וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתלונת האונס ועד להרשעה: אחרי חצי שנה בקפריסין, הבריטית שבה הביתה

7.1.2020 / 22:20

כחצי שנה חלפה מאז שהגיעה בריטית בת 19 לאיה נאפה, שם הכירה ישראלי שבהמשך הפך עם חבריו לחשודים באונס. מאז, תלונתה קיבלה תפנית של 180 מעלות, כשהיא מצאה את עצמה על ספסל הנאשמים בפרשה שגררה תשומת לב בינלאומית. כעת, אחרי גזר הדין, הצעירה חוזרת לבריטניה

צילום: חדשות הערב, כאן 11, עריכה: טל רזניק

הצעירה הבריטית בת ה-19, שמשפטה הסתיים היום (שלישי) בקפריסין, חוזרת הערב הביתה, שישה חודשים לאחר שעזבה את מחוז דרבישייר לחופשה קצרה שהסתבכה. היא ואמה היו אמורות להגיע לטיסה מוקדמת יותר, אך לא הספיקו לארוז ולהתארגן בזמן. נציג מטעם שגרירות בריטניה בקפריסין ליווה אותן בשדה התעופה של לרנקה, שם התברר שטיסת הערב מלאה. אז, חברת בריטיש אירווייז שילמה לשני נוסעים 500 אירו כל אחד, לאחר שוויתרו על מקומם עבור השתיים בטיסה של ארבע וחצי השעות בדרך הביתה לאנגליה.

עשרות ישראליות וישראלים, שבבוקר הפגינו תמיכה בצעירה בבית המשפט, הגיעו לשדה התעופה של לרנקה כדי להיפרד מהן. הצעירה הודתה להם, ואחת הישראליות אמרה: "הגברים הישראלים שפגשת אינם משהו שמייצג את ישראל".

הצעירה הבריטית מגיעה לבית המשפט לשמיעת גזר דין, קפריסין, 7 בינואר 2020. רויטרס
הצעירה הבריטית מגיעה לבית המשפט לגזר הדין, היום/רויטרס
אחת הישראליות אמרה: "הגברים הישראלים שפגשת אינם משהו שמייצג את ישראל"

האימא, כמעט בדמעות ובהתרגשות רבה, שוב הודתה לישראלים: "איננו יכולות להודות לכן מספיק על כל התמיכה שלכן". היא הוסיפה שהיא אוהבת את הרעיון לבקר בישראל ולפגוש אותן. לדבריה, "אנו שמחות לחזור הביתה משם נמשיך במאבק לטיהור שמה של בתי. המאבק לא נגמר עד שייעשה צדק".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בירך על החלטת בית המשפט, שגזר על הצעירה רק עונש מאסר על תנאי של ארבעה חדשים, וקנס של כ-140 אירו. דובר מטעמו מסר כי "בריטניה תעבוד מול קפריסין ומדינות אחרות כדי להבטיח שמקרה כזה לא יישנה עוד".

בשבוע שעבר, בבית המשפט של מחוז פמגוסטה בפראלימני הרשיע השופט מיכליס פפאתנאסיו את הצעירה בטרדה לציבור בגין תלונת שווא שהגישה במשטרה לאחר שטענה כי נאנסה. השופט חמור הסבר בחר לציין היום כי העבירה שבה הרשיע אותה הינה אחת העבירות הוותיקות בספר החוקים של קפריסין, ואין לזלזל בה. הוא הוסיף כי לא ניתן להתעלם מהמשמעות החברתית והעניין הבינלאומי בתיק, אף כי זה גורם נזק לנאשמת.

בני המשפחה של הנערים החשודים באונס בקפריסין צוהלים מחוץ לבית המשפט לאחר ההחלטה לשחררם 28 ביוני 2019. אתר רשמי
חוגגים את חירותם. הצעירים הישראלים שנחשדו באונס לאחר שחרורם/אתר רשמי

השופט הודה כי התלבט בקביעת עונשה של הצעירה, לאור העובדה שהוחזקה כבר במעצר במשך חודש ושהתה בקפריסין כחצי שנה, תוך שנשארה מבודדת מחבריה ומשפחתה, ונשללה ממנה האפשרות ללמוד באוניברסיטה. הוא ציין כי היא נטולת עבר פלילי, כי השתכנע שלא עשתה זאת בעבור בצע כסף, כי היא מצטערת על מעשיה וכי ייתכן כי פעלה כפי שפעלה באופן לא בוגר בשל גילה הצעיר ובשל עומס פסיכולוגי. הוא הדגיש את חומרת המעשים שהביאו למעצרם של 12 אנשים אשר חירותם של שבעה מהם נשללה לעשרה ימים וכי בחר "לתת לה עוד צ'אנס".

"השופט אמר שהוא נותן לה צ'אנס נוסף, אבל בפועל היא מי שהופשטה מכבודה ומזכויות האדם שלה", אמר מחוץ לבית המשפט עורך הדין לואיס פאוור, אחד מארבעה הסניגורים המייצגים את הצעירה מטעם "צדק בחו"ל", צוות עורכי דין המספק סיוע משפטי למי שמסתבכים בפלילים הרחק ממולדתם.

החגיגה נמשכת

הצעירה הבריטית, שחוזרת הביתה אחרי שישה חודשים, הגיעה לאי לחופשת עבודה ב-10 ביולי, וקיבלה מגורים בחדר ללא מיזוג אוויר, ללא מקלחות וללא חלונות בקומת המרתף של מלון פמבוס נאפה רוקס. פעם היה זה מלון הדירות קליפסו, שהסוויטות שלו הומרו לחדרי מלון שני כוכבים המאחסנים בקיץ כחמישה צעירים לחדר. אחרי ההסתבכות שלה, החברה ששלחה אותה כבר הודיעה שלא תשלח יותר צעירים לאיה נאפה.

הפרשה החלה ב-13 ליולי כשהכירה צעיר ישראלי כבן גילה. המשיכה הרומנטית סייעה להתגבר על מחסום השפה. הם בילו יחד, ואף הצטלמו, ובאותו יום כבר קיימו יחסי מין בחדרו, חדר 723. הם הופרעו על ידי חבריו, שהציצו ואף צילמו בטלפונים הניידים. כך, כמו כל המתואר כאן, עלה בסופו של דבר במהלך משפטה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקפריסין לא התרגשו מהטענות. חדר המלון בקפריסין שבו אירע המקרה/מערכת וואלה!, צילום מסך
עיתונאים ישראלים שהגיעו למקום למחרת מצאו את מסיבות הבריכה המפורסמות של המקום מתקיימות כרגיל: מאות ילדים, נערים וצעירים מסתופפים בתוך הבריכה המרכזית וסביבה

היא עזבה את החדר, אבל יומיים אחר כך, ב-15 ביולי היא שבה אליו ושוב השניים קיימו יחסי מין. פעם נוספת, היא עזבה כששוב הופרעו, וכנראה צולמו, וב-17 לחודש חזר התסריט המתואר, אלא שהפעם הדבר הסתיים אחרת. לחדר שלו הם הגיעו בסביבות 2:30 ומעט אחרי השעה 3:00 היא כבר נמלטה ממנו בבעתה, פגשה את חברתה ואחר כך חבר נוסף, סיפרה להם בטראומה גדולה כי נאנסה, וחזרה על כך גם במרפאה שבכניסה למלון.

משטרה הוזעקה ופתחה בחקירה האונס. היא טעתה פעמיים במספר החדר שמסרה לשוטרים, אבל בסופו של דבר הם איתרו אותו, עצרו את "החבר" שבתחילה הכחיש הכרות עמה, אחר כך הודה ששכבו אחד-על-אחד ובסופו של דבר בגרסה שלישית נזכר שאולי היה עוד מישהו נוכח, "שרק צילם". הוא הוביל את החוקרים לשותפיו לחדר, ואחר כך לנערים מחדרים נוספים, 12 בסך הכול, כולם ישראלים בני 15-22.

הם נעצרו, הובלו לחקירה ודגימת DNA ניטלו מכולם. השוטרים אספו ראיות בחדר, גבו עדויות ולתסכולם מצאו כי במלון אין מצלמות אבטחה. החגיגה במלון נמשכת. עיתונאים ישראלים שהגיעו למקום למחרת מצאו את מסיבות הבריכה המפורסמות של המקום מתקיימות כרגיל: מאות ילדים, נערים וצעירים מסתופפים בתוך הבריכה המרכזית וסביבה, האלכוהול זורם חופשי ומוזיקת טראנס מניעה את ההתרחשות.

תפנית של 180 מעלות

בקפריסין לא התרגשו מהטענות. כל נהג מונית וכל פקידת קבלה במלון חוזרים על אותה אגדה אורבנית שתיירות צעירות, במיוחד אלה הבריטיות, מתלוננות כי חוו אונס באי כדי לסחוט דמי ביטוח. הצעירה אמנם התקשרה לחברה שביטחה את הנסיעה שלה ביום בו הגישה את התלונה, אולם זאת כדי שזו תמצא לה מלון חלופי. החברה אכן העבירה אותה עם החברות למלון "ניסי בלו" המפואר והמעוטר חמישה כוכבים.

במקביל, למחרת, ב-18 ליולי, הובאו הצעירים לבית המשפט בעיירה הסמוכה פראלימני, שם השופטת טוניה אנטוניאו מאריכה את מעצרם בשמונה ימים. התקשורת הישראלית כבר המתינה להם בפתח בית המשפט שבפרובינציה שייזכה מאז להתעניינות בינלאומית נדירה. הם טענו כי הם חפים מפשע, כי שוטרים התייחסו אליהם בברוטליות והיכו אותם. חלקם אף טוענים כי שברו להם את האף. את הטענות האלה הם ייזנחו זמן קצר אחר כך.

תחנת המשטרה בקפריסין. יואב איתיאל
עורכי הדין טענו כי ההודאה נעשתה בתחבולה ותחת לחץ. תחנת המשטרה בקפריסין/יואב איתיאל

ב-25 ליולי הגיעו תוצאות ה-DNA. חמישה ישראלים שוחררו וחגגו את השיחרור בתקשורת הישראלית, שחגגה עמם ביציאה מתחנת המשטרה של פראלימני, בשדה התעופה של לרנקה ובנתב"ג, עם שובם ארצה. המסר המשותף: "הבריטית שקרנית". לדבריהם, הם נעצרו על לא עוול בכפם.

ביום שישי ה-26 ליולי מוארך מעצרם של השבעה הנותרים בשמונה ימים נוספים. החוקר הראשי, מריוס כריסטו, מודיע לשופטת כי יבצע מסדר זיהוי וכי יחזור למלון בניסיון לאתר שלושה צעירים נוספים ש-DNA שלהם נמצא על גופה של הצעירה, בבגדיה התחתונים ובקונדומים שנותרו בחדר.

בשבת ה-27 ליולי, כריסטו חזר אמנם לפמבוס נאפה רוקס, אלא שזמן קצר לאחר יציאתו משם הוא בחר לאסוף את הצעירה הבריטית לעדות נוספת, בתחנת המשטרה של פראלימני. בתום כשמונה שעות, בתפנית של 180 מעלות, בנסיבות שנויות במחלוקת, וכשגביית העדות הופכת לחקירה באזהרה, הוא גבה מהצעירה הודאה כי בדתה את תלונת האונס מכיוון שהבינה שצילמו אותה במהלך האקט המיני. שעות אחר כך, היא תתחרט על ההודאה הזו, אבל זה כבר יהיה מאוחר מדי - היא נעצרה.

ההסתבכות מתארכת

יום ראשון ה-28 ביולי נפתח בהודעה מפתיעה על המהפך. הישראלים שוחררו בחגיגה תקשורתית בנמלי התעופה לרנקה ובתל אביב, דומה לזו של חבריהם שלושה ימים קודם לכן.

ביום שלישי ה-30 ביולי הובאה הצעירה לבית המשפט. הפעם היא החשודה, ואותה שופטת האריכה את מעצרה שלה, תוך שהיא מואשמת בטרדה לציבור, בשל אותה "תלונת שווא".

בית משפט במחוז פמגוסטה בקפריסין בו התנהל משפטה של הצעירה הבריטית, 15 באוקטובר 2019. יואב איתיאל
הצעירה הובאה לבית המשפט - כחשודה. בית המשפט באי נאפה/יואב איתיאל
עורכי הדין טוענים מאז כי הודאתה במשטרה בהגשת תלונת שווא נעשתה בתחבולה, תחת לחץ, ללא שקיבלה ייעוץ משפטי ובניגוד לחוק

ביום שלישי ה-6 באוגוסט, שבוע אחר כך, היא חזרה בה רשמית מההודאה כי בדתה את התלונה. עו"ד אנדריאס פיטאדג'יס, הסניגור הקפריסאי שייצג אותה, התפטר מתפקידו על רקע המחלוקת על קו ההגנה שלה. היא נותרה כלואה מאחורי סורג ובריח. להגנתה, באו עורכי הדין של "צדק בחו"ל" הטוענים מאז כי הודאתה במשטרה בהגשת תלונת שווא נעשתה בתחבולה, תחת לחץ, ללא שקיבלה ייעוץ משפטי ובניגוד לחוק. לטענתם, תלונתה האותנטית על אודות האונס הקבוצתי שנעשה בה לכאורה, בעינה עומדת. הם היו נחושים להילחם על חפותה. ב-27 באוגוסט הם הביאו לשחרורה ממעצר, אבל נאסר עליה לעזוב את האי.

ב-2 באוקטובר, אחרי שבספטמבר התחלפו שופטים בבית המשפט של המחוז, נפתח משפטה של הבריטית בפני השופט מיכליס פפאתנאסיו, תוך הבעת תקווה כי יסתיים לפני חג המולד. המשפט התחיל במעין "משפט זוטא", הבוחן את ההודאה שמסרה באותו לילה במשטרה. עו"ד מייקל פולק מטעם "צדק בחו"ל" הציג את קו ההגנה: "אונס אכן אירע והחקירה נוהלה מתחת לכל סטנדרט תקין".

מייקל פולק, עורך דינה של הצעירה הבריטית המואשמת בתלונת שווא על האונס הקבוצתי בקפריסין, נכנס לדיון בעיניינה בבית המשפט בלרנקה. ה-17 לאוקטובר 2019. יואב איתיאל
"אונס אכן אירע והחקירה נוהלה מתחת לכל סטנדרט תקין". עו"ד פולק/יואב איתיאל

ב-27 בנובמבר החליט השופט לקבל את ההודאה כראייה קבילה. הפסד ראשון לצוות ההגנה, שהביע תמיהה מההחלטה. "היא ממשיכה לטעון שנאנסה ואנחנו ממשיכים לספק את העדות לכך", טען הסניגור עו"ד מייקל פולק. משפחתה זעמה מחוץ לאולם: "כל עדי התביעה אמינים בעיני השופט, ועדי ההגנה לא".

בדיון ב-12 בדצמבר, הודיע השופט כי ימסור את הכרעת הדין רק ממש לקראת סוף השנה. הצעירה הייתה צריכה להתרגל לכך שאת חג המולד תבלה הרחק מאנגליה. ב-30 בדצמבר הוא הרשיע אותה, תוך שהוא מעלה קביעות קשות כנגד התנהלותה וכנגד יושרתה. היא עדיין אינה יכולה לעזוב את האי. השופט הודיע כי את עונשה יפסוק רק שבוע אחר כך.

תם ולא נשלם

אנשי משמר בית המשפט נאלצו לסגור את החלונות מפאת קולות עשרות המפגינים שבחוץ, אך לשווא

ההרשעה מביאה לעניין גובר והולך בבריטניה בפרט, אבל גם בישראל, אצל ארגוני זכויות נשים. בעקבות ההרשעה, משרד החוץ בבריטניה הצהיר כי "בריטניה מודאגת מאוד מהמשפט בתיק המזעזע הזה, ואנו נעלה את הנושא מול הרשויות בקפריסין". זאת, לאחר שאמה של הצעירה, בריאיון לתקשורת בבריטניה, אמרה כי היא מצפה למעשים, לא רק למילים.

בהודעת מטעם נשיא קפריסין נמסר כי הוא סמך את ידיו על שיקול הדעת של בית המשפט המחוזי ועצמאותו. התובע הכללי של קפריסין, בהודעה משלו, ניסה לתרץ את העמדתה לדין בכך שהטיחה טענות קשות נגד התנהלות המשטרה, כאלו שהצטרכו להתברר בבית משפט. אולם, הביקורת בבריטניה ובעולם בכלל ומצד ארגוני נשים בפרט רק התגברה מאז ולא הרפתה.

הפגנה של תומכי הצעירה הבריטית מחוץ לבית המשפט בקפריסין, 7 בינואר 2020. רויטרס
קולם נשמע באולם וליווה את פסיקת השופט. המוחות מחוץ לבית המשפט/רויטרס

נשיא קפריסין הודיע כי אם ייגזר עליה עונש מאסר בפעול, הוא יחון אותה. גם גיוס המימון להוצאותיה המשפטיות של הצעירה זכה לתמיכה שלא זכה לה מאז נפתח ב-8 באוגוסט. עד השבוע שעבר, ערב הרשעתה, גויסו 52 אלף ליש"ט. מאז, בתוך שבוע גויסו 90 אלף ליש"ט והסכום הכולל הוא כבר 142 אלף ליש"ט.

היום, ב-7 לינואר, ניתן גזר הדין באולם הקטן והצפוף של בית המשפט בפראלימני. אנשי משמר בית המשפט נאלצו לסגור את החלונות מפאת קולות עשרות המפגינים שבחוץ, אך לשווא.

על רקע הקולות המוחים שהופנו כלפי קפריסין וכלפי בית המשפט, ועל רקע הודעת הנשיא שלו, נתן השופט את החלטתו, וכאמור הצעירה יצאה את האי לאחר שנגזר עליה רק מאסר על תנאי. עורכי הדין שלה הודיעו כי לא ישלימו עם ההרשעה וכי הם יערערו עליה לבית המשפט העליון בקפריסין, ואם יהיה צורך, אחר כך גם לבית הדין האירופי לזכויות אזרח. הפרשה בינתיים תמה, אך לא נשלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully