וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקר הבכיר לחשוד: "אם לא תדבר, אשתך תגמור באבו כביר"

21.1.2020 / 19:30

נאשם בפרשת הברחת הסמים באל על טען כי חוקר משטרה איים עליו שאשתו תיעצר, ולכן ביקש לפסול את תוצרי החקירה בה הודה בחשדות נגדו. החוקר טען כי לא מדובר באיום - וכי רק רצה "להסביר לו את מצבה של אשתו, שהוא זה שסיבך אותה". השבוע קבע בית המשפט כי ההודאה קבילה

צילום: באדיבות תאגיד כאן, עריכה: תומר לוי

"תתחיל לדבר, למה אם לא, אשתך גומרת היום באבו כביר". כך התבטא חוקר בכיר כלפי אחד הנחקרים בפרשת הברחת הסמים באל על - שלאחר מכן נשבר והודה בחשדות נגדו. החוקר טען בבית המשפט כי לא מדובר באיום, ובית המשפט קיבל זאת וקבע כי הודאתו של אותו נחקר קבילה.

פרשת הברחת הקוקאין במטוסי אלעל התפוצצה ב-26 בנובמבר 2018. על פי כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז ת"א (פלילי), עבריינים ובכירים בחברת התעופה חברו כדי לייבא לישראל מיוהנסבורג יותר מ-150 ק"ג של קוקאין, בשווי עשרות מיליוני שקלים.

החקירה נוהלה על ידי היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433. ראש צוות החקירה היה רפ"ק ליאור רייס. הוא היה כפוף לסנ"צ מומי משולם - ראש מפלג פשיעה מאורגנת ובינלאומית ביאחב"ל - שאף לקח באופן אישי חלק בחקירות בתיק.

הארכות מעצר ל - 4 חשודים בפרשה פלילת במשק , שלום ראשל"צ 26 בנובמר 2018. אבי כהן, אבי כהן
"שיטת חקירה פסולה". הארכות מעצר לחשודים בפרשה/אבי כהן, אבי כהן

אחד הנאשמים, אסי בן אבו, שימש לטענת הפרקליטות בלדר באחד ממקרי ההברחה, וכן בניסיון הברחה נוסף שכשל. לאחר הגשת כתב האישום, טען בן אבו כי בחקירתו איים עליו סנ"צ משולם כי יעצור את אשתו כדי להפעיל עליו לחץ. בעקבות כך, ביקש בן אבו מבית המשפט המחוזי בת אביב לפסול את עדותו מאותה חקירה, בטענה שהלחץ שהופעל עליו אינו חוקי, וכתוצאה מכך הודאתו לא היתה "חופשית ומרצון" - כפי שדורש החוק. לדבריו, החוקרים "סחטו ממנו הודאה על ידי הפעלת לחץ נפשי בלתי הוגן, על ידי איומים שאם הוא לא ישתף פעולה, אשתו ואם ילדיו תיעצר מיד".

בדיונים שנערכו בחודש האחרון בבית המשפט המחוזי בתל אביב נחשף כי אשתו של בן אבו עוכבה לחקירה כבר ביום הראשון לחקירת הפרשה, 26 בנובמבר, אך שוחררה בתנאים מגבילים מבלי שנעצרה. ב-6 בדצמבר היא זומנה לחקירה נוספת, ובה הודתה - לאחר שהוצגו בפניה האזנות סתר משטרתיות - כי ידעה על מעשיו של בעלה. על פי החוק, לא ניתן לחייב בן זוג להעיד נגד בן זוגו, אך בצוות החקירה החליטו לעשות שימוש בעדותה בצורה אחרת: להכניס אותה לחדר החקירות של בעלה לצורך עימות.

בן אבו היה באותו זמן בעיצומו של יום חקירות אינטנסיבי. כבר בתחילתו, בתשע וחצי בבוקר, התלונן על עייפות. "זכור לי משהו כזה שהוא אמר, שלא נתנו לו לישון בתא מעצר, היה בנסיעה בפוסטות משעה מוקדמת", העיד החוקר יוסי אלקריף, שניהל את חקירתו. הוא הוסיף כי "אלה לא דברים שתלויים בנו כיחידה חוקרת". בסך הכל נמשכה חקירתו של בן אבו 16 שעות באותו יום, מלבד הפסקות קצרות לשירותים וסיגריה. נקודת המפנה בחקירה היתה העימות עם אשתו.

עוד בוואלה!

התאונה ב-443: הנהג שדרס את האם ובתה יואשם בהמתה בקלות דעת

לכתבה המלאה
מומי משולם. מוטי קמחי, הארץ, אתר רשמי
ראש מפלג פשיעה מאורגנת ובינלאומית ביאחב"ל. מומי משולם/אתר רשמי, מוטי קמחי, הארץ

העימות נמשך בסך הכל דקות ספורות, בהם חזרה האישה על עיקרי הדברים שאמרה בפני חוקריה. מיד לאחר העימות החלו החוקרים, ובעיקר סנ"צ משולם, להפעיל על בן אבו מכבש לחצים. הוטחו בו משפטים כגון "אתה קורא לעצמך גבר? לתחתית של שבתחתית הגעת, אתה מביא את אשתך", וכן "אתה אוהב אותה? את הבנות, אתה אוהב, נשמה? כואב לך שהיא פה?". אך המשפט הבעייתי ביותר היה: "שב פה, תתחיל לדבר, למה אם לא, היא גומרת היום באבו כביר".

מדובר לכאורה באמירה חמורה. מעצר, על פי החוק, לא יכול לשמש אמצעי לחץ - ובוודאי לא מעצר של אדם אחר. אף שאין מחלוקת שהדברים נאמרו, שכן החקירה כולה תועדה, סנ"צ משולם טען כי לא יצר התניה בין חקירתו של בן אבו למעצרה של אשתו. בנוסף לכך, טען משולם כי ממילא מעצרה של הרעיה עמד על הפרק בשל החשדות נגדה.

"לא התננו את הדברים", טען משולם כשנחקר בבית המשפט על ידי הסנגורית של בן אבו, עו"ד סאני שייקיס. "נאמר לו, 'אדוני, היא תלך לאבו כביר'. אפילו אחד החוקרים אמר לו 'תן את הגרסה, אני רוצה לשמוע ממך את הגרסה. אולי אתה יכול לזכות אותה'", הוסיף משולם. "עכשיו, יש תמליל שלם, גם אם לקחו פסקה אחת מתוך התמליל, מוציאים את זה מהקשרו". בהמשך טען שלא איים על בן אבו, אלא כי היה חשוב לו "להסביר לאסי מה מצבה, מה הסטטוס שלה. אני גם אמרתי את זה, אגב, שהוא זה שסיבך אותה, ושיבין את המשמעות".

להב 433. ראובן קסטרו
ההשפעה על החקירה היתה מיידית. משרדי להב 433/ראובן קסטרו

ההשפעה על החקירה היתה מיידית. בן אבו, שעד אז שמר רוב הזמן על זכות השתיקה, מסר לחוקרים גרסה בה הפליל את עצמו. "תאשר בבקשה שמספר פעמים הוא שואל אותך 'מה קורה עם אשתי? היא משתחררת? מה קורה עם אשתי? היא השתחררה?'", נשאל בבית המשפט החוקר אלקריף. "מה שהוא אמר לי זה שהוא רוצה לתת לה חיבוק", השיב. בסופו של דבר האישה לא נעצרה ולא הוגש נגדה כתב אישום.

השבוע החליט השופט מרדכי לוי לא לפסול את הודאתו של בן אבו. "לאחר שבחנתי את הראיות בדבר נסיבות גביית ההודאה, ואת טענות הצדדים והפסיקה הרלוונטית, הגעתי למסקנה כי הודאת הנאשם 6 (בן אבו) היתה חופשית ומרצון, ולכן היא קבילה", כתב השופט.

סנ"צ מומי משולם הפך שם מוכר מאז שעמד בראש הצוות שחקר את ראש הממשלה בנימין נתניהו. גם בהקשר של תיקי רה"מ עלו טענות להפעלת לחץ פסול על נחקרים, אך לא כלפי משולם באופן אישי. לפי הטענות, חוקרי להב 433 הביאו לחדר החקירות אישה שנשאלה על יחסיה עם חפץ, אך ורק כדי ללחוץ עליו להפוך לעד מדינה - כפי שאכן קרה שבועות מאוחר יותר.

עו"ד שייקיס מסרה לוואלה! NEWS כי "איום על נחקר במעצר של אשתו הוא אמצעי לחץ בלתי הוגן, ומהווה שיטת חקירה פסולה שחותרת תחת זכויותיהם של נחקרים. צר לנו שאלו שיטות החקירה בהן נעשה שימוש בימינו".

ממשטרת ישראל נמסר: "בית המשפט אמר את דברו, דחה את הטענות שהועלו במשפט הזוטא וקבע שחקירתו של החשוד הייתה חופשית ומרצון ולכן היא קבילה. עוד נוסיף כי החקירה נוהלה ביסודיות ובמקצועיות, בהתבסס על תשתית ראייתית ושיקולים מקצועיים ובהתאם להוראות החוק, הכל במטרה אחת ויחידה, להגיע לחקר האמת. הודות לפעילות מקצועית של צוות החקירה נחשפה רשת שעסקה במשך תקופה בביצוע עבירות חמורות של ייבוא סמים מסוכנים מסוג קוקאין מדרום אפריקה לישראל. כתבי האישום החמורים שהוגשו עד כה מדברים בעד עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully