וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת המין בקפריסין: 4 חודשי מאסר על תנאי לצעירה הבריטית

7.1.2020 / 15:00

שבעה חודשים לאחר שהגיעה לאי, בית המשפט גזר את עונשה של בת ה-19 שהורשעה בטרדת הציבור בעקבות תלונת שווא על אונס בידי קבוצת נערים ישראלים. סנגוריה הצהירו כי יערערו על הרשעתה. פעילים מישראל ומקפריסין השתתפו בהפגנת תמיכה בצעירה: "אנחנו מאמינים לך"

צילום: חדשות הערב, כאן 11, עריכה: טל רזניק

בית המשפט בפראלימני שבקפריסין גזר הבוקר (שלישי) ארבעה חודשי מאסר על תנאי על הצעירה הבריטית בת ה-19, שהורשעה בטרדת הציבור בעקבות תלונת שווא על אונס על ידי קבוצת נערים ישראלים. העונש תקף למשך שלוש שנים. בנוסף הוטל עליה קנס כספי בגובה 140 אירו. השופט הסביר את ההחלטה בכך שהצעירה "פספסה את לימודיה האקדמיים ואת רוח נעוריה, לאחר שהייתה במשך חודש בכלא והרחק מביתה ומשפחתה".

סנגוריה הצהירו כי יערערו על הרשעתה. "היא חופשיה לחזור הביתה, אבל בלי קשר, המאבק לזיכוייה ימשיך", אמרו. "נערער על ההרשעה בבית משפט העליון של קפריסין. אנו ערוכים להמשיך ולהילחם בתיק הזה כל הדרך לבית הדין האירופי לזכויות אדם". עוד אמרו כי "אנחנו חברה מתורבתת שלא יכולה להרשות את 'תרבות האשמת האשה-הקורבן', ולהמשיך לאפשר לתוקפים לצאת ללא עונש. זה אי-הצדק הגדול ביותר".

עורך דינה מייקל פולק הוסיף: "גזר הדין שהוצג הבוקר על ידי בית המשפט הוא ארבעה חודשים מאסר על תנאי והשופט אמר שהוא נותן לצעירה הזאת הזדמנות שנייה. אנחנו אומרים, ואנחנו דבקים בכך, שהיא נושלה מכבודה, מזכויות האדם הבסיסיות שלה, היא אובחנה כסובלת מפוסט טראומה חמורה והדיון בתיק דרדר בצורה חמורה את מצבה הנפשי".

הצעירה הבריטית מגיעה לבית המשפט לשמיעת גזר דין, קפריסין, 7 בינואר 2020. רויטרס
שלושה חודשי מאסר על תנאי. הצעירה הבריטית בדרכה לבית המשפט, הבוקר/רויטרס

המשפט ארך כ-15 דקות בלבד, והצעירה מחתה דמעות של התרגשות עם הקראת גזר הדין שמאפשר לה לשוב לבריטניה כבר היום. באולם נשמעו צעקות התמיכה של המפגינות בעדה שנכחו ברחוב מול אולם בית המשפט. אמה אמרה לעיתונאים עם צאתה מבית המשפט כי הצעירה "חשה הקלה" וכי "הולכים הביתה".

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בירך על גזר דין בית המשפט, ואמר כי הוא שמח כי הצעירה תחוזר עוד היום לממלכה הבריטי.

במקביל למתן גזר הדין, עשרות פעילים התאספו סמוך לבית המשפט על מנת לתמוך בה. הפעילים קראו "קפריסין תתביישי", "אנחנו מאמינים בך", ו"אל תגידו בני טובים, אנסים הם אנסים".

לקראת גזר הדין, עלו דיווחים לפיהם נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס, יחון את הצעירה אם ייגזר עליה עונש מאסר בפועל. לקראת גזר הדין, קבוצת ישראלים המריאה אמש לקפריסין במסגרת קמפיין לתמיכה בצעירה. פרופ' זליה גרגוריאו מאוניברסיטת קפריסין, אחת ממארגני הפגנת התמיכה בשבוע שעבר, אמרה כי "זה ציון דרך בתולדות מאבקי זכויות האדם בקפריסין והמאבק הרב-לאומי שלנו למען צדק לכולם. ברוכות הבאות. אנחנו כאן פורצים בבכי של התרגשות".

אתמול הגיעה הצעירה הבריטית עם אמה לארוחת הערב של קבוצת הפעילים, שם הוענקו לשתיים חולצות עם הכיתוב "אחותי את, אנחנו מאמינות לך" ."איני מוצאת די מילים להודות בשם בתי ובשמי על התמיכה המרגשת הזו", אמרה להם האם. "המציאות הזאת קשה עבורנו. בכל דיון ודיון, כשהגענו לבית המשפט האמנו שהנה המובן מאליו יתברר, והאמת תצא לאור, שלא יכול להיות שבית המשפט יתעלם ממה שלפניו ופעם אחר פעם זה פשוט לא קרה. עצוב לי שנשים משלמות כל הזמן את המחיר על כך שבוחרים שלא להאמין להן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ציון דרך בתולדות מאבקי זכויות האדם בקפריסין". ישראלים ממריאים לקפריסין, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעירה הגיעה לקפריסין ב-10 ביולי לחופשה משולבת עבודה, שארגנה לה חברה המתמחה בחבילות מסוג זה. לאור האירוע הודיע החברה שלא תשלח יותר צעירים לאיה נאפה. שר החוץ של בריטניה דומיניק ראב איים בימים האחרונים כי בעקבות ההרשעה נשקלת אזהרת מסע לתיירים היוצאים לקפריסין. זאת, לאחר שאמה של הצעירה, בריאיון לתקשורת בבריטניה, אמרה כי היא מצפה ממנו למעשים, ולא רק למילים. מוקדם יותר אמר שר החוץ כי בריטניה "רואה בדאגה את ההרשעה" והבטיח כי יביא את העניין בפני ממשלת קפריסין.

בהודעת תגובה שיצאה מיד לאחר מכן מטעם נשיא קפריסין הוא סמך את ידיו על שיקול הדעת של בית המשפט המחוזי ועצמאותו. התובע הכללי של קפריסין בהודעה משלו ניסה לתרץ את העמדתה לדין בכך שהטיחה טענות קשות נגד התנהלות המשטרה, כאלו שהצטרכו להתברר בבית משפט. עם זאת, הביקורת בבריטניה ובעולם בכלל, ומצד ארגוני נשים בפרט רק התגברה מאז ולא הרפתה.

הפגנה המתקיימת מול שגרירות קפריסין לתמיכה בצעירה הבריטית המואשמת בקפריסין בבדיית אונס קבוצתי על ידי חבורת צעירים ישראליים, 7 בינואר 2020. צילום: קובי ריכטר, TPS
הפגנת תמיכה בצעירה בתל אביב מול שגרירות קפריסין/TPS, צילום: קובי ריכטר

את ההודעה כי הבריטית תימצא בקרוב בביתה, פרסמה בסוף השבוע התקשורת המקומית הקפריסאית על פי גורמים בסביבתו של הנשיא. הממשלה הקפריסאית טוענת כי ההחלטה על מתן חנינה אינה קשורה ללחץ כלשהו, אלא שגילה הצעיר נלקח בחשבון וכן נסיבותיה האישיות הרגישות "גם מחוץ לקפריסין". עוד צוין כי הממשלה לא רצתה להתערב במהלכי מערכת המשפט, וגם לא של היועץ המשפטי לממשלה, שהסביר מדוע לא מימש את זכותו להשעות את כתב האישום.

טענות לאי צדק בבריטניה

בימים האחרונים התמלאו עיתוני בריטניה בכתבות השבות ומעלות תהיות לגבי אי הצדק לו זכתה הצעירה במשטרה ובבית המשפט הקפריסאי, וציטטו שוב ושוב מתוך עדויות המומחים שהעמידה ההגנה על דוכן העדים. גם גיוס המימון להוצאותיה המשפטיות של הצעירה זכה לתמיכה שלא זכה לה מאז נפתח ב-8 באוגוסט. עד השבוע שעבר, ערב הרשעתה, גויסו כ-52 אלף פאונד. מאז, בתוך שבוע גויסו 83 אלף פאונד והסכום הכולל כבר 135 אלף פאונד.

בנוסף, בתקשורת הבריטית פורסמה ביומיים האחרונים זהותו של "החשוד מס' 1", הנער הישראלי עמו קיימה הצעירה יחסי מין לפחות בשלושה מועדים שונים, ושמחדרו נמלטה והתלוננה כי הוא וחבריו אנסו אותה. העיתונים סאן ודיילי מייל פרסמו כתבות נרחבות בהן אף מופיעות תמונות שלו ושל מעורבים אחרים בפרשה. כתבים מטעם העיתונים ששהו בסוף השבוע בישראל, הגיעו לבית הוריו של הנער בניסיון לחלץ ממנו או מאמו תגובה, אך ללא הצלחה.

הפגנה של תומכי הצעירה הבריטית מחוץ לבית המשפט בקפריסין, 7 בינואר 2020. רויטרס
הגיעה לחופשה ומאז לא הורשתה לעזוב. מפגינים סמוך לבית המשפט בקפריסין, היום/רויטרס

12 הנערים הישראלים שנעצרו מכחישים כי כפו עצמם עליה, ולטענתם הם כן קיימו עמה יחסי מין - אך הכל היה בהסכמה. עורך הדין ניר יסלוביץ', שייצג ארבעה מהנערים הישראלים, אמר כי "הנני סבור שמתן חנינה מבלי שהנאשמת תביע חרטה והפנמה של הפסול שבמעשה תרוקן מכל תוכן את ההליך הפלילי שננקט על ידה והן את הנזק הקשה שנגרם על ידה למרשיי. מושכלות יסוד שאין חנינה ללא חרטה כך יש לנקוט בהליך שבנדון גם נשיא קפריסין".


(עדכון ראשון: 6/1, 22:00)

הפגנה של תומכי הצעירה הבריטית מחוץ לבית המשפט בקפריסין, 7 בינואר 2020. רויטרס
"מאמינים לך". פעילים סמוך לבית המשפט בקפריסין, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully