וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדמעות ובתחינה, הטרנסג'נדרית הראשונה בצבא דרום קוריאה הודחה משירות

22.1.2020 / 13:50

ביון הוי-סו, נהגת טנקים שעברה ניתוח לאחרונה, סולקה מתפקידה אחרי שהצבא קבע כי היא סובלת ממגבלות פיזיות ונפשיות. היא התחננה שיאפשרו לה לשוב לשירות וסיפרה שחלומה לשרת בגבול עם הצפון. "רוצה להראות לכולם שאני יכולה להיות אחד החיילים הגדולים שמגנים על המדינה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הטרנסג'נדרית הראשונה בצבא קוריאה הדרומית הודחה היום (רביעי) אחרי שעברה ניתוח בזמן שירותה. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה חייל סדיר הופנה לוועדה צבאית כדי שזו תקבע אם לסיים את שירותיו, או שירותיה. החוק במדינה השמרנית אוסר על טרנסג'נדרים להצטרף לצבא, אך אין חוק ספציפי עבור מי שמחליט לעשות זאת בזמן שהוא מגויס.

הצבא מסר כי הוא קבע שהניתוח שעבר החייל יכול לשמש סיבה להדחתו. עוד נאמר כי ההחלטה התקבלה בתום הליך הוגן בהתססת על חוק צבאי הנוגע לשינויים פרסונליים. גורמי צבא ציטטו סעיף בחוק המאפשר להדיח חייל, או חיילת, בעלי מגבלות פיזיות או נפשיות, במקרים שבהם הן לא היו תוצאה של לחימה או פעילות צבאית אחרת.

אחרי הפסיקה, נהגת הטנקים, ששמה ביון הוי-סו, כינסה מסיבת עיתונאים שבה הפצירה בראשי הצבא לשקול מחדש את החלטתם ולאפשר לה לשרת כחיילת. היא אמרה כי חלום ילדותה היה להתגייס וכי היא רוצה לשרת בגבול עם קוריאה הצפונית.

הטרנסג'נדרית ביון הוי-סו במסיבת עיתונאים במרכז לזכויות אדם של הצבא בסיאול, קוריאה הדרומית, 22 בינואר 2020. AP
סבלה מדיכאון לפני שעברה את הניתוח. ביון הוי-סו, היום/AP

"ללא קשר לזהותי המינית, אני רוצה להראות לכולם שאני יכולה להיות אחד החיילים הגדולים שמגנים על המדינה הזו", אמרה בדמעות. "תנו לי בבקשה את ההזדמנות הזו". ביון אמרה כי היא עברה ניתוח לשינוי מין בתאילנד בנובמבר האחרון, לאחר שסבלה מדיכאון ממושך בגלל זהותה המינית. היא אמרה כי בתחילת 2019 היא השיגה את הציון הגבוה ביותר בהערכה רשמית של כישורי נהיגת טנקים בקרב סמלי צוות הגדוד שלה.

במהלך אותה מסיבת עיתונאים, אמר הפעיל לים טאה-הון כי הוא יילחם לצד ביון ואחרים בכדי לשנות את "הצבא הפראי שלנו". לים, שעומד בראש המרכז לזכויות אדם בצבא, שבסיסו בסיאול, דחה את הטיעונים החוקיים שהשמיע הצבא כדי להצדיק את הדחתה של ביון. "אני לא יכול להתנגד לתחושת הגועל מהתפיסה הוולגרית של הצבא, משום שהוא קבע שמחסור באיבר מין זכרי הוא נכות פיזית", אמר.

נציבות זכויות אדם הממשלתית המליצה אתמול להצבא לדחות את החלטתו. היא אמרה בהצהרה כי הפניית הסוגיה להרכב הצבאי היא אפליה מגדרית שתשפיע על זכויות האדם הבסיסיות של אותו חייל.

דעת הקהל הציבורית במדינה ביחס למגדר השתנתה בהדרגה בשנים האחרונות. כמה סרטים וסדרות שבהם כיכבו הומואים הפכו ללהיטים, וכמה בדרנים טרנסג'נדריים הפכו לכוכבים. עם זאת, דעות קדומות נגד מיעוטים מיניים עדיין מושרשות היטב בחברה הדרום קוריאנית. פעילי זכויות אדם אומרים כי טרנסג'נדרים עשויים להתמודד עם הטרדות, התעללויות ועלבונות, ורבים סובלים מדיכאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully