וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל מאמצי ההסדרה בעזה: חמאס מחמם את השטח ביהודה ושומרון

19.1.2020 / 6:00

גורמי ביטחון בישראל טוענים כי חמאס פועל באופן נרחב ואגרסיבי כדי לערער את היציבות של הרשות, זאת חרף תהליך ההסדרה המתנהל ברצועת עזה. במקביל, המתיחות ביהודה ושומרון גוברת, בין השאר בשל החשש לקרב ירושה ברשות הפלסטינית ביום שאחרי אבו מאזן

עריכה:שאול אדם

(בווידאו: תיעוד הרגעים שלאחר פיגוע הדקירה במערת המכפלה אתמול)

פיגוע הדקירה שאירע אתמול (שבת) על ציר המתפללים בחברון, במהלכו נפצע אזרח ישראלי, אינו מצביע על מגמה. מדובר באירוע נקודתי בו נער פלסטיני נטל סכין מטבח, יצא מביתו שנמצא על הציר, ותוך זמן קצר מאוד מבלי לעבור אף חסם או בידוק צבאי, ביצע פיגוע. תגובה מהירה של צה"ל הובילה למעצרו לפני שנמלט.

המרחב בו התרחש האירוע הוא רגיש מאוד וקשה להגנה. לא בכל מקום יש חסם או בידוק. יש מקומות בהם פלסטינים נעים בסמוך ליישוב היהודי ללא מגבלות. מרחב האבטחה מבוסס על טווחים קצרים ללא קו מגע ברור. לכן, כוחות צה"ל בחברון מרבים בסיורים, פעילות בתוך השכונות ועל הצירים הרגישים.

המסר של מפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה איתמר בן חיים, למפקדי הכיתות ומפקדי המחלקות עליהן מונחת האחריות הכבדה בפעילות הביטחון השוטף, הוא כי "לרוב ההבדל בין פיגוע קטלני לשקט הן עשר שניות של חוסר עירנות וחדות". כך, בשנת 2019, במאמץ מורכב מאוד של החטיבה המרחבית יהודה בפיקודו של אל"ם בן חיים בשילוב פעילות מודיעינית של שב"כ, נחשפו 12 תשתיות טרור שתכננו פיגועים קשים, חלקם באמצעות מטעני חבלה.

כוחות צה"ל בזירת פיגוע דקירה בקריית ארבע, 18 בינואר 2020. דובר צה"ל
תגובה מהירה של צה"ל הובילה למעצר החשוד לפני שנמלט. חיילים בזירת הפיגוע בחברון, אמש/דובר צה"ל

המתח ברחבי אוגדת יהודה ושומרון הוא מובנה, אולם בתקופה האחרונה הוא גבוה במיוחד. קיים חשש שמא פיגוע אחד, כמו הפיגוע במעיין דני בו נרצחה רנה שנרב, יצליח לחמוק מתחת לרדאר: גל המעצרים וחשיפת הפרשה על ידי השב"כ הוכיחו כי מדובר היה בתשתית טרור רחבה מאוד שפעלה במידור גבוה.

לדברי גורמי ביטחון בישראל, מטה חמאס ברצועת עזה שאחראי על פיגועים ביהודה ושומרון שינה את המדיניות בשנה אחרונה. במקום לעבוד בשיטת "הבוטיק" מול תשתיות ממוקדות, הוא פועל בצורה הרבה יותר רחבה ואגרסיבית כדי לערער את היציבות של הרשות הפלסטינית ולפגוע בחיילי צה"ל ואזרחי ישראל בזמן שמתנהל תהליך על הסדרה בין עזה לירושלים.

ברקע מתנהל תהליך רגיש מאוד המכונה "הנגשת מערת המכפלה". כשמו כן הוא. התהליך ייצא אל הפועל תוך מספר שבועות והוא עשוי להצית אש או לפחות להעלות את מפלס המתח במרחב חברון. הסוגיה השנייה שגוררת אחריה מתח עצום היא העיסוק הפוליטי של שר הביטחון נפתלי בנט בשוק הסיטונאי בחברון. לדברי גורמי ביטחון, ברור שלא תהיה בנייה בטווח הנראה לעין במתחם השוק השנוי במחלוקת אך בכל זאת הוא משמש דלק למסיתים פלסטינים נגד ישראל. בצה"ל לא לוקחים סיכונים והאבטחה במרחב תוגברה בדגש על ימי שישי משעות הבוקר המוקדמות.

עוד בוואלה!

פיגוע דקירה בקריית ארבע: צעיר נפצע באורח בינוני; המחבל נעצר

לכתבה המלאה

האינטרס עלול להיסדק

מעל כל אלו עומדת המוכנות של צה"ל לאפשר של הידרדרות ביום שאחרי אבו מאזן. מלחמות ירושה ובמהלכן אלימות עממית שיכולה להידרדר לטרור. לוואלה! NEWS נודע שרוב הטוענים לכיסא של יו"ר הרשות הפלסטינית, מתחמשים באמצעי לחימה ותחמושת והתהליכים אמורים לעורר דאגה בצד הישראלי. בהתאם לכך תרגלו בפיקוד המרכז את המפקדות השונות במסגרת המוכנות להידרדרות במספר מוקדים. בקיץ האחרון ערכה חטיבת יהודה תרגיל חטיבתי שקיבל שבחים מהפיקוד הבכיר, בין היתר גם על גיוס מהיר של כוחות המילואים.

בצל המתח עוקבים בקביעות בקהילת המודיעין אחר רף הטרור, הפוטנציאל להסלמה, התנהגות אוכלוסייה, איכות התיאום עם מנגנוני הביטחון הפלסטינים כולל היקף המחבלים הבודדים והפרות הסדר האלימות, זאת כדי למנוע הידרדרות מהירה ללא מענה.

מפגין פלסטיני ליד ההתנחלות קדומים במהלך הפרת סדר ב-22 בנובמבר 2019. רויטרס
חשש מפיגוע שיצליח לחמוק מתחת לרדאר. מפגין פלסטיני ליד קדומים, נובמבר 2019/רויטרס

הסוגיה האחרונה והלא פחות חשובה היא מערכת הבחירות השלישית המתקרבת. מסרים מתלהמים מצד פוליטיקאים ונקיטת צעדים פרובוקטיביים יכולים רק להגביר את המתח, לגרור תגובות אלימות ולשחוק את התיאום הביטחוני שתורם מאוד ליציבות.

התיאום הביטחוני הוא אינטרס של שני הצדדים אך הוא עלול להיסדק לא רק מהחלטות על בנייה במקומות שנויים במחלוקת בתקופות רגישות. מבחן הנתונים ביום ציון מותו של יאסר ערפאת ברחבי הגדה המערבית היה פי עשרה יותר אלים בהשוואה לשנה שעברה ולא בהכרח עמד בהערכות של גורמי הביטחון השונים. לכן, לא תמיד ניתן לצפות התנהלות של חברה מתוסכלת מבוססת רשתות חברתיות ויש להיערך להפתעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully