וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדיניות הילד האחד" בוטלה, אבל הילודה בסין בשפל של כל הזמנים

שיעור הילודה הנמוך במדינה המאוכלסת בעולם עומד על 10.48 ילדים לכל אלף איש, זאת למרות צמצום המגבלות ועידוד הילודה על ידי הממשלה. עם זאת, היקף האוכלוסייה בסין לא נפגע באופן משמעותי, משום ששיעור התמותה נמוך יותר

עריכה: שאול אדם

שיעור הילודה בסין ירד לשפל הנמוך ביותר מאז הקמת הרפובליקה העממית של סין לפני 70 שנה. שיעור הילודה הנמוך, 10.48 ילדים לכל אלף אנשים, נרשם למרות ההקלות של הממשלה ב"מדיניות הילד האחד", שעליה נמתחה ביקורת רבה.

הלשכה הלאומית הסינית לסטטיסטיקה מסרה כי בנוסף לשיעור הילודה הנמוך ביותר מאז 1949, מספר התינוקות שנולדו בשנת 2019 ירד ביותר מ-580 אלף תינוקות לקצת יותר מ-14 מיליון תינוקות. שיעור הילודה במדינה, שיורד במשך השנים, מהווה אתגר לכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

למרות הירידה בשיעור הילודה, היקף האוכלוסייה בסין לא נפגע באופן משמעותי, משום ששיעור התמותה נמוך יותר. אוכלוסיית סין ירדה מ-1.4 מיליארד ל-1.39 מיליארד. עם זאת, הירידה בשיעור הילודה מעוררת פחדים מ"פצצת זמן דמוגרפית" - כך שאוכלוסייה קטנה בגיל העבודה נאלצת לתמוך באוכלוסייה גדולה ומבוגרת יותר.

אישה סינית מנשקת תינוק אחרי שהוכרז כי בייג'ינג תארח את אולימפיאדת החורף ב-31 ביולי 2015. AP
קצת יותר מ-14 מיליון תינוקות נולדו בסין ב-2019. אישה סינית מנשקת תינוק/AP

שיעור הילודה בסין נמוך יותר מאשר השיעור בארצות הברית, שעמד על 12 תינוקות לאלף איש בשנת 2017, אך גבוה יותר מאשר הנתון היפני שעומד על שמונה תינוקות לאלף איש. באנגליה, עומד שיעור הילודה על 11.6 תינוקות לאלף איש, ושיעור הילודה העולמי הכולל בשנת 2017 היה 18.65, זאת לפי נתוני הבנק העולמי.

התוכנית להגבלת הילודה בסין שנקראה "מדיניות הילד האחד" הוכרזה בשנת 1979, ונועדה להתמודד עם החשש מפיצוץ אוכלוסין במדינה בעלת אוכלוסייה הגדולה בעולם. במסגרת התוכנית, נאסר על זוגות צעירים להביא יותר מצאצא אחד לעולם, והמדינה הפעילה סנקציות כלכליות על זוגות שהפרו את האיסור. בשלבים מוקדמים של התוכנית אף התבצעו הפלות ועיקורים כפויים בחלק קטן מהאזורים הכפריים, אך בהמשך המדיניות התמתנה ועיקר העונשים שהוטלו על ילדים "לא חוקיים" היו כלכליים.

עוד בוואלה!

עשרות חשודים ומיליוני שקלים: המשטרה עצרה את ראש ארגון הפשע בני שלמה

לכתבה המלאה
נשים נושאות תינוקות בפארק בבייג'ינג שבסין ב-30 באוקטובר 2015. AP
שיעור הילודה בסין נמוך משל ארצות הברית. נשים נושאות תינוקות בבייג'ינג/AP

אבל המדיניות יצרה חוסר איזון חמור בין המינים במדינה, כשעד היום נשמר פער של יותר מ-30 מיליון בין גברים לנשים. בשנת 2015 החליטה הממשלה לסיים את מדיניות הילד האחד, ומאז זוגות במדינה רשאים להביא לעולם שני ילדים. למרות זאת, הרפורמה לא הצליחה להפוך את מגמת הירידה בילודה במדינה - למרות עלייה קלה במשך השנתיים שלאחר מכן.

מומחים טוענים כי הסיבה לכך היא שהרגעת המדיניות לא באה עם שינויים רלוונטיים אחרים התומכים בחיי משפחה, כמו תמיכה כספית בטיפול בילדים וחופשת אמהות מוגדלת. לטענתם, רוב האנשים במדינה לא יכולים להרשות לעצמם יותר מילד אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully