וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים הצביע בעד הגבלת כוחו של טראמפ לפעול נגד איראן

10.1.2020 / 13:04

בהתאם לחלוקה המפלגתית, הרוב הדמוקרטי תמך בהצעה שנועדה למנוע מנשיא ארה"ב לנקוט מהלכים צבאיים נגד טהראן ללא אישור הקונגרס. זאת אחרי חיסול סולימאני והחשש מעימות נרחב. הסנאט צפוי לבלום אותה. הבית הלבן: "מגוחך"

.

בית הנבחרים של ארצות הברית הצביע הלילה (שישי) בעד הצעה שתעצור את הנשיא דונלד טראמפ לפעול צבאית נגד איראן ללא אישור הקונגרס, אחרי ההסלמה בין שתי האויבות הוותיקות על רקע חיסול מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני. ההצעה עברה ברוב של 224 תומכים מול 194 מתנגדים, בהתאם לחלוקה המפלגתית בבית הנבחרים הנשלט על ידי הדמוקרטים. כמעט כל הרפובליקנים התנגדו, ועכשיו ההצעה עוברת לסנאט שנשלט בידי הרפובליקנים, ובו היא צפויה ליפול.

הבית הלבן אמר בתגובה כי ההצעה שעברה בבית הנבחרים היא "מגוחכת" ונגועה בשיקולים פוליטיים. "היא תפגע ביכולת של ארצות הברית להגן על אזרחים אמריקנים שבהם איראן ממשיכה לרצות לפגוע", נמסר. בהנחה שההצעה כן תעבור בסנאט, היא תיכנס לתוקף ללא צורך של טראמפ לאשר אותה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעצרת בחירות בעיר טולדו, אוהיו, 9 בינואר 2020. רויטרס
מגן על חיסול סולימאני. טראמפ בעצרת בחירות באוהיו, הלילה/רויטרס

הלילה אמר טראמפ כי סולימאני, שחיסולו ביום שישי שעבר בבגדאד, קירב את ארצות הברית ואת איראן למלחמה, תכנן פיגועים נגד שגרירויות אמריקניות ברחבי העולם.

דבריו נועדו ככל הנראה לשפוך אור על הצדקת חיסולו של סולימאני, גם בתרחיש של נקמה חריפה מצד איראן. טהראן, בשלב זה, הסתפקה בשיגורים של לפחות 15 טילים לעבר שני בסיסים בעיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים. למרות טענותיה ל"עשרות" נפגעים, וושינגטון הבהירה כי איש לא נפצע.

היעדר האבדות בנפש אפשר לארצות הברית שלא להגיב על המתקפה. מאיראן נשמעו קולות סותרים לאחר השיגורים על עיראק, כששר החוץ מוחמד ג'וואד זריף אמר מצד אחד כי "הנקמה" הושלמה, בעוד שבכירים במשמרות המהפכה אמרו כי זה רק השלב הראשון. לפי ההערכות, נשיא ארצות הברית רוצה להימנע מעימות חדש במזרח התיכון בשנת בחירות, בעוד שאיראן מודעת לנחיתות כוחה הצבאי מול ארצות הברית, אך היא צפויה להסתמך על המיליציות שטיפח סולימאני ברחבי האזור לצורך פרובוקציות נוספות.

עוד בוואלה!

גל ההדף טרם חלף: חיסול סולימאני נכנס למחזור הדם של המזרח התיכון

לכתבה המלאה

טראמפ אמר אחרי סבב ההתכתשות האחרון כי הוא רוצה לגבש הסכם גרעין חדש עם איראן, אחרי שהקודם, שנחתם ב-2015, קרס למעשה עם פרישתה של ארצות הברית ב-2018 והטלתן המחודשת של הסנקציות. במקביל, הוא הודיע על עיצומים חדש על טהראן, שדחתה את הצעתו של נשיא ארצות הברית.

שגריר איראן באו"ם, מג'יד תחת רוואנצ'י, אמר כי טהראן לא יכולה לתת אמון בשום הצעה לדיאלוג, כשהיא ניצבת בפני "טרור כלכלי".

התפתחות נוספת מהסבב האחרון היא התרסקות מטוס הנוסעים האוקראיני, שהמריא מטהראן בלילה שבו היא תקפה את עיראק. איראן ממשיכה לטעון כי הוא התרסק בגלל תקלה טכנית, אולם גורמים במדינות מערביות שונות, בהם ראשי ממשלות קנדה - שיותר מ-60 מהנוסעים היו אזרחיה - ובריטניה, אמרו כי המטוס הופל על ידי טיל איראני, שככל הנראה שוגר בשוגג.

טראמפ, עצמו, לא אמר זאת מפורשות, אלא ציין כי יש לו חשדות לגבי התרסקות הבואינג 737-800: "יכול להיות שמישהו עשה טעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully