וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכר לתקופה אפלה: השפם של השגריר האמריקני מכעיס את הקוריאנים

השגריר לקוריאה הדרומית, אדמירל לשעבר בחיל הים ממוצא אמריקני-יפני, מתמודד עם ביקורת גוברת ברשתות החברתיות לאור שיער הפנים שלו, שמזכיר לאזרחים את המושלים ששלטו במדינה בימי הקולוניאליזם היפני. בתקשורת המקומית נכתב כי השפם מסמל את גישתה "חסרת הכבוד" של ארה"ב

בווידאו: מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידיאו: קים ג'ונג און מתחייב להמשיך לפתח נשק גרעיני, בתחילת החודש)

המתיחות בחצי האי הקוריאני גוברת, אך לא רק הפירוק מנשק גרעיני עומד כנושא מרכזי בכהונתו של השגריר האמריקני - אלא גם שיער הפנים שלו. הארי האריס, השגריר לקוריאה הדרומית, נולד ביפן לאם יפנית ולאב אמריקני, שהיה קצין בחיל הים של ארצות הברית. לפני תפקידו הדיפלומטי הנוכחי, הוא עצמו שירת כאדמירל בחיל הים.

האריס מתמודד עם האשמות על העלבת המדינה המארחת אותו בגלל השפם שגידל, שהזכיר לדרום קוריאנים רבים את ימי הקולוניאליזם של יפן. השלטון היפני, שנמשך בחצי האי הקוריאני בין השנים 1910 עד 1945, ממשיך להוות מקור לטינה מצד סיאול, שיחסיה עם המדינה השכנה התערערו בשנה שעברה בעקבות מחלוקות הקשורות להיסטוריה המלחמתית המרה ביניהן.

משתמשים ברשתות החברתיות בקוריאה הדרומית הפנו ביקורת עזה כלפי הופעתו של האריס זמן קצר אחרי שמונה לתפקיד, ביולי 2018. חלקם ציינו כי בימי השלטון הקולוניאליסטי, כל שמונת המושלים היפנים התהדרו בשפמים על פניהם.

שגריר ארצות הברית לקוריאה הדרומית הארי האריס ב-16 בינואר 2020. AP
השתחרר משירות צבאי וגידל שפם. השגריר האמריקני לסיאול, הארי האריס/AP

האריס, בן 63, אמר בשבוע שעבר לעיתונאים בסיאול כי הוא הופלה בגלל הרקע שלו. "השפם שלי, מסיבה מסוימת, הפך לנקודת משיכה מסוימת", הוא אמר, לפי הדיווחים. "ספגתי ביקורת בתקשורת כאן, במיוחד ברשת החברתית, בגלל הרקע האתני שלי, מפני שאני יפני-אמריקני".

האריס אמר שהוא היה מגולח לגמרי במהלך ארבעת עשורי הקריירה שלו בחיל הים האמריקני, אולם הוא החליט לגדל שפם כדי לסמן את תחילת הקריירה הדיפלומטית שלו. "רציתי ליצור הפרדה בין החיים שלי כקצין בצבא לבין החיים שלי כדיפלומט", הוא אמר בחודש שעבר, לפי "קוריאה טיימס". "רציתי להיעשות גבוה יותר, אבל לא יכולתי לגבוה, וניסיתי גם להיות צעיר יותר, אבל לא יכולתי. אבל מה שיכולתי הוא לגדל שפם, אז עשיתי זאת".

בעיתון, נכתב כי השפם "הפך להיות מקושר עם התדמית האחרונה של ארצות הברית כחסרת כבוד ואף שתלטנית יותר כלפי קוריאה. האריס לא פעם זכה ללעג על כך שהוא לא שגריר, אלא מושל", ברמיזה למושלים ששלטו בקוריאה הדרומית בתקופת הקולוניאליזם היפני.

המתיחות הגיעה עד לפתח מעונו

האריס הרגיז חלק מהדרום קוריאנים לאור תמיכתו בדרישותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לכך שהמדינה תשלם חמישה מיליארד דולר על עלות הצבת 28,500 החיילים האמריקנים במדינה - סכום גבוה יותר מפי חמישה לעומת הסכום שסיאול שילמה בשנה שעברה. באוקטובר שעבר, 19 סטודנטים נעצרו אחרי שהם ניסו לטפס על קירות מעונו הרשמי של האריס, במחאה על תמיכתו בהכבדת הנטל הכלכלי על סיאול.

בנוסף לכך, השגריר לחץ על קוריאה הדרומית לבצע מאמץ גדול יותר לתיקון היחסים עם יפן, בימים שבהם גובר חוסר הוודאות בנוגע לעתיד משא ומתן בנושא הפירוק מנשק גרעיני של פיונגיאנג, ושבהם סין נעשית אסרטיבית יותר.

מפגין דרום קוריאני תולש שפם מלאכותי שהודבק לפניו של שגריר ארצות הברית הארי האריס ב-13 בדצמבר 2019. AP
"חוסר כבוד". מפגין דרום קוריאני תולש שפם מלאכותי מכרזה של השגריר, האריס/AP

האריס הוסיף כי הוא לא שמע ביקורת דומה כלפי המנהיגים הקוריאניים העצמאיים. לדבריו, אף שהוא מבין את הרקע ההיסטורי של המתיחות בין קוריאה הדרומית לבין יפן, הנמשכת עד ליום הזה, הוא לא הולך לצמצם את המוצא האתני שלו בתגובה לתגובות גזעניות ברשתות החברתיות.

"אני מי שאני", הוא אמר. "כל מה שאני יכול לומר הוא שכל החלטה שאני מקבל מבוססת על העובדה שאני השגריר האמריקני לקוריאה, לא השגריר היפני-אמריקני לקוריאה".

השפם, נראה, נמצא כאן כדי להישאר. כשנשאל האם בכוונתו לגלח אותו, השיב האריס: "תהיו צריכים לשכנע אותי שהשפם פוגע במערכת היחסים שלנו".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש עם נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין בעצרת האו"ם ב-23 בספטמבר 2019. AP
בארה"ב לוחצים על דרום קוריאה לתקן את יחסיה עם יפן. טראמפ עם הנשיא מון ג'ה-אין/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully