וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת המין בקפריסין: הבריטית ערערה על הרשעתה בטענה למשפט לא הוגן

בבקשתה לערעור שהגישה לביהמ"ש העליון במדינה טענה הצעירה, שהורשעה בטרדה לציבור על לכאורה בדיית אונס קבוצתי מצד צעירים ישראלים, כי "זכתה למשפט לא הוגן". היא נידונה למאסר על תנאי של 4 חודשים, למשך שלוש שנים. סנגוריה טוענים "היה צורך לזמן את הישראלים להעיד"

צילום: חדשות הערב, כאן 11, עריכה: טל רזניק

הצעירה הבריטית בת ה-19 שהורשעה בטרדה לציבור לאחר שלכאורה בדתה תלונה על אונס קבוצתי מצד 12 נערים ישראלים בקפריסין, הגישה ביום חמישי בקשה לערעור לבית המשפט העליון במדינה על הרשעתה. הצעירה חזרה בשבוע שעבר לבריטניה, לאחר שבית המשפט המחוזי בפרלימני גזר עליה עונש של ארבעה חודשי מאסר על תנאי, לתקופה של שלוש שנים, וכן קנס של 140 יורו.

בערעור נטען כי לא היה צריך לקבל את הודאתה של הצעירה כי בדתה כביכול את תלונתה, בהתחשב בכך שהושגה לאחר שהיא עוכבה בתחנת המשטרה כמעט 7 שעות, ללא עורך דין וללא מתורגמן. יתר על כן, הצהרת חזרתה בה אינה אמינה והיה צריך להחריג אותה בשל הפרעת פוסט טראומה ממנה היא סובלת, והודעותיה במדיה החברתית, מראות כי היא היתה תחת לחץ כבד לחזור בה מתלונת האונס. עוד נטען כי השופט בבית המשפט המחוזי לא אפשר לנאשמת דיון הוגן ונעל את דעתו למרכיב מהותי של העבירה בכך שצעק ללא הפסקה 'זה לא משפט אונס, אני לא רוצה לשמוע עדויות על אונס'. כמו כן, נטען כי בית המשפט לא לקח בחשבון את כשלון רשויות התביעה בביצוע חקירה נאותה באונס.

עוד טענו עורכי הדין כי בית המשפט לא לקח בחשבון את כישלונה של התביעה בהצגת ראיות להוכחת מה שקרה בליל האונס בחדר המלון, בכך שלא הצליחו לזמן את הנערים הישראלים למסור עדות. לפיכך, נותר בית המשפט רק עם עדותה של הצעירה על שנעשה בחדר ההוא ולא היה צריך לקבוע ברמה הפלילית שהיא משקרת כי נאנסה כתוצאה מכך.

הצעירה הבריטית מגיעה לבית המשפט לשמיעת גזר דין, קפריסין, 7 בינואר 2020. רויטרס
הצעירה הבריטית ואמא בכניסה למשפטה בקפריסין. שבוע שעבר/רויטרס

עורך הדין מייקל פולק מצוות "צדק בחו"ל" המוביל את הליווי המשפטי לצעירה אמר כי עילות הערעור חזקות והוסיף כי בבחינת ההליכים שננקטו במשפט ברור שהצעירה "לא זכתה למשפט הוגן". לטענתו, הרשעתה של הצעירה לא רק שפגעה בזכויותיה תחת החוק הקפריסאי, אלא גם הפרה את התחייבויותיה הבינלאומיות של קפריסין במסגרת האמנה האירופית לזכויות אדם. פולק הוסיף כי עילות הערעור חזקות ואמר כי "אנחנו מקווים שההליכים יזורזו, כך שההרשעה לא תהיה תלויה ועומדת מעליה לזמן רב". לדבריו, "האינטרס של כולם הוא שבית המשפט העליון יטפל בזה במהירות ובהגינות". עוד אמר כי "אנחנו מקווים שבית המשפט העליון ישקול כראוי את הנימוקים הברורים הרבים מדוע ההרשעה רעועה, ישים אותה בצד וימנע מההגנה את הצורך לצאת אל מחוץ לקפריסין לבית הדין לצדק של האיחוד האירופי ולבית הדין האירופי לזכויות האדם, כדי להשיג צדק".

עורך הדין ניר יסלוביץ', המיצג ארבעה מ-12 הנערים הישראלים שנעצרו בחשד לאונס הבריטית, אמר כי "לאור הקביעות הקשות שנקבעו בבית המשפט המחוזי לגבי המהימנות האפסית של המתלוננת, אז מדובר בערעור חסר כל סיכוי בעוד ערכאת הערעור אינה מתערבת בממצאי מהימנות. מן הראוי שהנאשמת תקח אחריות על מעשיה הנפשעים ולא תנסה להמשיך להתל במערכת המשפט".

"היא חופשיה לחזור הביתה, אבל המאבק לזיכוייה ימשיך"

השופט מיכליס פפאתנאסיו הסביר את ההחלטה להרשיעה, כמו גם את העונש, "אני מודה שהעניין הטריד אותי - כל הראיות מראות שהיא שיקרה ומנעה מהמשטרה לבצע עבודות רציניות אחרות. 12 אנשים נעצרו ולפחות משבעה נשלל החופש במשך עשרה ימים. זו גם עבירה חמורה". עם זאת, הוא הסביר את החלטתו בכך שהצעירה "פספסה את לימודיה האקדמיים ואת רוח נעוריה, לאחר שהייתה במשך חודש בכלא והרחק מביתה ומשפחתה".

לאחר מתן העונש, הצהירו עורכי דינה של הצעירה כי יערערו על החלטת בית המשפט. "היא חופשיה לחזור הביתה, אבל בלי קשר, המאבק לזיכוייה ימשיך", אמרו. "נערער על ההרשעה בבית משפט העליון של קפריסין. אנו ערוכים להמשיך ולהילחם בתיק הזה כל הדרך לבית הדין האירופי לזכויות אדם". עוד אמרו כי "אנחנו חברה מתורבתת שלא יכולה להרשות את 'תרבות האשמת האשה-הקורבן', ולהמשיך לאפשר לתוקפים לצאת ללא עונש. זה אי-הצדק הגדול ביותר".

"היא הייתה על סף פתיחת פרק חדש בחייה", הסבירו. "אך בנסיבות הקשות ביותר היא הפכה בין לילה לקורבן ולנאשמת, שנאלצה לסבול לא רק את החילול הגופני של אונס בכפייה, אלא גם את הטלטלה הנפשית שבתהליך משפטי בקפריסין שהיה מבוסס על שקר".

הפגנה של תומכי הצעירה הבריטית מחוץ לבית המשפט בקפריסין, 7 בינואר 2020. רויטרס
הפגנה של תומכי הצעירה הבריטית מחוץ לבית המשפט בקפריסין, החודש/רויטרס

בצאתה מבית המשפט אמרה אימה של הצעירה כי היא "חשה הקלה" וכי הן "סוף סוף הולכות הביתה". היא גם פנתה לעשרות הפעילים שהגיעו לקפריסין להביע תמיכה בצעירה, כי "אנחנו לא יכולים להודות לכם מספיק על כך שהופעתם, זה כל כך מוערך".

בין עשרות הפעילים שהגיעו, גם קבוצת ישראלים נכחה מחוץ לבית המשפט, זאת במסגרת קמפיין לתמיכה בצעירה לקראת מתן גזר הדין. הפעילים קראו "קפריסין תתביישי", "אנחנו מאמינים בך", ו"אל תגידו בני טובים, אנסים הם אנסים". אנטון מרקס, פעיל ישראלי, הסביר את נוכחותו מחוץ לאולם בית המשפט ואמר כי "אני כאן כי אני מאמין שיש ישראל אחרת שמאמינה לאישה, שמאמינה שלא נעשה צדק. אנו מייצגים כאן מאות אחרים התומכים בה". עוד אמר כי "בישראל רבים נגעלו מהסיפור ומבני הנוער הישראלים המעורבים".

  • עוד באותו נושא:
  • קפריסין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully