וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי תומכי נשק הפגינו בווירג'יניה: "הם יבואו לקחת אותו"

21.1.2020 / 7:45

בעקבות שורת הצעות חוק להגבלת החזקת כלי הנשק במדינה, יצאו אלפי אזרחים להפגנה נגד ה"רדיפה", לדבריהם. מפגינים רבים דורשים להקים "ערי מקלט", שבהם לא ייאכפו החוקים החדשים. "חלק מהצעות החוק פשוט לא חוקתיות ואנחנו לא נכפה אותן", הודיע שריף באחד המחוזות

צילום: רויטרס

אלפי פעילים התומכים בזכות לשאת נשק מילאו היום (שני) את הרחובות הסמוכים לגבעת הקפיטול של מדינת וירג'יניה שבארצות הברית, במחאה נגד חקיקה להגברת הפיקוח על מכירת כלי נשק. העצרת בבירה ריצ'מונד התקיימה באווירה חגיגית וללא תקריות חריגות. זאת, למרות החשש מפני אלימות, לאור הזיכרון המר מאלימות אנשי ימין קיצוני בעיר שרלוטסוויל בעצרת ב-2017, שהסתיימה ברצח של מפגינת שמאל.

במקום הייתה נוכחות רבה של כוחות הביטחון, אחרי שהמושל הדמוקרטי רלף נורת'הם אסר על נשיאת כלי נשק במתחם גבעת הקפיטול. הצו הוצא מחשש שגורמים קיצוניים התומכים בעליונות הגזע הלבן וחברי מיליציות נוספות יגיעו לעצרת, שמארגניה מ"הליגה להגנת אזרחי וירג'יניה" רצו לקיים באופן שליו כמפגן כוח פוליטי. בשבוע שעבר עצר ה-FBI שלושה פעילים ניאו-נאציים שלפי החשד תכננו לפתוח באש בהפגנה כדי להצית מלחמת גזע.

הפעילים בעצרת טענו כי מדינת וירג'יניה מנסה לפגוע בזכותם לשאת נשק, המוגנת על ידי התיקון השני לחוקת ארצות הברית. טרי הורן, שנסעה לווירג'יניה מביתה בטקסס עם הרובה והאקדח שלה, אמרה כי "הם ירדפו אחרי הנשקים שלנו גם במדינות אחרות אם לא נעצור אותם בווירג'יניה".

אלפי תומכי נשק הפגינו בווירג'יניה, 21 בינואר 2020. רויטרס
חלק מהמפגינים הגיעו בלבוש לחימה. הפגנת תומכי הנשק בווירג'יניה/רויטרס

מנגד, נורת'הם החבר בבית המחוקקים של וירג'יניה מהמפלגה הדמוקרטית, נשבע להפחית את כמות כלי הנשק באמצעות חוקי פיקוח חדשים. החוקים החדשים קובעים שמונה שלבי בקרה, כולל בדיקות רקע אוניברסליות, איסור על רובי תקיפה ומניעה מרכישת יותר מנשק אחד בחודש. עם זאת, החוקים האלו לא קוראים להחרמת נשקים שנמצאים כיום בבעלות חוקית.

זה לא הניסיון הראשון שלו. בשנה שעברה, לאחר טבח של 12 בני אדם בחוף בווירג'יניה, הוא יזם ישיבת חקיקה מיוחדת, אך הרפובליקנים ששלטו אז בבית המחוקקים סיימו אותה ללא הצבעה. מנהיגים ופעילים דמוקרטים מאמינים כי המהלך תרם לניצחון בבחירות בנובמבר, שהעניק להם רוב.

עוד בוואלה!

מאסר עולם לניאו-נאצי מהפיגוע בשרלוטסוויל: "אני מתחרט"

לכתבה המלאה
אלפי תומכי נשק הפגינו בווירג'יניה, 21 בינואר 2020. רויטרס
ההפגנה בגבעת הקפיטול בריצ'מונד/רויטרס

קבוצה של 13 פעילי סטודנטים מ"הצעדה למען החיים שלנו", קבוצה שקוראת לפיקוח על נשק, העבירו את הלילה הקודם בבניין הקפיטול, כדי לקיים פגישות מאולתרות עם מחוקקים כדי לעודד אותם להעביר את החקיקה. בריאיון טלפוני אמרה איב לבנסון, סטודנטית בת 20 למדעי המדינה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, כי "להרבה מהמפגינים יש הבנה ממש קיצונית של התיקון השני לחוקה". היא הסבירה כי "אנחנו נלחמים עבור חוקי השכל הישר, שהוכיחו כבר שהם עובדים ויעילים במדינות אחרות".

לפי המשטרה בגבעת הקפיטול, לא נרשמו עימותים מעבר למהומה קלה במהלך העצרת, בניגוד לחשש כי ההתכנסות עלולה להצית שפיכות דמים. רבים מהמפגינים היו לבושים בצבעי הסוואה או בציוד לחימה טקטי ונשאו כלי נשק. חלק מהמפגינים לבשו חולצות טריקו של ספקי נשק, רובן נשאו סיסמאות התומכות בנשיא דונלד טראמפ, שביקר בחריפות את הצעות הפיקוח על הנשק.

אלה שרצו להיכנס לבניין הקפיטול ולשמוע את הדיון, נאלצו לעבור בכניסה בדיקות אבטחה קפדניות, ולהשאיר את כלי הנשק שלהם בחוץ.

אלפי תומכי נשק הפגינו בווירג'יניה, 21 בינואר 2020. רויטרס
"אנשים מכל רחבי ארה"ב מתעניינים בסוגייה". ההפגנה בריצ'מונד/רויטרס

"אנשים מכל רחבי ארצות הברית מתעניינים בסוגיית כלי הנשק בווירג'יניה", אמר פיליפ ואן קליב, מנהיג הליגה להגנת האזרחים במדינה, שארגן את העצרת. "הם לא רוצים שניכשל במאבק הזה. קיבלנו תרומות ענק ממדינות אחרות", הוסיף ואן קליב. הוא אמר כי הוא מתנגד לקריאות לאלימות, אך הפציר בעשרות אלפי התומכים החמושים מרחבי ארצות הברית להגיע להפגנה בריצ'מונד. דובר משטרת הקפיטול אמר כי ואן קליב עבד בצמוד עם מערכת אכיפת החוק על תכניות ההפגנה.

"הבחירות בווירג'יניה בנובמבר האחרון היו כתב אישום נגד כלי הנשק", אמר כריסטיאן היין, ממובילי מאמצי החקיקה נגד החזקת הנשק. "המועמדים בווירג'יניה ניצחו בגלל עמדתם בסוגיית כלי הנשק, לא למרות עמדתם". בעלי הנשק במדינה הגיבו בקריאה ליצור "ערי מקלט" לזכויות בעלי כלי הנשק, כשגופי השלטון המקומי כמעט בכל 95 המחוזות הצהירו שלא יאכפו חוקים חדשים על החזקת כלי נשק.

השריף של מחוז גרייסון, ריצ'רד ווהן, הביע תמיכה במפגינים למען התיקון השני לחוקה. "חלק מהצעות החוק המוצעות פשוט לא חוקתיות ואנחנו לא נכפה אותן", אמר ווהן. "כשריף אני קו ההגנה האחרון בין בעלי נשקים שומרי חוק לבין הפוליטיקאים שרוצים לקחת מהם את זכויותיהם". בינתיים, רעיון "ערי המקלט" התפשט במהירות בארצות הברית, כשיותר מ-200 ממשלות מקומיות ב-16 מדינות אימצו אותו.

אלפי תומכי נשק הפגינו בווירג'יניה, 21 בינואר 2020. רויטרס
רעיון "ערי המקלט" התפשט במהירות. ההפגנה בריצ'מונד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully