וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין של האיחוד האירופי: מנהיג קטלוניה הכלוא היה צריך ליהנות מחסינות

הגוף המשפטי העליון של הגוש פסק כי אוריול חונקראס נהנה מחסינות בתור היותו חבר פרלמנט אירופי. הוא נשלח ל-13 שנות מאסר על חלקו במשאל העם, והוא הגיש ערעור לשחרורו בעקבות ההחלטה. "הצדק הגיע מאירופה"

בית הדין האירופי הכיר בחסינות מנהיגים בדלנים בקטלוניה/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

אחד ממנהיגי הבדלנים בקטלוניה, שנכלא בשל חלקו בקידום משאל העם על עצמאות החבל הספרדי, היה חבר בפרלמנט האירופי על אף שלא היה מסוגל להיכנס לתפקידו, ולכן הוא נהנה מהחסינות של התפקיד - כך קבע היום (חמישי) בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי (CJEU).

הפסיקה תחזק את התנועה הבדלנית הקטלאנית ואת אוריול חונקראס, שנעצר ונכלא מאז ננובמבר 2017. באוקטובר האחרון הוא נידון ל-13 שנות מאסר אחרי שהורשע בהמרדה ובניצול לרעה של כספי הציבור הקשורים לניסיון הכושל של המחוז להיפרד מספרד. בית המשפט קבע כי אם הרשויות בספרד רצו למנוע ממנו להגיע לפרלמנט האירופי, שמקום מושבו בשטרסבורג, הן היו צריכות לבקש מהפרלמנט שיוותר על חסינותו.

"הצדק הגיע מאירופה", נכתב בחשבון הטוויטר של חונקראס. "הזכויות שלנו ושל שני מיליון אזרחים שהצביעו הופרו. בטלו את העונשים וחירות לכולם!". עורכי דינו הגישו ערעור לבית המשפט בבקשה לבטל את עונשו, אם כי הפסיקה אינה מתייחסת לעונש המאסר שלו.

אחד ממנהיגי חבל קטלוניה אוריול חונקראס בפרלמנט של ספרד, 20 במאי 2019. רויטרס
ישוחרר מהכלא? חונקראס בפרלמנט במדריד, מאי/רויטרס

לאחר הפסיקה, ארה מפלגתו של חונקראס כי יש לשחררו באופן מידי מהכלא. המפלגה, אסקררה רפובליקנה דה קטלוניה (ERC), כתבה בטוויטר כי יש להכריז על עונשו כבטל ומבוטל בעקבות הפסיקה של בית המשפט, הגבוה ביותר של האיחוד.

הפסיקה נוגעת גם לשני מנהיגים בדלנים אחרים בקטלוניה, שנמלטו לאחר השתלטותה של מדריד על החבל: הנשיא לשעבר קרלס פוג'דמון וטוני קומין, שברחו לבלגיה בטרם מעצרם. גם הם לא יכלו להיכנס לתפקידם בפרלמנט האירופי, משום שהוא לא לקחו את השבועה הספרדית בהתאם לחוק.

במקביל, בית המשפט העליון של קטלוניה קבע כי מנהיג המחוז הנוכחי, קווים טורה, הפר את החוק שסירב לציית להוראות ועדת הבחירות של ספרד, והרחיק אותו לשנה וחצי מהמגזר הציבורי. הוא יכול לערער על העונש, כך שהוא יישאר בתפקיד עד החלטה סופית, שעשויה להתקבל בעוד כמה חודשים. הוא גם נקנס ב-30 אלף אירו.

מאז העונש שגזר בית המשפט העליון של ספרד על מנהיגי החבל באוקטובר, פרצו הפגנות גדולות, מאות אנשים נפצעו. אתמול, במהלך המשחק בין ברצלונה לריאל מדריד באצטדיון קאמפ נו, התעמתו מפגינים מחוץ למגרש עם שוטרים, בזמן שאלפי אוהדים נשאו שלטי תמיכה בעצמאות קטלוניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully