וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קול מן העבר: חוקרים הצליחו לפענח את קולה של מומיה בת 3,000 שנה

ע"י מכשור חדשני הצליחו קבוצת חוקרים מבריטניה לשחזר את דרכי הקול של אישת דת מצרי ולהפיק מהם צליל. המומיה, המוצגת במוזיאון לידס שבממלכה, היא של נסיאמון, שחי במצרים במאה ה-11 לפניה"ס. לדברי החוקרים, התגלית תשפיע על חקר שימור גופות מתקופות נוספות בהיסטוריה

המומיה של הכומר העתיק נסיאמון מוכנסת לסורק סי.טי כדי לבדוק את דרכי הקול שלו. אתר רשמי
המומיה נסיאמון עוברת בסורק CT בכדי לשחזר את קולה/אתר רשמי

חוקרים הצליחו לשחזר את קולו של איש דת מצרי עתיק, לראשונה מאז שמת והפך למומיה לפני 3,000 שנה. המומיה, נסיאמון, חי בתקופת רעמסס ה-11 ששלט בתחילת המאה ה-11 לפני הספירה במצרים.

המומיה, שנמצאת כיום במוזיאון בעיר לידס שבבריטניה, הפכה לנושא מחקר מחדש. הסרקופג שלה נפתח בשנת 1824, ממנו עלה כי איש הדת מת בשנות ה-50 לחייו. תחילה חשבו שמותו נגרם כתוצאה מחנק, אך לאחר מכן נבדק החשד כי מת כתוצאה מתגובה אלרגית לחרק שעקץ אותו בלשונו. כך למעשה הסביר אחד החוקרים, כי לשונו של המומיה נמצאה כשהיא בולטת, אך לא נגרם נזק לעצמות שמסביב לצווארו.

בעוד נסיאמון היה חסר מזל במותו, המומיה שלו הועברה זמן קצר לפני הפצצה בעיר לידס, בה נמצא המוזיאון, וכך ניצלה. כעת, קבוצת חוקרים הצליחו "להדפיס" את קולו של נסיאמון במדפסת תלת מימד.

קולה של המומיה שהופק באמצעות מדפסת תלת מימד

"יצרנו את קולו של נסיאמון כפי שנשמע בארון הקבורה", סיפר אחד החוקרים, פרופ' דייויד הווארד, ראש המחלקה להנדסה אלקטרונית באוניברסיטת לונדון. לדבריו, מדובר בצליל שנשמע מקולו ולא כחלק ממילה. לדברי החוקרים, המומיה נלקחה לבית החולים בעיר, שם עברה בדיקות CT, שסייעה להפיק את הצליל שבקע מנסיאמון באמצעות המדפסת.

עם זאת תהליך החניטה והקבורה גבו את מחירם. לשונה של המומיה הצטמקה, וחתיכה מהחך הייתה חסרה, מה שאילץ את החוקרים להשלים אותה באופן וירטואלי. לאחר מכן הם חיברו רמקולים למודל שבנו לגרונה של המומיה, והזרימו אוויר אל דרכי הקול - מה שיצר את קולה.

הווארד אמר כי "הצליל הגרוני שנשמע היה אלקטרוני ואם היה מושמע על ידי נסיאמון, היה עובר אוויר ריאות דרך הגרון מה שהיה הופך את הצליל לאמיתי יותר". לדבריו, אם תאוריית העקיצה בלשון, שהובאה כסיבת מותו, הייתה נכונה, פרץ הדיבור האחרון היה אמור להישמע כמו "או!" או "אה". הקבוצה טענה כי הקול שנשמע מהמומיה היה יותר כמו "איו". הווארד ציין כי הצליל נשמע קרוב יותר לזה שנשמע לאחר שגופת המומיה נחנטה והושכבה בארון הקבורה.

עוד בוואלה!

מדריכים בפולין מעידים: עצמות יהודים צפות במחנות ההשמדה אחרי הגשם

לכתבה המלאה
חתך של העתק מודפס בתלת מימד של דרכי הקול של המומיה במוזיאון לידס בבריטניה. אתר רשמי
חתך של ההעתק התלת מימדי של דרכי הקול של המומיה, מוזיאון לידס בבריטניה/אתר רשמי

צוות החוקרים ניתח נתונים והקלטות של קול גברי מודרני, והגיע למסקנה כי לפי מבנה חלל הגרון של נסיאמון והצליל שנשמע ממנו, נדמה כי קולו היה גבוה יותר משל הגבר הממוצע כיום.

לטענת החוקרים, קולה של המומיה היה חיוני לה בעבר. נסיאמון שימש כאיש דת בשנות חייו ועסק בדיבור בפני קהל כחלק מתפקידו. "כל מצרי קיווה שלאחר מותו נשמתו תוכל לדבר, על מנת לצטט את הוידויים השליליים ולספר לאלים על החיים הטובים שעברו", אמרה חוקרת בצוות, פרופ' ג'ואן פלטצ'ר, ממחלקת הארכיאולוגיה באוניברסיטת יורק בבריטניה. "רק אם האלים הסכימו לכך - יכלו הנשמות להגיע לעולם הבא. אם ייכשלו במבחן, הם ימותו פעם נוספת מוות נצחי", הוסיפה. לדבריה, מי שעבר את מבחן האלים קיבלו את "קול האמת", כפי שנכתב על ארון קבורתו של נסיאמון, לצד שמו.

פרופ' ג'ון שופילד, ארכיאולוג שהיה חלק מצוות החוקרים של המומיה, אמר כי הממצאים שהעלתה הקבוצה עשויים להוות דרך חדשה לחקר העבר. לטענתו, מדובר באירוע פורץ דרך שיכול לסקרן רבים להגיע למוזיאון. "לשמוע קולה של מומיה מלפני 3,000 שנים יכול להיצרב בזכרונם של אנשים".

אבן דרך למחקרים נוספים

שופילד הוסיף כי בכוונת החוקרים לפתח מודל ממוחשב שיאפשר לחקור גלי קול, עד לכדי מילים שלמות. לדבריו, הצליל שנשמע על ידי נסיאמון אינו מציאותי בהכרח, אך דרכו יתאפשר לחוקרים להפיק צלילים נוספים שהשמיע במהלך חייו. הוא הוסיף כי התגלית יכולה לסייע גם במקרים נוספים של שימור גופות מתקופת הברזל.

סאלימה איקראם, פרופסור מומחית למצרים מהאוניברסיטה האמריקנית בקהיר, התייחסה לתגלית ואמרה כי תהיה זו השוואה מועילה להכין דגמי תלת מימד של בני אדם בכדי לדייק את המחקר. "המחקר סיפק צליל ייחודי מהעבר וקישר אותנו לנסיאמון, שקולו הושמע במאה ה-21", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully