וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב תכננה לחסל בכיר איראני נוסף במקביל לסולימאני

לפי הוושינגטון פוסט, ביום המתקפה האווירית בה חוסל מפקד כוח קודס התנהל בתימן מבצע סודי שנועד להרוג את בכיר משמרות המהפכה במדינה. מסיבה שטרם ברורה, הפעולה כשלה והמפקד נותר בחיים. טראמפ: "הרגנו את סולימאני בעקבות איום על ארבע שגרירויות"

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

ביום בו חיסלה ארצות הברית את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בבגדאד, כוחות אמריקניים ביצעו במקביל מבצע סודי נגד בכיר צבאי איראני בתימן - כך אמרו היום (שישי) גורמים אמריקניים ל"וושינגטון פוסט". לפי ארבעה גורמים הבקיאים בפרטי המבצע, המתקפה נגד עבדול רזה שחלאי, מפקד בכיר בכוח קודס במשמרות המהפכה שפעל בתימן, לא הסתיימה במותו.

הפעולה שכשלה עשויה לרמוז כי חיסול סולימאני בשבוע שעבר היה רק חלק ממבצע רחב יותר של ממשל טראמפ - האם המשימה נועדה לפגוע בהנהגת משמרות המהפכה, או רק למנוע איום על חיי אמריקנים באזור כפי שהוצהר?

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב בריאיון ל"פוקס ניוז" כי הההחלטה לחסל את סולימאני התקבלה בעקבות התרעה על כוונה איראנית לפגוע בארבע שגרירויות. "נגיד לכם שככל הנראה הכוונה הייתה לשגרירות בבגדאד", אמר הנשיא. "אני יכול לחשוף שאני מאמין שזה היה בארבע שגרירויות".

פעולות הצבא האמריקני בתימן, שם הובילה מלחמת אזרחים למשבר ההומינטרי הקשה ביותר בעולם, אפופות במסתורין. בכירים בארצות הברית אמרו כי המבצע נגד שחלאי נותר מסווג ביותר, ורבים סירבו לפרט אודותיו.

עבדול רזה שחלאי, בכיר משמרות המהפכה בתימן. על פי הדיווחים ארה"ב ניסתה לחסלו ביום בו חוסל קאסם סולימאני. 10 בינואר 2020.. אתר רשמי
פעולות צבא ארה"ב בתימן אפופות מסתורין. שחלאי/אתר רשמי

בכירים בפנטגון ובפלורידה עקבו אחר שתי התקיפות ודנו אם להודיע עליהן יחד, אם שתיהן יסתיימו בהצלחה. "אם היינו הורגים אותו, היינו מתרברבים על כך באותו הלילה", אמר בכיר אמריקני. גורם נוסף הוסיף כי שתי הפעולות אושרו בערך באותו הזמן וארצות הברית לא חשפה את המשימה נגד שחלאי כי היא לא עברה כמתוכנן. לדבריו, המפקד עשוי להיות מטרה לתקיפה בעתיד, למרות ששתי המדינות אותתו על רצונן להפסיק את ההסלמה באזור.

החלטת ממשל טראמפ להרוג את סולימאני נחקרה בקונגרס, ובית הנבחרים אישר היום החלטה להגביל את סמכותו של הנשיא לתקוף צבאית את איראן ללא אישור. בכירים במשרדי ההגנה והחוץ אמרו כי המתקפה נגד מפקד כוח קודס הצילה את חייהם של עשרות, אם לא מאות, של אמריקנים בעקבות איום מידי. התקיפה נגד שחלאי מסבכת מעט את הטיעון הזה. "מדובר במשימה עם אופק רחב יותר ומטרה גדולה יותר שמעלה את השאלה מדוע היה ניסיון להסביר זאת לציבור על בסיס של איום מידי", הסבירה סוזן מלוני, מתמחה בחקר איראן במוסד "ברוקינגס".

עוד בוואלה!

לאחר המתקפות בעיראק: ארה"ב הטילה סנקציות על בכירים איראנים

לכתבה המלאה
מסע הלוויית קאסם סולימאני בעיר הולדתו כרמאן, איראן, 7 בינואר 2020. רויטרס
מבצע אחד הצליח, השני כשל. מתאבלים על סולימאני באיראן/רויטרס

בבית הלבן רואים בשחלאי אויב, ומשרד החוץ אף הציע בחודש שעבר פרס בסך 15 מיליון דולר למי שברשותו מידע שיוכל להוביל אליו או לשיבוש המנגנון הכלכלי של משמרות המהפכה. לפי ההודעה, שחלאי נמצא בתימן ובעל "היסטוריה ארוכה של מעורבות במתקפות נגד ארצות הברית ובעלות בריתנו, כולל מזימה נגד השגריר הסעודי" במסעדה איטלקית בוושינגטון.

לפי ההערכות בארצות הברית, שחלאי נולד בשנת 1957 ונקשר למתקפות נגד כוחות אמריקניים בעיראק, כולל הפשיטה המתוחכמת ב-2007 במהלכה בכיר במיליציה פרו-איראנית חטף ורצח חמישה חיילים אמריקנים בקארבאלה שבעיראק.

במסיבת עיתונאים בשנה שעברה, שליח ארצות הברית לאיראן בריאן הוק אמר כי מדינתו "מוטרדת מאוד מנוכחותו (של שחלאי) באיראן ובתפקידו הפוטנציאלי באספקת אמצעי לחימה מתקדמים מהסוג שנאסר על החותים", שממשיכים להיאבק בקואליציה בהובלת ערב הסעודית על השליטה בתימן. איראן סייעה ואימנה את המורדים החותים במאבקם נגד הקואליציה, אויבתה האזורית של איראן.

טרם ידוע מדוע המבצע כשל. הפנטגון, משרד החוץ והבית הלבן סירבו להגיב בנושא.

(עדכון ראשון: 21:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully