וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בפיקוד הדרום: שיגור בלוני הנפץ מעזה מתוזמן ובהכוונת חמאס

20.1.2020 / 18:28

למרות חידוש מתקפת בלוני התבערה על ידי חוליות חמאס אל עבר יישובי הדרום, לוחמים בשטח טוענים שלא קיבלו הנחיה ברורה כיצד לפעול במקרה של זיהוי בלונים או חפצים חשודים. במקביל, הלחץ על כוכבי להגיב לשיגורים גובר אף שבצה"ל מעוניינים לשמר את תהליך ההסדרה

.

(בווידיאו: תקיפת צה"ל בתגובה לשיגור בלוני הפץ מעזה, בשבוע שעבר)

גורמים בפיקוד הדרום אומרים כי מפריחי בלוני הנפץ מרצועת עזה פועלים תחת הכוונה ברורה של חמאס מבחינת תזמון השיגורים, השעות שבהם הם מבצעים אותם והיקף המקרים. בימים האחרונים, מפקדים באוגדת עזה מקבלים בכל כמה שעות תצלום מפה, שעליה מסומנים מוקדים שמהם מופרחים בלוני הנפץ לעבר ישראל.

מפה זו הינה תוצר מבצעי מורכב שנעשה על ידי תצפיות לוחמים בשטח, תצפיתניות ואמצעי איסוף נוספים. גורמים באוגדה הסבירו לוואלה!NEWS כי "מדובר במאמץ לבנות תמונת מצב מלאה, אך לא רואים את כל הבלונים, וחלק מהם עובר ללא אבחנה".

מפריחי הבלונים מצמידים מטען חבלה מאולתר אל הבלונים, בוחנים את כיווני הרוחות ומפריחים אותם לאוויר - לעבר שטח מדינת ישראל. אולם, בעיני הלוחמים שפרוסים לאורך הגבול, המציאות נראית קצת אחרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכוונה ברורה מבחינת היקף השיגורים והתזמון שלהם. צרור בלונים שאותר בשדרות, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

המפקדים הנחו אותם לדווח על כל תנועה חשודה באזור לחמ"ל, ולנסות להבהיר לאן נע כל זר בלונים חשודים. הלוחמים בשטח, מצדם, מבולבלים: חלקם טוענים כי הם לא קיבלו הנחיה ברורה האם לפתוח באש לעבר זר בלונים, או חפצים בדמות טיסנים על גבי בלונים, או להתעלם מהם.

בסוף השבוע שעבר, לאור התגברות תופעת הפרחת בלוני הטרור והטווחים שאליהם הם משוגרים, הוחלט לפי הנחיות הדרג המדיני לתקוף יעד של חמאס. אולם, הפעולה לא הרתיעה את הארגון השולט ברצועה, ובפועל הפרחת בלוני הטרור לעבר ישראל רק התגברה, וחבלני משטרת ישראל ממשיכים להתמודד עמה. גורמים במוסדות החינוך הגדילו ראש והפיצו הודעות להורים מודאגים, בבקשה שישוחחו עם ילדיהם על מגע עם חפצים חשודים.

למרות המקרים הגוברים של הפרחות בלוני הטרור בימים האחרונים, הדרג המדיני החליט בשלב זה שלא להגיב. הסיבה לא הייתה בהכרח תנאי מזג האוויר, וגם לא ביקור דיפלומטים בישראל, אלא בעיקר הרצון לשמר את תהליך ההסדרה חי ונושם.

זר בלונים בשטח פתוח בתחום המועצה האזורית אשכול 16 בינואר 2020. דוברות המשטרה, אתר רשמי
בדרג המדיני החליטו בשלב זה שלא להגיב. בלונים שאותרו בשטח פתוח באשכול, בשבוע שעבר/אתר רשמי, דוברות המשטרה

לדברי גורמי צבא, חמאס מתעקש כי תהליך ההסדרה מתעכב וכי חלק מההתחייבות לא מתממשות הלכה למעשה בשטח. כדי להפעיל לחץ על ישראל, הארגון מפריח בלוני נפץ, או לכל הפחות נמנע מלאסור על הפעולה שנועדה לזרוע פחד בקרב הציבור הישראלי.

ישראל העבירה מסרים למצרים, המתווכת בין הצדדים, שלפיהם אין פעולה שלא בוצעה והתהליך מתקדם בהתאם לסיכומים. לפי המסרים, אם חמאס לא יאכוף את השקט, ולא ימנע את הפרחת בלוני הטרור בימים הקרובים, צה"ל ייאלץ להגיב. זאת, תוך נטילת סיכון שחמאס יגיב בשיגורי רקטות - ומשם הדרך קרובה להסלמה.

הדיפלומטים מגיעים - והאווירה מתוחה

אין ספק כי לאור העובדה שבימים הקרובים יגיעו לישראל משלחות דיפלומטיות רמות-דרג, במסגרת פורום השואה העולמי שיערוך יד ושם בירושלים, האווירה במדינה תהיה רגישה מאוד אל מול אירועי טרור. בחמאס מודעים לכך, ולכן הם בשלב ראשון לא מגבירים את קצב הפרחות בלוני הטרור, אך גם לא מחזירים את "בלבולי הלילה" - אותן פעולות שנועדו להטריד את הלוחמים לאורך הגבול, בהתאם לאיומים שנשמעו בימים האחרונים ברצועת עזה.

ההערכות הן שבהתאם למסרים הישראלים, הלחץ המצרי וההבנה שחמאס לא מעוניין בהסלמה, ההפרחות ייפסקו - ובכך תימנע תגובה צבאית. עד אז, במוקד הלחץ יעמוד הרמטכ"ל אביב כוכבי, שמעוניין לראות את תהליך ההסדרה מתקדם, כדי ליצור שקט בדרום הארץ בזמן שהקשב הביטחוני מופנה צפונה, וכן לעבר מעגלים רחוקים יותר.

העברת תפקיד שר הבטחון בין ראש הממשלה ושר הביטחון היוצא, בנימין נתניהו, לשר הביטחון הנכנס, נפתלי בנט, בהשתתפות הרמטכ״ל, רא״ל אביב כוכבי. 12 בנובמבר 2019. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, משרד הביטחון
יידרש לאזן את הלחצים מהציבור והדרג המדיני. כוכבי עם בנט/משרד הביטחון, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כוכבי יידרש לאזן את הלחצים מצד הציבור והדרג המדיני, שבתקופה הקרובה יהיה רגיש לקולות הבוחרים עד לקראת הבחירות השלישיות. גורמי צבא העריכו כי אם השיגורים מרצועת עזה לא ייפסקו, הדרג המדיני עשוי לממש את האיומים - למרות הנוכחות של דיפלומטים זרים בישראל ומזג האוויר הגשום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully