וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה בישראל: חיסול סולימאני יפגע בתהליך התבססות איראן בסוריה

14.1.2020 / 6:30

ההתנקשות במפקד כוח קודס הרתיעה את צמרת ארגוני הטרור באזור, וככל הנראה תשבש את מאמץ הרפובליקה האסלאמית להעביר משטחה רכיבים וטילים מדויקים. בישראל מעריכים כי יורשו של סולימאני בתפקיד יתקשה להיכנס לנעליו, בעוד מרחב הזדמנויות חדש נוצר עבור צה"ל במזרח התיכון

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

הסיוט הגדול ביותר, הפעולה היחידה שבאמת מרתיעה את ראשי ארגוני הטרור מניהול חיי שגרה מלאים, הוא הסיכול הממוקד. החשש ללכת לישון בחדרי השינה שלהם בחיק משפחתם או לנוע בחופשיות ברחובות העיר מהווה חלק מהשפעת החיסול, שמטרתו בין היתר להטיל מורא ופחד. אם לא למוטט ארגון, אז לפחות לשתק או לשבש אותו לפרק זמן מוגבל.

ב-12 בנובמבר חוסל בכיר הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה בהאא אבו אל-עטא בפעולה של חיל האוויר שהתבססה על מודיעין מדויק של שב"כ ואמ"ן. לפי הערכות בישראל, הסיכול המדויק יצר אפקט הרתעה לא רק בקרב ראשי הג'יהאד, אלא גם בקרב מנהיג חמאס יחיא סינואר ובכירים נוספים ואף מעבר לגבול הצפוני ברובע הדאחייה, בראשו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה וצמרת הארגון. המחשבה שיכול מאוד להיות שהם הבאים בתור משחקת תמיד בראשם של ראשי הארגונים, במיוחד בתקופה הסמוכה למועד הסיכול.

עשרות אלפים במסע הלוייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בעיראק 4 בינואר 2020. רויטרס
אם לא למוטט ארגון, אז לפחות לשבש אותו לפרק זמן מוגבל. לוחמי מיליציה שיעית פרו-איראנית בהלווית סולימאני/רויטרס

אפקט הסיכול הממוקד התעצם בייחוד נוכח המתקפה האמריקנית בה חוסל מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני. ההחלטה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יצרה הרתעה רחבה בקרב כל ראשי ארגוני הטרור במזרח התיכון המאיימים על בעלות בריתה של וושינגטון, בהן ישראל.

סולימאני היה ראש הנחש: האדם שאיחד בין אינטרסים של ארגוני טרור, מיליציות שיעיות פרו-איראנית, ראשי מדינות וגורמים בעלי השפעה אזורית. בכירי המבוקשים מבינים כעת כי אם המפקד האיראני חוסל, מי שנחשבים נמוכים ממנו בהיררכיה ובהשפעה האזורית עשויים להימצא על הכוונת.

עוד בוואלה!

חילופי האשמות בחיל האוויר על הנזק למטוסים: "לא למדו מהעבר"

לכתבה המלאה
איסמעיל קאני, המפקד החדש של כוח קודס במשמרות המהפכה, 3 בינואר 2020. רויטרס
פערי כריזמה. קאני/רויטרס

לפי הערכות בישראל, מפקד כוח קודס הטרי, אסמאעיל קאני, יתקשה מאוד להיכנס לנעליו הגדולות של סולימאני. לא רק בגלל פערי הכריזמה, אלא בייחוד ברקע ההבדלים בהבנת התהליכים האזוריים, התרבויות ומערכת הקשרים הבין-אישיים המורכבת והאינטימית שניהל קודמו עם בכירים מאוד, ובעיקר עם דרגי השטח אותם נהג לבקר באופן תדיר. בין סולימאני ונסראללה למשל התנהלו יחסי כפיפות סמליים, אך גם הערכה הדדית רבה מאוד ויש הטוענים שגם חברות עמוקה לאורך השנים. אולם, כשהבכיר האיראני העביר הנחיה לחסל את רמטכ"ל חיזבאללה מוסטפא באדר א-דין בשל התנגדותו לפעולות המסכנות את חיי פעילי חיזבאללה, נסראללה לא מצמץ ומילא אחר ההוראות האיראניות. להנחיות כוח קודס בעתיד הקרוב לא יהיה אותו משקל סגולי.

קאני היה סגנו של סוליאמני במשך 22 שנים אולם לא באמת התמחה בכלל הזירות בהן פעל מטה כוח קודס ושליחיו. תחום ההתמחות של המפקד הטרי היה סביב אפגניסטן - ולא באזור סוריה-לבנון ועיראק שהוגדרו כ"בייבי" של סולימאני בכל מה שקשור לתהליך ההתבססות האיראנית וחיזוק "ציר הרשע". לכן, ניתן להבין כי לפני הצעדים הבאים של קאני הוא ישקול היטב כיצד להבריח מערכות נשק ואיך לקדם את תהליך ההתבססות מאחר והוא לא מכיר את הגורמים בשרשרת. יתרה מזאת, כל פעולת תקיפה לפי פרסומים זרים גורמת לאויבי ישראל לחשב פעמיים את צעדיהם ולנסות לבחור בנתיבי הונאה והברחה אחרים.

מרחב הזדמנויות חדש

סיכולו של סולימאני ישפיע ישירות על תהליך ההתבססות בסוריה והפעילות בעיראק ובעתיד הנראה לעין יפגעו במאמץ האיראני להעביר לסוריה ולבנון טילים ומערכות נשק. פרסומים על אודות הגבלות של חיל האוויר במזרח התיכון על ידי הרוסים, בדגש במרחב הסורי, אינם נכונים. בהתאם למדיניות שהוצגה על ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי, ואושרה על ידי הדרג המדיני, פועל חיל האוויר הישראלי בחופשיות במזרח התיכון נגד מטרות עוינות ויעדי טרור תוך שימור מנגנון התיאום הרוסי-ישראלי למניעת חיכוך. אין פעולה שצה"ל היה מעוניין לתקוף בכפוף לשיקולים מבצעיים ולא תקף. כך למעשה, יצרו הסיכולים הממוקדים ברצועת עזה ועל פי פרסומים זרים גם בעיראק מרחב הזדמנויות חדש עבור צה"ל, שנלחם במסגרת המערכת החשאית בין המלחמות בהברחות רכיבים וטילים מדויקים וההתבססות האיראנית במזרח התיכון.

מפקד כוח קוד האיראני, קאסם סולימאני, בתפילה. 3 בינואר 2020. AP
מערכת קשרים בין-אישיים מורכבת ואינטימית. סולימאני/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully