וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קואליציה ראשונה מאז פרנקו: הסוציאליסטים הקימו ממשלת שמאל בספרד

8.1.2020 / 11:57

אחרי שנה של שתי מערכות בחירות, ראש הממשלה סנצ'ס זכה באמון הפרלמנט בזכות הימנעות מחוקקים קטלאנים ובאסקים. בתום דיון סוער ועלבונות מצד הימין, שהטיח בו כי הוא "מטייח מעשי אונס של מהגרים", הוקמה ממשלה עם פודמוס מהשמאל הקיצוני. "האופציה היחידה"

רויטרס

ראש ממשלת ספרד ומנהיג המפלגה הסוציאליסטית, פדרו סנצ'ס, השיג אתמול (שלישי) רוב בפרלמנט כדי להקים את הממשלה הקואליציונית הראשונה במדינה זה כמה עשורים. המהלך יכול לסיים תקופת קיפאון פוליטי ארוכה במדינה, שבה התקיימו ארבע מערכות בחירות בתוך ארבע שנים בלבד, ומערכת בחירות שנייה בתוך שבעה חודשים. ואולם, המצב הנוכחי משאיר אותו עם ממשלת מיעוט המבוססת על ברית שברירה בפרלמנט, מצב שיכול להקשות עליו להעביר חוקים.

אחרי שנה בראשות ממשלה זמנית, סנצ'ס השיג את הרוב הרגיל שלו הוא היה זקוק, בזכות תמיכתם של שני מחוקקים ממפלגות אזוריות קטנות. הוא ושותפו לקואליציה, פבלו איגלסיאס, מנהיג מפלגת השמאל הקיצוני "פודמוס", רוצים לבטל כמה מהרפורמות הכלכליות שהעבירה הממשלה השמרנית הקודמת, ולדחוף להטלת מסים על בעלי משכורות גבוהות ועל חברות.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס בפרלמנט, 7 בינואר 2020. רויטרס
יצליח להביא לסוף המשבר הפוליטי בספרד? סנצ'ס, אתמול/רויטרס

עם זאת, שתי המפלגות מחזיקות ביחד רק ב-155 מתוך 350 המושבים בפרלמנט, שבו הקיטוב בין הימין לשמאל הוחרף בעקבות הסכם פוליטי של הסוציאליסטים עם הלאומנים הקטלאנים כדי להשיג את הקולות שהיו דרושים להקמת הממשלה.

"אני מאמין שאנו יכולים להתגבר על אווירת חוסר הנוחות והמתח, ולהביא לידי קונצנזוס ולבסוף להסכם", אמר סנצ'ס לפרלמנט לפני ההצבעה.

מפלגות הימין במדינה מסרבות לנהל שיחות כאלו על עתידו של חבל קטלוניה שבצפון-מזרח ספרד. ב-2017 ההצהרה החד-צדדית על ידי הפרלמנט של קטלוניה על הקמת מדינה עצמאית הביאה לידי בריחתו לבלגיה של מנהיג הבדלנים ונשיא קטלוניה לשעבר, קרלס פוג'דמון, ולמחאות אלימות באזור שדוכאו ביד קשה, מצב שיצר את המשבר הפוליטי החמור בין החבל האוטונומי לבין ספרד, שלא נגמר עד היום.

במהלך הדיון בפרלמנט, צעקו חברי פרלמנט ממפלגות הימין לעברו של סנצ'ס ואף קיללו אותו. הם האשימו אותו בבגידה בספרד עקב שיתוף פעולתו עם הבדלנים בקטלוניה. בתגובה, ענה להם סנצ'ס ש"חוקת ספרד היא לא שלכם, אלא של כל אזרחי ספרד". בבחירות האחרונות הגיעה מפלגת הימין הקיצוני ווקס אל המקום השלישי.

פבלו איגלסיאס, מנהיג מפלגת פודמוס. רויטרס
פבלו איגלסיאס, מנהיג מפלגת "פודמוס"/רויטרס

ואולם, למרות הקשיים, ההצבעה שהביאה לכינון ממשלת הקואליציה הראשונה בספרד מאז חזרתה של הדמוקרטיה למדינה ב-1975, עברה. בהצבעת האמון, סנצ'ס זכה בתמיכה של 167 מסך 350 המחוקקים חברים הפרלמנט, כש-165 הצביעו נגדו. ה-18 הנותרים נמנעו, בהם המחוקקים של מפלגת הבדלנים הקטלונים (ERC), לאחר שסנצ'ס הסכים לקיים דיאלוג על עתידה של קטלוניה, ולמסור את מסקנותיו למצביעים בחבל, שאולי יוכלו להשפיע בהמשך על עתידו. גם הלאומנים הבסקים נמנעו.

עלייתן של המפלגות החדשות בספרד בחמש השנים האחרונות, הביאה לסופה של הדומיננטיות של שתי המפלגה הגדולות בפוליטיקה הספרדית - המפלגה השמרנית והמפלגה הסוציאליסטית. כתוצאה מכך, המשימה להקמת ממשלות, והישרדותן, הפכו קשות הרבה יותר.

הסוציאליסטים זכו ברוב המושבים בשני סבבי הבחירות ב-2019. סנצ'ס הקים ממשלת מיעוט שהיה לה כח מועט להעביר חוקים ולשנות מדיניות בתחומים שונים, אך היא נפלה לאחר פחות משנה, אחרי שהקטלאנים הסירו את תמיכתם ממנה.

"החלק הקשה מתחיל מחר"

ביום ראשון, סנצ'ס הפסיד בהצבעת האמון הראשונה, שבה הוא נדרש לרוב מוחלט כדי להקים ממשלה, ולא לרוב פשוט כמו אתמול. לכן, חברת הפרלמנט של פודמוס אינה וידאל, הסובלת מכאבים חמורים בשל מחלת הסרטן שלה שאילצה אותה להחמיץ את ההצבעה בראשון, הגיעה לדיון בכל זאת. לאחר מכן, היא קיבלה זר פרחים גדול מחברי פרלמנט ומחיאות כפיים, לצד קריאות "כן, אנחנו יכולים" - בדומה לסיסמה של ברק אובמה, שהיא גם למעשה תרגום שמה של המפלגה בספרדית.

לפני ההצבעה אתמול, סנצ'ס אמר כי הקואליציה הזו היא "האופציה היחידה" עבור ספרד. "או קואליציה פרוגרסיבית, או עוד מבוי סתום עבור ספרד", הזהיר ראש הממשלה. הסוציאליסטים האשימו את יריביהם באיומים על חברי פרלמנט שהתלבטו אם לתמוך בהקמת הקואליציה השמאלית, בעוד שמנהיג הימין הקיצוני, סנטיאגו אבסקל, האשים אותם בטיוח מעשי אונס על ידי מהגרים בלתי-חוקיים. הוא היה מנהיג המפלגה היחיד שלא בירך את סנצ'ס.

מנהיג מפלגת הימין הקיצוני, סנטיאגו אבסקל. רויטרס
היחיד שלא לא בירך את סנצ'ס. אבסקל/רויטרס

מנהיג "מפלגת העם" השמרנית, פבלו קסדו, האשים את סנצ'ס בהתנהגות קיצונית, ולא מתונה, בשל חבירתו לשמאל הקיצוני ולבדלנים מקטלוניה ומחבל הבאסקים, מבלי שהסביר זאת לאזרחי ספרד. "שיקרת וזה ילווה את הממשלה הזו מרגע הקמתה", אמר לפני ההצבעה.

השאלה כיצד הסוציאליסטים ופודמוס יעבדו ויישארו ביחד נותרת פתוחה, לאור המחלוקות הרבות ביניהן שעלו שנה שעברה. "החלק הקשה מתחיל מחר", אמר אייטור אסטבן, חבר פרלמנט ודובר "המפלגה הלאומית הבאסקית" (PNV), שהצביע לסנצ'ס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully