וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמרון לעומק האויב במקום איו"ש: חטיבת כפיר תשנה את ייעודה

22.1.2020 / 18:00

הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע כי "החטיבה המנומרת" תהפוך לחטיבה מתמרנת, כך שלוחמיה יחדרו לעומק האויב בכל החזיתות בדרום ובצפון, בעוד שרק אחד מחמשת גדודיה תישאר באיו"ש. במקביל, צה"ל נערך לשינויים ארגוניים ולסגירת יחידות ברקע הפלונטר הפוליטי

צילום: דובר צה"ל, עריכה: שאול אדם

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט כי חטיבת כפיר תשנה את ייעודה ותהפוך לחטיבת חירם (חי"ר מעולה), בדומה לגולני, נח"ל או גבעתי. כוכבי הודיע היום (רביעי) על החלטתו במהלך ביקור שקיים באוגדת עזה, שבמהלכו הוא נפגש עם מפקדי ולוחמי גדודי חרוב מ"החטיבה המנומרת", שחיסלו את שלושת המחבלים שחדרו אמש מרצועת עזה לישראל, ושיבח אותם על תגובתם. מדובר בבשורה עבור מפקדי החטיבה ולוחמיה, מאחר ששינוי הייעוד יביא עמו החלטות משמעותיות בנוגע לעתידם.

במסגרת השינוי, חטיבת כפיר תהפוך לחטיבה מתמרנת, ובהתאם לכך ישתנו התכניות האופרטיביות שלה בלחימה. משמעות הדבר היא כי לוחמיה יתמרנו לעומק שטח האויב בכל החזיתות - כולל בדרום ובצפון, ולא יהיו חלק מכוחות יהודה ושומרון כמו בעבר. בנוסף לכך, מספר התקנים יעלה וישודרגו אמצעי הלחימה, אמצעי התקפה, מערכות הפיקוד והשליטה ואמצעי הניוד שברשותה. גם מודל האימונים של החטיבה ישודרג בהתאם לשאר חטיבות החירם בצה"ל, ולא יהיה מצומצם כמו היום.

חטיבת כפיר, תרגיל, 5.7.2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
לוחמי חטיבת כפיר בתרגיל, בחודש יולי האחרון/אתר רשמי, דובר צה"ל

כך, רק אחד מחשמת גדודי החטיבה יישאר באיו"ש בעוד שהשאר יפעלו בשאר הזירות. דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, נשאל אם הגדוד שעשוי להיפלט מהחטיבה הוא גדוד נצח יהודה, והשיב נחרצות שטרם הוחלט על זהותו של הגדוד, שלא יהיה חלק מארבעת גדודי חטיבת כפיר המתחדשת. כבר היום, גדוד נצח יהודה לא משרת בכל גזרה, מאחר שנדרשת לו תשתית להפרדה בין בנים לבנות ולכשרות. לכן, לפי ההערכות של גורמי צבא, הגדוד הוא בעל הפוטנציאל הגדול ביותר לצאת מהחטיבה.

כמו כן, לא הוחלט תחת איזו אוגדה תפעל חטיבת כפיר בתום תהליך השינוי לחירם. "השינוי מתבצע לאחר חשיבה ארוכה ויסודית שבוצעה במסגרת תר"ש (התכנית הרב-שנתית) 'תנופה' וסדנאות מטכ"ליות בראשות הרמטכ"ל", אמר תא"ל זילברמן. הוא הוסיף כי "מייחסים לכך חשיבות רבה". לדבריו, "צה"ל צריך יותר חי"ר קטלני, זה יבוא לידי ביטוי גם באש".

סיום תרגיל של חטיבת כפיר המסיים תקופת אימון ואימון חטיבתי המדמה תמרון ולחימה בשטח עזה כנגד ארגון הטרור "חמאס", 29 בנובמבר 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה!
תרגיל של חטיבת כפיר, נובמבר 2018/מערכת וואלה!, דובר צה"ל

בהתאם לסדנאות המטכ"ליות של פורום המטכ"ל, השבוע הוחלט על שורת שינויים במבנה ובארגון צה"ל בתחום המוכנות. הרמטכ"ל החליט כי יהיה צריך להתאים את תר"ש תנופה לתקציב שנתי של 1/12 ממשרד האוצר, מאחר שאין תקציב שנתי למדינה.

מציאות כלכלית זו תחייב את הצבא להתייעלות ולשינויים פנימיים במבנה הצבא. לפי מקורות במערכת הביטחון, ייתכן מאוד שייסגרו יחידות בצה"ל ושיצומצמו תקנים במערכים, זאת על מנת להסיט אותם ליחידות חדשות שהרמטכ"ל רוצה לקדם או כדי לחסוך במשאבים.

תחקיר הפיגוע בגבול עזה: המחבלים חדרו שני קילומטרים לשטח ישראל

דובר צה"ל התייחס גם לתקרית שאירעה אמש בגבול עזה, שבמהלכה כוחות צה"ל חיסלו שלושה מחבלים פלסטינים שחצו את גדר המערכת בדרום הרצועה. לדבריו, עד כה אין שיוך ארגוני לשלושת המחבלים, בני 17-18, ובסריקות על גופם אותרו סכין ומברג, פרט לשני המטענים שהושלכו על לוחמי כפיר. "המחבלים זוהו כבר בשעה 20:30 בשטח הפלסטיני על ידי תצפיתניות. מהרגע הראשון הייתה לנו אחיזה אחריהם לאורך כל האירוע. הם חצו במקום נסתר ורצו אל החורשה", סיפר תא"ל זילברמן.

המחבלים התקדמו למרחק של שני קילומטרים מגדר המערכת, ונכנסו לאזור מיוער סמוך לגבול. לוחמים שהוקפצו לנקודה כיתרו את האזור והחלו בסריקות אחריהם. "מאחר שאנחנו מכירים את האזור הזה, זו לא הייתה חדירה ספונטנית. היו שתי חדירות כאלה בסוף שנת 2019", הדגיש זילברמן. "הם רצו אל החורשה. כוח של סיירת חרוב וגדוד 52 כיתרו אותם והסתייעו בתצפיות ובכוח מהאוויר".

תיעוד מהשלכת המטענים לעבר לוחמי צה"ל בניסיון החדירה מגבול עזה. אתר רשמי
תיעוד מהשלכת המטענים לעבר כוחות צה"ל בגבול עזה, אתמול/אתר רשמי

בשלב זה, לדבריו, המחבלים הבינו שזוהו והתקדמו דרומה. לאחר מכן הם השליכו את השני המטענים לעבר כוח צה"ל. "הבנו שיש להם אמל"ח. הכוח פותח באש. שלושתם נהרגו", אמר זילברמן. הוא הוסיף כי "הרמטכ"ל שיבח את הכוחות, הביע הערכה וציין שזו הייתה דוגמה להשחזת החוד המבצעי של צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully