וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר כ-50 שנים בשלטון: סולטאן עומאן הלך לעולמו בגיל 79

סוכנויות הידיעות וטל שלו

11.1.2020 / 18:33

קאבוס בן סעיד אל־סעיד, ששלט מאז 1970, הלך לעולמו. בן דודו היית'ם בן טריק, שירש אותו בתפקיד, הבטיח להמשיך את דרכו. בנסיכות הוכרזה שביתת אבל של שלושה ימים. יחסי ישראל עם עומאן חודשו לפני כשנתיים. משרד החוץ שלח תנחומים: "מנהיגותו - דוגמה ומופת"

רויטרס

סולטאן עומאן קאבוס בן סעיד אל־סעיד הלך לעולמו הלילה (שבת) בגיל 79, לאחר ששלט בעומאן משנת 1970. הוא המנהיג הוותיק ביותר בעולם הערבי, שראה את רודניו נופלים במהפיכות האביב הערבי, לטובת מנהיגים נבחרים חדשים. בן דודו, היית'ם בן טריק אל-סעיד, הושבע לסולטאן החדש בעומאן.

כלי התקשורת הממלכתיים לא ציינו מהי עילת המוות הרשמית של הסולטאן, אולם הוא היה במצב רפואי לא טוב במשך שנים, וחודש שעבר עבר טיפול בבלגיה. קאבוס נולד בשנת 1940, לשושלת בת מאות השנים אל-סעיד ששולטת במחוז דרומית לבירה סאלאלה. הוא נשלח להתחנך בבריטניה, באקדמיה הצבאית המלכותית בסנדהארט וסיים את לימודיו בשנת 1962.

לאחר לימודיו הצטרף קאבוס לחיל הרגלים הבריטי בגרמניה, ולאחר מכן חזר לעומאן תחת פיקוחו של אביו, הסולטאן סעיד בין-טיימור. ב-23 ביולי 1970 החליף קאבוס את אביו בתפקידו ונשבע ל"עידן חדש" לאומה.

סולטאן עומאן, קאבוס בן סעיד אל־סעיד במהלך פגישה במלטה. 31 בדצמבר 2019. רויטרס
שרד את ה"אביב הערבי", קאבוס בן סעיד אל-סעיד/רויטרס

לקאבוס אין ילדים או יורש מוצהר, אך לפי חוק שנחקק בשנת 1996, נקבע כי על משפחת המלוכה לבחור תוך שלושה ימים יורש חדש בעת הצורך. לפי התקשורת הרשמית במדינה, מועצת המשפחה התכנסה ובחרה בהיית'ם אחרי שפתחה מעטפה אטומה מקאבוס, שנכתבה על ידו בחשאי, שבה המליץ למנות אותו למחליפו למקרה שלא תושג הסכמה. עוד דווח כי המשפחה בחרה לבחור ב"אפשרות החכמה".

היית'ם, שנולד בשנת 1954, למד באוקספורד ושימש כשר התרבות וכמשנה לשר החוץ. בשנת 2013 הוא מונה ליו"ר ועדת הפיתוח של עומאן. בנאום ששודר בטלוויזיה, היית'ם הבטיח להמשיך את מדיניותו של קאבוס בדו-קיום וביחסים ידידותיים עם כל האומות כדי להמשיך לפתח את עומאן. "נמשיך לסייע ביישוב סכסוכים בדרכי שלום", אמר הסולטאן החדש.

מסע ההלוויה עבר דרך הכביש הראשי של הבירה מוסקט תחת אבטחה הדוקה. ארון הקבורה, העטוף בדגל הלאומי של עומאן, הובל אל המסגד הגדול של הסולטאן קאבוס, שם מאות הצטרפו לתפילה. היית'ם עמד עם פניו אל הארון, עם הפגיון המעוקל המסורתי, ה"חאנג'אר", קשור למותניו. מאוחר יותר, קאבוס נקבר בבית העלמין המשפחתי. לפי דיווח ב"אל-מיידין", הופסקה העבודה הרשמית במגזר הציבורי והפרטי למשך שלושה ימים.

עוד בוואלה!

דיווחים: ישראל תקפה שיירת נשק מעיראק בגבול סוריה; 8 נהרגו

לכתבה המלאה
היית'ם בין טריק אל-סעיד שמונה להיות סולטאן עומאן, ב-11 בינואר 2020. AP
מבטיח להמשיך את דרכו. הסולטאן החדש, היית'ם בן טריק אל-סעיד/AP

באוקטובר 2018 נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו עם הסולטאן, במהלך ביקור רשמי וחשאי. נתניהו היה הראשון לבקר שם מאז 1996. בתום הביקור נמסרה הודעה משותפת, כי בפגישה נדונו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון וכן נדונו מספר נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון.

משרד החוץ מסר כי "ישראל משתתפת בצער העם העומאני ושולחת תנחומים עמוקים על אובדן המנהיג והידיד הוד מעלתו סולטאן עומאן קאבוס בן סעיד. הסולטאן היה מנהיג אמיץ ואיש של שלום ופיוס שפעל רבות למען ארצו ועמו ולמען בטחון ויציבות האזור כולו. מחזקים את ידי העם בעומאן ואיתכם באבלכם". שר החוץ ישראל כץ אמר כי "מנהיגותו של הסולטאן קאבוס היא דוגמה ומופת כמי שפעל כל חייו למען עמו ולמען השלום".

(עדכון ראשון: 2:49)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו בפגישה עם קאבוס בעומאן, בשנת 2018/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully