וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מפגינים בבגדאד נגד הנוכחות האמריקנית: "כולם החוצה"

24.1.2020 / 11:46

"צעדת המיליון" אורגנה על ידי המטיף השיעי מוקדתא א-סדר בעקבות חיסול סולימאני ובכיר המיליציות בעיראק. המפגינים נגד הממשלה חוששים שהמחאה נגד וושינגטון תאפיל על שלהם. "לא לאמריקה, לא לישראל, לא לכובשים", צעקו. טראמפ מסרב להוציא את הכוחות מהמדינה

רויטרס

אלפי בני אדם הפגינו היום (שישי) במרכז בגדאד במחאה על הנוכחות האמריקנית במדינה, בעקבות חיסולם של בכיר המיליציות השיעיות אבו מהדי אל-מוהנדס ומפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני.
המפגינים נענו לקריאתו של המטיף השיעי מוקדתא א-סדר ל"צעדת מיליון" במטרה להפעיל לחץ על וושינגטון להסיג את כוחותיה מהמדינה, אולם מפגינים רבים שמוחים בחודשים האחרונים נגד הממשלה חוששים כי המחאה הנפרדת תאפיל על זו שלהם, המתמקדת בין השאר במיליציות השיעיות הפרו-איראניות.

סדר מתנגד לכל הנוכחות הזרה בעיראק, אבל לאחרונה התקרב יותר אל איראן, שלמקורביה יש השפעה גדולה על מוסדות המדינה מאז הפלישה האמריקנית למדינה ב-2003, שהפילה את משטרו של סדאם חוסיין הסוני.

הצועדים החלו להתאסף בשעות הבוקר המוקדמות בכיכר אל-חוריה שבמרכז בגדאד וליד האוניברסיטה המרכזית בעיר. הם נמנעו מלהגיע לכיכר תחריר, מוקד מחאה של תנועת המחאה האנטי-ממשלתית.

"אנחנו רוצים את כולם החוצה - אמריקה, ישראל והפוליטיקאים המושחתים שבממשלה", אמר ראד אבו זהרה, עובד במשרד הבריאות מהעיר הדרומית סמוואה, שהגיע באוטובוס במהלך הלילה אל סדר סיטי, פרבר בבגדאד שבו מתגוררים תומכיו של המטיף. "אנחנו גם תומכים במפגינים בתחריר, אבל מבינים מדוע סדר קיים את ההפגנה כאן כדי שהיא לא תיקח את תשומת הלב מהם", הוסיף.

הפגנה נגד הנוכחות האמריקנית, בגדאד, עיראק, 24 בינואר 2020. רויטרס
נמנעו מכיכר המפגינים נגד הממשלה. "צעדת המיליון" בבגדאד, היום/רויטרס

גברים ונשים נופפו בדגלי הלאום וקראו קריאות נגד ארצות הברית, המסרבת להיענות בשלב זה לדרישה לנסיגה. הנשיא דונלד טראמפ אמר השבוע אחרי שנועד עם נשיא עיראק כי אזרחי המדינה "אוהבים" את הנוכחות האמריקנית במדינה, שאליה שבה כדי להילחם בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

חלקם לבשו גלימות לבנות, המעידות על נכונותם למות עבור המדינה, בעוד שאחרים סקרו את הכיכר מאתרי בנייה, כשהם אוחזים שלטים שעליהם נכתב "לא לאמריקה, לא לישראל, לא לכובשים". עדי ראיה סיפרו שעל המפגינים הגנו אנשי סריאת א-סלאם של א-סדר ולוחמי המיליציות השיעיות. המפגינים גם נשאו דמויות של טראמפ מקרטון, שסביבן נכרכו חבלי תליה.

לא ברור אם המפגינים מתכננים להגיע למתחם השגרירות האמריקנית, שבתחילת החודש היה נתון למצור של תומכי המיליציות, שבסופו של דבר הוביל להחלטה של ממשל טראמפ לחסל את סולימאני.

כבישים מרכזיים בבגדאד היה חסומים על ידי כוחות הביטחון, וסביב "האזור הירוק", שבו שוכנות השגרירויות הזרות, הוצבו מחסומי בטון. מחוץ לשגרירות האמריקנית נכתב על שלט: "אזהרה. אל תחצו את המחסום, אנחנו נשתמש באמצעי מנע נגד כל ניסיון לחצות אותו".

עוד בוואלה!

עיראק: רקטות נורו לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדאד

לכתבה המלאה
הפגנה נגד הנוכחות האמריקנית, בגדאד, עיראק, 24 בינואר 2020. רויטרס
קוראים לארה"ב לעזוב. המפגינים בבגדאד, היום/רויטרס

החיסול של סולימאני על אדמת עיראק הגביר את החשש מפני העמקת הסכסוך האתני במדינה, ומפני הפיכתה לזירה לעימות בין ארצות הברית לבין איראן. טהראן שיגרה טילים לעבר יעדים אמריקניים בעיראק כנקמה על סולימאני, וכמה חיילים אמריקנים ספגו פגיעות ראש.

בנוסף לכך, הפרלמנט של עיראק הצביע בעד סיום הנוכחות האמריקנית במדינה על בסיס חלוקה אתנית. השיעים היו בעד, בזמן שהמחוקקים הסונים והכורדים החרימו את הדיון.

הפגנה נגד הנוכחות האמריקנית, בגדאד, עיראק, 24 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה נגד הנוכחות האמריקנית, בגדאד, עיראק, 24 בינואר 2020/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully