וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: נשיא קפריסין יחון את הצעירה הבריטית אם ייגזר עליה עונש מאסר

6.1.2020 / 20:30

בכלי תקשורת בממלכה דווח כי ניקוס אנסטסיאדיס יעניק חנינה לבת ה-19, שהואשמה בטרדת הציבור לאחר שטענה כי נאנסה בידי קבוצת ישראלים, אם בית המשפט יגזור עליה עונש מאסר בפועל. לפי הדיווח, הנשיא התחשב בנסיבות הכוללות את גילה הצעירה והסערה שעורר משפטה בעולם

צילום: יואב איתיאל, עריכה: עמית שמחה

נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס יחון את הצעירה הבריטית שהואשמה בטרדת הציבור אם ייגזר עליה מחר עונש מאסר בפועל - כך דווח היום (שני) בכלי תקשורת בריטיים. לפי דיווח ב"סאן", הנשיא יכריז על החנינה לאחר הכרעת בית המשפט, לאור גילה הצעיר והסערה שעורר המשפט בקפריסין, בריטניה וישראל. גזר דינה של הצעירה ייקבע מחר.

הסנגורית עו"ד ניקולטה חרלאמבידו מסרה היום כי "טוב אם בית המשפט יגזור עליה מאסר נוסף, כשהמשמעות היא שתוכל לשוב לביתה. היא עדיין אשמה והערעור ימשיך כמתוכנן. המאמץ הוא לזכות אותה".

הדיווח על החנינה הצפויה מגיע ערב מתן גזר הדין במשפטה של הבריטית. מחר, בבית המשפט של מחוז פמגוסטה בפראלימני, צפוי השופט מיכאליס פפאתנאסיו לפסוק את עונשה. בשבוע שעבר הוא קבע שהיא הגישה תלונת שווא בגין אונס, הרשיע אותה בטרדה לציבור ושמע את הסנגוריות הקפריסאיות טוענות להקל עמה בעונשה, בין היתר בשל כיוון שכבר ישבה חודש במעצר וכבר חצי שנה שהיא אינה יכולה לצאת את האי ולשוב הביתה.

גזר הדין לבריטית בפרשת האונס בקפריסין, הפגנת פמיניסטיות בבית המשפט, 30 בדצמבר 2019. יואב איתיאל
הצעירה הבריטית ואמה בבית המשפט בקפריסין, בשבוע שעבר/יואב איתיאל

בעקבות ההרשעה, משרד החוץ בבריטניה הביע דאגה. "בריטניה מודאגת מאוד מהמשפט בתיק המזעזע הזה, ואנו נעלה את הנושא מול הרשויות בקפריסין", מסר דובר המשרד. זאת, לאחר שאמה של הצעירה, בריאיון לתקשורת בבריטניה, אמרה כי היא מצפה למעשים, לא רק למילים.

בהודעת מטעם נשיא קפריסין נמסר כי הוא סמך את ידיו על שיקול הדעת של בית המשפט המחוזי ועצמאותו. התובע הכללי של קפריסין בהודעה משלו ניסה לתרץ את העמדתה לדין בכך שהטיחה טענות קשות נגד התנהלות המשטרה, כאלו שהצטרכו להתברר בבית משפט. אולם, הביקורת בבריטניה ובעולם בכלל ומצד ארגוני נשים בפרט רק התגברה מאז ולא הרפתה.

עוד בוואלה!

מול סבלנותו הפוקעת של השופט, הצעירה הבריטית תתקשה למנוע את הרשעתה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישראלים בדרך לקפריסין לקראת גזר הדין של הצעירה הבריטית, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההודעה כי הבריטית תימצא בקרוב בביתה, פרסמה עוד שלשום התקשורת המקומית הקפריסאית על פי גורמים בסביבתו של הנשיא אנסטסיאדיס. הממשלה בקפריסין טוענת כי ההחלטה על מתן חנינה אינה קשורה ללחץ כלשהו. עוד צוין כי הממשלה לא רצתה להתערב במהלכי מערכת המשפט, וגם לא של היועץ המשפטי לממשלה, שהסביר מדוע לא מימש את זכותו להשעות את כתב האישום.

בתקשורת הקפריסאית צויין כי למרות שהנתונים והנסיבות היו שונים לחלוטין, מהלך דומה יושם בשנת 1999 כאשר נעצרו ישראלים בגין ריגול. למרות לחץ כבד לשחררם הם הובאו לבית המשפט ונידונו, אבל שוחררו לאחר מכן בהחלטת נשיא הרפובליקה דאז, גלפקוס קלרידיס.

גזר הדין לבריטית בפרשת האונס בקפריסין, הפגנת פמיניסטיות בבית המשפט, 30 בדצמבר 2019. יואב איתיאל
גזר הדין יימסר מחר. בית המשפט בפראלימני/יואב איתיאל

בימים האחרונים מלאים עיתוני בריטניה בכתבות השבות ומעלות תהיות לגבי אי הצדק לו זכתה הצעירה במשטרה ובבית המשפט הקפריסאי והמצטטות שוב ושוב מתוך עדויות המומחים שהעמידה ההגנה על דוכן העדים. גם גיוס המימון להוצאותיה המשפטיות של הצעירה זוכה לתמיכה שלא זכה לה מאז נפתח ב-8 באוגוסט. עד השבוע שעבר, ערב הרשעתה, גויסו 52 אלף ליש"ט. מאז, בתוך שבוע גויסו 83 אלף ליש"ט והסכום הכולל הוא כבר 135 אלף ליש"ט.

מחר, מול בית המשפט, שוב צפויה הפגנת תמיכה בצעירה. לעשרות המפגינות הקפריסאיות שהגיעו להכרעת הדין יצטרפו גם עשרות תומכות ותומכים ישראלים שיצאו היום לקפריסין כדי להפגין עמן.

עורך הדין ניר יסלוביץ', שייצג ארבעה מהנערים הישראלים, אמר בתגובה כי "הנני סבור שמתן חנינה מבלי שהנאשמת תביע חרטה והפנמה של הפסול שבמעשה תרוקן מכל תוכן את ההליך הפלילי שננקט על ידה והן את הנזק הקשה שנגרם על ידה למרשיי. מושכלות יסוד שאין חנינה ללא חרטה כך יש לנקוט בהליך שבנדון גם נשיא קפריסין".

השתלשלות הפרשה

12 הנערים הישראלים נעצרו מיד עם קבלת התלונה ב-17 ביולי, אך בסופו של דבר שוחררו חמישה מהם, כאשר התברר כי אין בנמצא DNA הקושר אותם אליה, ואחר כך שוחררו גם שבעת הצעירים הנותרים, כשבחקירה לילית של כשמונה שעות מסרה הצעירה הודאה כי בדתה את התלונה. היא מצדה טוענת מאז כי ההודאה נגבתה ממנה בתחבולה ותחת לחץ, וכשהיא נמצאת במצב בריאותי ונפשי לא טוב.

בעקבות הודאתה בתלונת השווא הצעירה נעצרה, הובאה לבית המשפט, הסמוך לעיירת הנופש איה נאפה וכתב אישום הוגש נגדה בגין הטרדת הציבור. בינתיים היא חזרה בה מהודאתה, אבל השופט קבע, במעין משפט זוטא, כי ההודאה נותרת קבילה. הוא דחה את הטענה בדבר הפעלת לחץ בלתי חוקי בחקירה, קבע כי התנהלות משטרת קפריסין הייתה תקינה וכי היא נחקרה בהגינות ולא הושמה תחת לחץ.

בחודש שעבר הסכימה הצעירה להעיד בשבועה בפני השופט, ולהתמודד גם עם חקירה נגדית של התובע. היא העידה כי "החברים של ס' נכנסו לחדר, הוא ריתק עם הברכיים שלו את הכתפיים שלי, והם אנסו אותי". מנגד, התובע טען כי היא לא נאנסה ולא סובלת מפוסט טראומה.

(עדכון ראשון: 17:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully