וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לשחרור? נעמה יששכר הגישה בקשת חנינה רשמית

26.1.2020 / 14:54

לאחר שבקרמלין הבהירו כי לא ינתן לדון בחנינת הישראלית ללא הגשת בקשה רשמית, המריאה הבוקר יפה יששכר לרוסיה על מנת לקדם את ההליך. "מקווים שהבקשה תתקבל בהקדם האפשרי ושנוכל לראות אותה חוזרת הביתה"

צילום: באדיבות תאגיד כאן, עריכה: עמית שמחה

נעמה יששכר, הצעירה הישראלית הכלואה ברוסיה, הגישה היום (ראשון) בקשת חנינה רשמית. זאת, לאחר שמהקרמלין נמסר ביום שישי האחרון כי לא ניתן לדון בבקשת החנינה מבלי שיששכר תגיש אותה באופן רשמי. הבוקר המריאה יפה יששכר, אמה של נעמה, למוסקבה על מנת לקדם את ההליך.

בעקבות הודעת הקרמלין, עורכי הדין מצוות ההגנה הרוסי, בראשות עו"ד ואדים קלוגבנט, נסעו לבקרה בבית המעצר כדי להסביר לה על ההליך. "נעמה, משפחתה ועורכי דינה מקווים שנשיא רוסיה, בהתאם לסמכותו החוקתית, ייאמץ במהירות החלטה על חנינה ושחרורה", נמסר.

נעמה יששכר בדיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 19 בדצמבר 2019. AP
לקראת חנינה? נעמה יששכר/AP

"אנחנו מקווים שבחינת הגשת החנינה לא תקח הרבה זמן, והבקשה תתקבל בהקדם האפשרי, כבר בימים הקרובים", אמר היום עו"ד אלכסיי קובלנקו מצוות ההגנה הישראלי, וסיים בהבעת תקווה "שנוכל לראות אותה חוזרת הביתה יחד עם אמה ובני משפחתה".

בהודעת הקרמלין נמסר כי שחרורה האפשרי של יששכר, שנידונה לשבע וחצי שנות מאסר ברוסיה לאחר שהורשעה בהברחת סמים, מושהה, מאחר ועדיין לא הגישה בקשת חנינה רישמית. יום קודם לכן נועד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם יפה יששכר במהלך ביקורו בישראל. "אמרתי לאמה של נעמה, ואגיד עוד פעם, שהכול יהיה בסדר", אמר פוטין בהצהרה משותפת לאחר פגישתם. "ברור שנעמה יוצאת ממשפחה מאוד טובה. ידועה לי עמדתו של ראש הממשלה ונחליט בצורה נבונה. כל זה נלקח בחשבון בזמן קבלת ההחלטה".

"פוטין הבטיח שיחזיר את הילדה הביתה"

בסיום הפגישה, בה נכח גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמרה יששכר כי היא "אופטימית", וכי כרגע אין עוד תאריך שחרור לבתה. "הוא מקסים, לא ציפיתי לפגוש נשיא מעצמה כזו גדולה ולפגוש אדם כמוני, הוא היה מדהים דיברנו ממש קרוב והוא הבטיח שהוא יחזיר לי את הילדה הביתה ואני נאחזת במשפט שהוא אמר". עוד אמרה יששכר כי "הוא לא נתן תאריך אבל יש פרוצדורות. אני חוזרת למוסקבה מחר ועורך הדין בדרך לנעמה. אני מודה לראש הממשלה ולרעייתו ולכל מי שפעל. יצאתי מחויכת, הוא אמר לי אני מחזיר לך את הילדה הביתה". נתניהו אמר לאמה של נעמה יששכר על החנינה לבתה כי "זה יקרה תוך זמן קצר".

בריאיון שהעניקה בשבוע שעבר נעמה יששכר לתקשורת הרוסית, הביעה אופטימיות לגבי שחרורה בהקדם מהכלא. הצעירה הישראלית סיפרה כי צפתה בפגישה של אמה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך ביקורו בישראל. "כשראיתי את אימא בטלוויזיה עם אנשים כאלה חשובים מאוד התרגשתי", תיארה. "הוא (פוטין) אמר שהכול יהיה בסדר עם המשפחה המקסימה שלי. אני אמנם עדיין כאן אבל אני מאמינה למה שהוא אמר, אם הוא אמר שיהיה בסדר זה אומר שיהיה בסדר".

במקביל, נציבת זכויות האדם של רוסיה, טטיאנה מוסקלקובה, ביקרה בשבוע שעבר את יששכר בכלא. מוסקלקובה בדקה את תנאי המחייה של יששכר בכלא ואת מצבה הרפואי. לדבריה, הצעירה הישראלית סיפרה לה כי אין לה תלונות ולא חסר לה דבר בתא בו היא מוחזקת, שכולל מים חמים, מקרר, טלוויזיה ומזון. כמו כן, יששכר סיפרה כי כדי לתקשר עם סביבתה היא למדה כמה מילים ברוסית, וכן אמרה כי היא לא סובלת מבעיות רפואיות, ובמהלך מאסרה אף ביקרה אצל רופא שיניים. הנציבה הרוסית תיארה כי יששכר "באופן כללי במצב רוח טוב ומעודד".

נעמה יששכר עם אמה יפה, עצורה במוסקבה בחשד להברחת סמים. באדיבות המשפחה
יפה יששכר ובתה נעמה/באדיבות המשפחה

בקשת החנינה ליששכר עמדה במרכז תשומת הלב הציבורית במהלך שהותו של פוטין בישראל, כשבירושלים הביעו אופטימיות בנוגע לאפשרות שיודיע על היענות לבקשת חנינה ליששכר ולהעברתה להמשך ריצוי עונשה בישראל, כשבהמשך הנשיא ריבלין יעניק לה חנינה. לקראת הביקור ובמהלך המגעים בעניינה של יששכר, ישראל הסכימה לבצע חבילת מחוות כלפי פוטין, ובראשם הסכמה להעברת השליטה בנכסי נדל"ן של הכנסייה הרוסית בירושלים. מדובר בדרישות שהקרמלין מעלה בפני ירושלים זה שנים, אך עד כה נתקלו בסירוב.

השר זאב אלקין, העומד בראש ועדה בין-ממשלתית משותפת לישראל ולרוסיה, הוביל בחודשים האחרונים צוות בין-משרדי שעסק בנושא ועדכן את חברי המשלחת הרוסית בכמה צעדים והחלטות שהתקבלו באחרונה בנוגע לנכסי הכנסייה הרוסית בישראל ודרכי ניהולם, בהם העברת הבעלות על מתחם חצר אלכסנדר בעיר העתיקה בירושלים והקלות פרוצדורליות נוספות לגבי נכסים נוספים בירושלים. בנוסף לכך, אלקין חתם עם סגן שר החוץ הרוסי על הסכם אימוץ המסדיר את כל יחסי האימוץ בין המדינות, הסכם שהדיונים לגביו נמשכו כעשור והושלמו באחרונה, והצדדים דנו גם בקידום הבנות בין ישראל לרוסיה בנוגע להקלות באשרות כניסה לישראל ברקע מתיחות נמשכת בין המדינות סביב שיעורים גבוהים של עיכובי וסירובי כניסה של אזרחים רוסים.

יששכר נידונה לעונש של שבע שנות מאסר וחצי בגין כמה גרמים של חשיש שנמצאו בתיק שלה בעת ששהתה בשדה התעופה במוסקבה. לפני כחודש דחה בית המשפט במוסקבה את ערעורה וקבע כי העונש שניתן לה יישאר על כנו. לאחר מכן, משפחתה הודיעה כי בכוונתה לערער על החלטת בית המשפט שלא לשחררה ולפנות במקביל לבית המשפט האירופי לזכויות אדם בשטרסבורג.

(עדכון ראשון: 13:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully