וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהועברה מתפקידה: אוקראינה חוקרת חשד למעקב אחר שגרירת ארה"ב

16.1.2020 / 19:03

משרד הפנים האוקראיני הודיעה כי נפתחה חקירת החשד שהשגרירה מארי יובאנוביץ' הייתה נתונה למעקב בלתי חוקי, אחרי שפורסמו הודעות המעידות על מעורבות אפשרית של מקורב לעורך דינו של טראמפ בהעברתה מהתפקיד. "לא מתערבים בעניינים הפוליטיים הפנימיים של ארה"ב"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

משטרת אוקראינה הודיעה היום (חמישי) כי היא פתחה בחקירת החשד ששגרירת ארצות הברית במדינה הייתה נתונה למעקב בלתי חוקי, על ידי צד שלישי, לפני שהועברה מתפקידה בחודש מאי האחרון. ההצהרה מגיעה יומיים אחרי שמחוקקים דמוקרטים בארצות הברית פרסמו שורת מסמכים שמעידים על כך שלב פרנס, איש העסקים המקורב לרודי ג'וליאני, עורך דינו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שוחח על העברתה של השגרירה מארי יובאנוביץ' מתפקידה כשגרירה באוקראינה.

משרד הפנים האוקראיני, שמנהל את כוחות המשטרה, הצהיר כי משטרת אוקראינה "לא מתערבת בעניינים הפוליטיים הפנימיים של ארצות הברית. עם זאת, ההודעות שפורסמו כוללות עובדות על הפרות אפשריות של החוק האוקראיני ושל אמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטיים, שמגנה על זכויות של דיפלומטים בטריטוריה של מדינה אחרת".

שגרירת ארה"ב לשעבר באוקריאנה, מארי יובנוביץ' מעידה בפני בית הנבחרים במסגרת דיון לקראת הדחתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בוושינגטון  15 בנובמבר, 2019,. AP
לפי החשד הייתה נתונה למעקב בלתי חוקי. יובאנוביץ'/AP

המסמכים שפורסמו כוללים הודעות מוצפנות בין איש העסקים מפלורידה לבין רוברט הייד, מועמד רפובליקני לקונגרס מקונטיקט. במסמכים אלה, פרנס דיבר נגד יובאנוביץ' וככל הנראה סיפק פרטים על תנועותיה בקייב. הייד הכחיש שביצע פשע וטען שהוא מעולם לא היה בקייב.

לדברי משרד הפנים האוקראיני, "המטרה שלנו היא לחקור האם התבצעה בפועל הפרה של החוק האוקראיני והבינלאומי, אפשרות שעשויה לגרור תגובה נאותה, או האם מדובר סתם במידע מזויף בשיחה לא רשמית בין שני אזרחים אמריקנים".

משרד הפנים האוקראיני מסר גם כי הוא ביקש מהבולשת הפדרלית (FBI) לספק חומרים רלוונטיים. השר העומד בראש המשרד, ארסן אבאקוב, "הציע שהצד האמריקני ייקח חלק בחקירה", לפי ההצהרה.

לב פרנס בעת הגעתו לבית המשפט בניו יורק לקראת דיון בנושא הדחתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. AP
הכחיש שביצע פשע. פרנס המקורב לעורך דינו של טראמפ, ג'וליאני/AP

בצעד נוסף שנוגע להליך הדחתו של טראמפ, אוקראינה הודיעה במקביל שהיא פותחת בחקירת הדיווחים שהאקרים רוסים השיגו גישה למחשבי חברת הגז האוקראינית "בוריסמה". האנטר ביידן, בנו של ג'ו ביידן ומועמד דמוקרטי הנחשב לאחד מיריביו הבולטים של טראמפ, היה חבר בדירקטוריון של אותה החברה.

הליך ההדחה החל בעקבות האשמות שטראמפ ניסה להפעיל לחץ על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כדי שיחקור את חברת בוריסמה, באמצעות השעיית סיוע צבאי לקייב. במשרד הפנים האוקראיני כי ה-FBI הוזמן לקחת חלק גם בחקירת הפריצה למחשבי בוריסמה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך עצרת תמיכה במילווקי 14 בינואר 2019. רויטרס
עומד בפני הליך הדחה בקונגרס. טראמפ/רויטרס

טראמפ נאשם על ידי הדמוקרטים בניצול סמכותו לרעה בשל דרישתו לחקור את חברת בוריסמה, וכן בשיבוש פעילות הקונגרס כשחסם עדויות ומסמכים שביקשו המחוקקים הדמוקרטים. הלילה, בית הנבחרים של ארצות הברית העביר את כתב ההדחה נגד טראמפ לסנאט. זאת, לאחר שאושרה שליחת שני הסעיפים המרכזיים נגד טראמפ.

המשפט, השלישי בלבד בהיסטוריה האמריקנית, צפוי להתחיל ביום שלישי ולהימשך עד כשבועיים. לאור שליטת הרפובליקנים בסנאט, והצורך ברוב של שני שלישים מתוך מאה סנאטורים כדי להדיח את טראמפ, הוא צפוי להישאר בתפקיד. "הנשיא הזה יישא באחריות", אמר יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בעת שחתמה על המסמכים. מנגד, טראמפ, המבקש להיבחר לכהונה שנייה בנובמבר, טוען ל"ציד מכשפות" נגדו.

ארגון הפיקוח של הקונגרס קבע בדוח שפרסם כי ממשל טראמפ הפר את החוק בכך שעיכב את הסיוע הכלכלי לצבא אוקראינה. "ציות נאמן של החוק אינו מאפשר לנשיא להחליף את סדרי העדיפויות של המדינה שלו לאלה שקונגרס חוקק", ציין הארגון.

(עדכון ראשון: 17:40)

שר הפנים של אוקראינה, ארסן אבקוב במהלך תדרוך בוועדת הבחירות המרכזית בקייב, אוקראינה 12 במרץ 2019. AP
הציע שארה"ב תיקח חלק בחקירה. שר הפנים האוקראיני, אבאקוב/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully