וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפריפריה נשכחת, היה יכול להיות פה אסון גדול": נהריה מנסה להתאושש מהסערה

9.1.2020 / 13:47

תסכול לצד אבל כבד היכה את העיר, בה ליוו למנוחות את מוטי בן שבת שנסחף בזרם המים וטבע למוות, בעוד נזקי הסופה עדיין מורגשים. "היה מחדל גדול, היה צריך למנוע את זה לפני כן", אמר תושב נהריה. ראש העיר: "הייתי מצפה שראש הממשלה יבוא לכאן לראות מה העיר חוותה"

עריכה: עמית שמחה

מוטי בן שבת, שטבע אתמול למוות בנהריה, יובא היום (חמישי) למנוחות בבית העלמין הישן בעיר. נזקי הסופה עדיין מורגשים בעיר, כמו גם האבל על בן שבת שתואר כגיבור לאחר שמת בניסיון להציל את חייהם של תושבים אחרים.

העירייה הודיעה כי כלל המוסדות בעיר לא יפעלו היום עד להודעה חדשה - אלא רק במתכונת חירום וללא קבלת קהל. הלימודים בעיר בוטלו, וצירים רבים בה נחסמו - לרבות מצומת הגעתון-ז'בוטינסקי מערבה ולאורך אשכול-שפרינצק. בעקבות הסופה, בורות רבים נפערו בכבישי העיר. גם היום, בעירייה ביקשו מהתושבים "להימנע משהייה ברחובות שאינה הכרחית".

מוטי בן שבת, הגבר שאותר ללא רוח חיים בהצפות בנהריה. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
"אסון גדול. מדובר בגיבור לאומי" מוטי בן שבת/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

תושב העיר מאיר רפאל חי ביטון היה עד לאירועים, וסיפר כי זמן קצר לפני האסון כמעט שקע רכב ברחוב המוצף במים. "אחרי זה התקדמתי לכיוון הכיכר, לראות האם יש עוד רכב, ופתאום אני רואה רכב שעליו עומד המנוח מוטי, שמנסה לחלץ משמה ככל הנראה תינוק שחששו שהיה תקוע בתוך הרכב. לאחר כמה שניות שיש צעקות, פתאום אנחנו רואים שמוטי נעלם לאיזה מקום. לא מצאנו אותו. אין לתאר במילים את הרגעים הדרמטיים האלה, משהו מפחיד, כאילו משהו שאב אותו - איזה ביוב או צינור".

ביטון הכיר את בן שבת מבית הכנסת. "הוא היה בחור שבאמת אכפת לו מהדת בצורה יוצאת מן הכלל", הוא אומר, "הגיע לשיעורי תורה, לתפילות, היה באמת דמות טובה גם לצעירים שהיו באים ומקבלים ממנו עצות והכוונות בחיים. פשוט כואב". לדעתו, את האסון הזה ניתן היה למנוע. "אני חושב שלצערי הרב היה מחדל גדול בנושא הזה, לא היו ערוכים בהתאם. רק השבוע הזה היו פה שיטפונות באותו כיכר, המקום הזה ידע שטפונות. היו צריכים למנוע את הדבר הזה לפני כן".

עוד בוואלה!

שלחה שמאי ודרשה לחתום שאינה אחראית לנזקי הסופה: התרגיל של עיריית ת"א

לכתבה המלאה

"יש גיבורים בישראל!"

"אבל כבד בבית המשפחה ואבל כבד בנהריה. אסון גדול. מדובר בגיבור לאומי", אומר היום ראש עיריית נהריה, רונן רמלי, "משפחה מדהימה, אנחנו נעזור לה כמובן, נחבק אותם נחזק אותם במה שאפשר, אבל העיר נהריה ספגה מכה קשה".

"צריך לזכור שבשבוע שעבר הוא עזר לכמה עשרות אנשים והציל חיים, אני לא סתם אומר מדובר בגיבור לאומי שהציל פה אנשים. היינו עם עשרות הרוגים לצערי אם לא אנשים כמו מוטי שסייעו לאורך כל השיטפון הזה", ספד רמלי, וקרא לממשלה לפעול כדי שהמראות לא ישובו על עצמם. "צריך לפתור את בעיית הגעתון פעם אחת ולתמיד, הבעיה היא לא של נהריה - הבעיה של מדינת ישראל ורשות המים והניקוז. צריך לעצור את המים בגב ההר, זה המרחב, יש תכנית מאושרת וצריך פשוט להחליט. צריך להתחיל לעבוד בלי לשאול הרבה שאלות, אחרת נהריה תישטף עוד פעם", אמר. "הייתי מצפה שראש הממשלה יבוא לכאן וישלח לכאן את מי שצריך שיבוא לראות מה שנהריה חוותה. נהריה סובלת מבעיה קשה מאוד עכשיו של תשתית, של דברים שנהרסו. עשרות אנשים איבדו את כלי הרכב שלהם, את העסקים שלהם, את הבתים שלהם. צריך להגיע לכאן ולטפל בנהריה".

חיילים מסייעים בשיטפונות בנהריה 8 בינואר 2019. אתר רשמי
"צריך להגיע לכאן ולטפל בעיר". נהריה, הבוקר/אתר רשמי

שר הדתות, יצחק וקנין, שחי בעבר בשכנות לבני המשפחה, הביע השתתפות בצערם. "אני חושב שקרה פה אסון. לראות מסירות נפש של יהודי שעושה כל מה שהוא יכול כדי להציל אחרים, בסוף הוא נסחף עם הזרם", אמר, "אין איך לנחם את ההורים. פשוט נלקח להם הבן בדמי ימיו אבל בכל זאת אנחנו צריכים לעשות משהו שלא נגיע למציאות העגומה הזאת". הוא הבהיר כי הוא סבור "שכל משרדי הממשלה שנוגעים בדבר חייבים לעשות משהו, חייבים לתת פתרון לגעתון". הוא אמר כי בכוונתו להעלות את הנושא בישיבת הממשלה הקרובה "במלוא החומרה".

"צריך להבין שפה מדובר בציר מרכזי שפותח לכיוון בית החולים", הסביר וקנין. "תארו לעצמכם שהיינו נמצאים בקטסטרופה של פינוי נפגעים או כל דבר אחר וכל השיטפון הזה. בצורה הזאת אני חושב שהיה כאן אסון כבד מאוד. חייבים לתת את הדעת, לקחת תקציב גדול, לתת אותו לעיריית נהריה ולפתור אחת ולתמיד את נושא הגעתון. אי אפשר להשאיר ציר כזה סגור. גם ככה הוא בעומס תמידי, אתמול הוא היה חסום לגמרי. הבת שלי הייתה תקועה פה אתמול שלוש שעות בתוך הרכב והבת השנייה שלי שבאה מהכיוון השני לא יכלה לזוז, גם הציר השני היה תקוע. נכון שאומרים זה כמויות גשמים גדולות אבל הנושא של הגעתון עולה לא שנה ראשונה ולא שנייה ולא שלישית וצריך לשים פה כסף גדול ולגמור את הבעיה הזאת. הפריפריה נשכחת לצערי הרב".

ראש עיריית נהריה רונן מרלי. יח"צ,
"נהריה ספגה מכה קשה". ראש העיר רונן מרלי/יח"צ

נשיא המדינה ראובן ריבלין שלח אגרת תנחומים למשפחת בן שבת, וחתם אותה במשפט "יש גיבורים בישראל!". "העיניים מתקשות להשלים עם התמונות והמראות של רחובות שלווים שהפכו פתאום לזירה של טרגדיה נוראה", כתב ריבלין לבני המשפחה. "מוטי סיכן את חייו כדי לחלץ משפחה שרכבה החל לשקוע מתחת למים שהציפו את הרחוב. בשניות הללו, שבהן המעשה מקדים את המחשבה, נמדד אופיו האמיתי של אדם. מוטי לא חשב פעמיים וזינק אל הזרם הסוחף, בתקווה להציל משפחה שלא הכיר, ושאיימה להילכד מתחת למים. אומץ הלב שלו, הסירוב לעמוד מנגד, הגבורה שלו, מהדהדים בלב כולנו ומהווים מופת של אנושיות וערבות הדדית בצורתן הנעלה ביותר. אנא, בשמי ובשם אזרחי ישראל כולם, קבלו את תנחומיי הכנים בשעה הקשה הזו. תהא נשמתו של מוטי, הגיבור שלנו, צרורה בצרור החיים". ברקע ההצפות, שוחח היום ריבלין עם ראש העיר מרלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
ההצפות נהריה, אתמול/מערכת וואלה, צילום מסך
הרכב של הצעיר מנהריה שאותר ללא רוח חיים 8 בינואר 2019. נועם פלקאסא/TPS, אתר רשמי
ההצפות נהריה, אתמול/אתר רשמי, נועם פלקאסא/TPS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully