וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: ניאו-נאצים תכננו לפתוח באש בעצרת תומכי נשק כדי ליצור כאוס

18.1.2020 / 17:44

סוכני ה-FBI עצרו כמה פעילים של קבוצה קיצונית במיוחד, שהכריזה מלחמה על מיעוטים, לקראת אירוע מתוח במיוחד בווירג'יניה במחאה על מהלכים דמוקרטיים להגברת הפיקוח על כלי נשק. טראמפ ליבה את הרוחות: "התיקון השני לחוקה תחת מתקפה"

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

ה-FBI עצר בימים האחרונים שישה פעילים ניאו-נאצים, בהם עריק מקנדה, ברחבי ארצות הברית, בחשד שתכננו לחולל כאוס בעצרת תמיכה בזכות לשאת כלי נשק ולרצוח פעילים אנטי-פשיסטיים.
החשודים קשורים לקבוצה קיצונית, "הבסיס", המאחדת ניאו-נאצים ופועלת כארגון כמו צבאי.

לפי ה-FBI, הקבוצה הכריזה מלחמה על קהילות של מיעוטים בארצות הברית - יהודים ושחורים, בין התר - ומחוץ לה. בניגוד לקבוצות קיצוניות אחרות, "הבסיס" לא מתמקדת בהפצת תעמולה, אלא בגיוס חברים מיומנים, כמו אנשי צבא לשעבר, שיכשירו אחרים לצורך מעשי אלימות.

שלושה חשודים, בהם העריק הקנדי, נעצרו במרילנד ובדלוואר ביום חמישי והואשמו בעבירות פדרליות. יום למחרת, נעצרו שלושה פעילים נוספים בג'ורג'יה. בכיר ב-FBI אמר כי המשטרה והסוכנים הפדרלים ערכו את המעצרים לקראת העצרת בווירג'יניה, שתיערך ביום שני, לאור החשש שהם מתכננים לפעול שם באלימות.

שלושה פעילי ימין קיצוני מארגון "הבסיס" שנעצרו במדינת ג'ורג'יה, 17 בינואר 2020. AP
תכננו לרצוח פעילים אנטי-פשיטיים. החשודים בג'ורג'יה/AP

לפי האישומים נגד הקבוצה שנעצרה ביום חמישי, הם בנו רובה, רכשו אלפי כדורים והחליפו אפודים שיכולים לשאת שכפ"צים.

"אחת הסיבות המרכזיות לכך שפעלנו עכשיו מתבססת על תזמון העצרת ביום שני והכוונה של חלק מהגורמים לפעול באלימות בריצ'מונד", אמר ג'יי טאב, סגן מנהל הביטחון הלאומי ב-FBI. הוא אמר באירוע בוושינגטון כי ל-FBI יש "תחושה הגונה של דאגה" משום שהסוכנים "לא יכולים לעקוב אחרי כולם ואחרי כל דבר".

הוא הוסיף: "הייתה לנו מידה של עניין בכמה גורמים שאנחנו יודעים שהם לכל הפחות יהיו שם, ואין לנו דרך לדעת מתי הרטוריקה הופכת לאלימות".

טראמפ: "הדמוקרטים יקחו מכם את כלי הנשק"

המעצרים רק הגבירו את הפחד שהעצרת בריצ'מונד תידרדר במהירות לאלימות, כשאלפי מפגינים מתכננים להגיע לבירת וירג'יניה. ב-2017, עצרת של פעילי ימין קיצוני בעיר שארלוטסוויל, שגם היא בווירג'יניה, הפכה לשדה קרב כשפעיל ניאו-נאצי דרס מפגיני שמאל ורצח את אחת המשתתפות.

"הקיצוניים האלו הולכים לנסות להתחבר לאירועים האלו כדי לנצל את הרגשות העזים ולהביא מגויסים חדשים", אמר אורן סגל, סגן נשיא הליגה נגד השמצה.

מושל וירג'יניה ראלף נורת'האם חתם על צו האוסר על נשיאת כלי נשק ברחבת מבני הממשל במדינה בזמן העצר, ובית המשפט העליון של המדינה דחה את הערעור שהגישו ארגונים התומכים בזכות לשאת כלי נשק. הם מתכננים להפגין במחאה על שורת חוקים שמתכננים המחוקקים הדמוקרטים להעביר על מנת להגביר את הפיקוח על מכירת ואחזקת כלי נשק.

הנשיא דונלד טראמפ, שהואשם בזמנו בגינויים רפים לאלימות הימין הקיצוני בשארלוטסוויל, תקף את הדמוקרטים ואמר שחוקת ארצות הברית נמצאת "תחת מתקפה". וירג'יניה היא מדינת מפתח בבחירות הקרובות, וב-2016 ניצחה בה הילרי קלינטון. הדמוקרטים השתלטו על שני בתי המחוקקים במדינה בנובמבר 2018, לראשונה זה עשרות שנים.

"התיקון השני לחוקה שלכם נמצא תחת מתקפה משמעותית בקהילה הנפלאה של וירג'יניה", צייץ טראמפ ביום שישי בלילה. "זה מה שקורה כשאתם מצביעים לדמוקרטים, הם יקחו מכם את כלי הנשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully