וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסם על ים כנרת: העלייה הקיצונית של המפלס הצילה את האגם

12.1.2020 / 9:27

סוף השבוע הוסיף עשרה ס"מ לכנרת, ובסך הכל בתוך שנה עלה המפלס ב-3.27 מטרים - והאגם ניצל מסכנת "הקו השחור" שריחפה מעליו. עם זאת, התנודות הקיצוניות מערערות אף הן את שיווי המשקל הרב-שנתי של הכנרת. סמל השינוי: האי שמול קיבוץ מעגן, שכוסה כמעט כולו. צפו בתיעוד

צילום: יובל גסר, צילומי רחפן, עריכה: עמית שמחה

מפלס הכנרת היום (ראשון) גבוה בשלושה מטרים ו-27 סנטימטרים בהשוואה למפלס הכנרת לפני שנה בדיוק. גשמי השבוע האחרון הם ברכה גדולה לאגם שהיה אז רחוק רק 74 סנטימטרים מ"הקו השחור" - הקו שמתחת לו כבר יהיה קשה לשאוב מים מהכנרת, כשלא ברור מה יהיו הנזקים למערכת הטבעית של הימה, כשהמפלס כל כך נמוך.

הגשמים העזים בשבוע שעבר ירדו גם באזור שמהווה את אגן ההיקוות של הכנרת, ובסוף השבוע נחלי הגליל והגולן המשיכו לזרום בעוצמה והעלו את מפלס הכנרת בעשרה סנטימטרים נוספים. מתחילת עונת הגשמים המפלס עלה בסך הכל ב-1.04 מטר, והבוקר מפלס הכנרת עומד על 210.86- מתחת לגובה פני הים התיכון.

אינפו כנרת. עיבוד תמונה
אינפו כנרת/עיבוד תמונה

את השינוי הגדול שעברה הכנרת בשנתיים האחרונות ניתן לראות באופן מוחשי בצילומי הרחפן של האי שצמח מול קיבוץ מעגן בדרום הכנרת בשנים השחונות. "מרגש לראות איך המקום התכסה במים", אומר יובל גסר, המתעד באופן קבוע את האי, "לפני שנתיים היה מדובר ממש באי קטן ועכשיו הכל התכסה במים ורק קצות העצים והשיחים גדלו עוד נמצאים מעל פני המים". גסר ציין שלצמחים שבולטים מגיעות ציפורים רבות, וכשהן עפות לפתע מדובר במראה מרהיב. "זה ממש גורם אושר לראות את הכנרת עולה", סיכם.

עם זאת, לכנרת מלאה חסרים עוד 2.06 מטר. בנוסף, יש לזכור שגם תנודות קיצוניות במפלס האגם מהוות זעזוע למערכת האקולוגית ומסיטים אותה משיווי המשקל הרב-שנתי שלה. אם מאז ינואר שעבר, עלתה הכנרת ב-3.27 מטרים, בעבר היו גם תנודות קיצוניות יותר: בחורף 1991/2 עלה המפלס בארבעה מטרים ובחורף 2002/3 - בחמישה מטרים.

עוד בוואלה!

נשבר השיא: עוצמות הגשם בדרום ת"א - הגבוהות ביותר שנמדדו

לכתבה המלאה
הכנרת 2020. "יובל גסר, צילומי רחפן"., אתר רשמי
"מרגש לראות איך המקום התכסה במים". האי מול קיבוץ מעגן, אתמול/אתר רשמי, "יובל גסר, צילומי רחפן".
הכנרת 2018. "יובל גסר, צילומי רחפן"., אתר רשמי
הכנרת, בדיוק לפני שנה/אתר רשמי, "יובל גסר, צילומי רחפן".

עם שוך הסערה, אלפי מטיילים הגיעו מכל קצוות הארץ בסוף השבוע כדי ליהנות מהנחלים השוצפים ברחבי הגליל והגולן. בנוסף אליהם, היו משפחות שניצלו את מזג האוויר גם לדיג בחופי הכנרת.

באתר החרמון סיכמו את המערכת החורפית ומסרו כי השבת התאפיינה במזג אוויר מושלם ליום בילוי באתר. האתר נפתח בשעה 7:00 בבוקר עם טמפרטורה של 1- מעלות במפלס התחתון, ופקדו אותו יותר מ-7,000 מבקרים. עומסי תנועה הורגשו משעות הבוקר במעלה ההר ומשעות אחר הצהריים בירידה ממנו. האתר פתוח גם היום למבקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully