וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק שמקדמת מפלגת ארדואן: חנינה לאנסי קטינות שיתחתנו עם הקורבן

הצעת החוק של מפלגת השלטון עברה בקריאה ראשונה, ולפיה ישוחררו מבית הסוהר גברים שהורשעו בעבירות מין בקטינות - אם יתחתנו עם הקורבן. קבוצות למען זכויות נשים, שהצליחו לבטל הצעה כזו בעבר, הפגינו ברחבי טורקיה וטענו: נותן לגיטימציה לנישואי קטינים ולאונס

מפגינות בסנטיאגו, צ'ילה, מבצעות בשירה וריקוד את שיר המחאה "אנס בדרך שלך" ('Un violador en tu camino') כמחאה על תרבות האונס, דצמבר 2019/רויטרס

(בווידאו: נשים מפגינות נגד תרבות האונס בצ'ילה, דצמבר 2019)

כארבע שנים לאחר שהגישה הצעה דומה ועוררה זעם בעולם, מפלגת השלטון בטורקיה מנסה להעביר שוב את החוק שיעניק חנינה לגברים שהורשעו באונס של קטינות - במידה ויתחתנו עם הקורבן. מפלגת האופוזיציה וקבוצות למען זכויות נשים הפגינו נגד החקיקה ברחבי המדינה, וטענו כי הדבר ייתן לגיטימציה לנישואי קטינים ולאונס סטטוטורי.

החוק עבר בקריאה ראשונה בפרלמנט לפני כשבוע, אך עדיין לא נקבע מועד לקריאה שנייה. ממפלגת הצדק והפיתוח השמרנית (AKP), שבראשה עומד הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, נמסר כי ההצעה נועדה דווקא להתמודד עם בעיית נישואי הקטינים במדינה. לפי הצעת החוק, החנינה תינתן לאנסים במקרה של חתונה רק אם הפרש הגילים בינם לבין הקורבן קטן מעשר שנים.

נשים במחאה נגד נישואי קטינות בטורקיה, 22 בנובמבר 2016. AP
נשים מפגינות בטורקיה נגד נישואי קטינות ב-2016/AP

מזכ"לית הקבוצה הטורקית "נפסיק את רצח הנשים", פידן אתאסלים, אמרה כי הצעת החוק החדשה היא ניסיון של הממשלה למחוק את העדויות ההולכות וגוברות על אלימות נגד ילדות ונשים במדינה. "בשנת 2016 הממשלה הציגה טיוטה דומה לחוק חנינה למבצעי התעללות בילדות, והצעת החוק בוטלה לאחר ההפגנות שלנו", אמרה אתאסלים. "אם הם יעזו לנסות זאת שוב - נילחם בזה שוב".

מאז שהפסיקו הרשויות הטורקיות לעשות זאת בשנת 2009, הקבוצה עוקבת אחר מקרי אלימות נגד נשים ומעריכה כי יותר מ-2,600 נרצחו בעשור האחרון, כשהמספר עולה בהתמדה מדי שנה. על פי נתוני האו"ם, 38% מהנשים בטורקיה סבלו מאלימות פיזית או מינית מבן זוגם.

ראש מחלקת דיני הפלילים באוניברסיטת איסטנבול, ד"ר עדאם סוזר, אמר כי הצעת החוק החדשה עשויה להגדיל את שיעור האלימות כלפי נשים וילדות. לדבריו, החוק "ייתן לגיטימציה למנטליות לפיה נשים הן אובייקטים לסיפוק מיני".

עוד בוואלה!

הראשונה בעולם הערבי: הכירו את שרת ההגנה של לבנון

לכתבה המלאה
נשים במחאה נגד נישואי קטינות בטורקיה, 22 בנובמבר 2016. AP
"אם הם יעזו לנסות שוב - נילחם שוב". נשים מפגינות נגד הצעת החוק ב-2016/AP

סעיפים הנוגעים לחתונה עם קורבנות קיימים בחקיקה הנוגעת להסכמה מינית במדינות רבות במזרח התיכון וגם באמריקה הלטינית. בשנים האחרונות, סעיפים מסוג זה בחוק נמחקו בלבנון, בירדן ובתוניסיה בעקבות הפגנות. עם זאת, בטורקיה המגמה נראית הפוכה. לאחר שבשנת 2005 בוטל החוק לפיו אנסים ישוחררו מבית הסוהר אם יתחתנו עם הקורבן - הצעה כזו שוב עולה על הפרק.

מי שהיה ראש ממשלת טורקיה כשהוגשה הצעת החוק בשנת 2016, בינאלי ילדרים, אמר כי כוונת החקיקה עוותה על ידי המתנגדים. "יש אנשים שמתחתנים לפני שהם מגיעים לגיל החוקי. הם פשוט לא מכירים את החוק", אמר "החוק נועד כדי להיפטר מהעוול הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully