוק המכסה את השבתן של יצירות אומנות רבות שנגנבו על ידי גרמניה, אלפים הושבו, כולל יצירות בשווי מיליוני אירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully