וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע חיסול סולימאני: "עשרות אמריקנים ממוצא איראני עוכבו בכניסה לארה"ב"

פעילים בקהילה המוסלמית בארה"ב טוענים כי עשרות בני אדם ממוצא איראני תושאלו על ידי פקידי ההגירה במעברי הגבול במשך שעות ארוכות בנוגע לעמדותיהם הפוליטיות. הסנאטורית וורן: "זה קסנופובי". רשות ההגירה: ההאשמות שקריות, העיכובים במעברים - בגלל תקופת החגים

עריכה: טל רזניק

ברקע חיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני על ידי ארצות הברית והמתח בין שתי המדינות, עשרות איראנים ואמריקנים ממוצא איראני טוענים כי הוטרדו על ידי פקידי ביקורת הגבולות בכניסה לארצות הברית במהלך סוף השבוע האחרון, עוכבו לפרקי זמן ארוכים ונשאלו בנוגע לעמדותיהם הפוליטיות. מקרים אלו מעוררים סערה בקרב הקהילה המוסלמית באמריקה, למול הכחשה גורפת של רשות ביקורת הגבולות של ארצות הברית, שכינתה את ההאשמות "שקרים".

במועצה ליחסים אמריקנים-מוסלמים טענו כי כ-60 בני אדם עוכבו ביום ראשון למשך למעלה מעשר שעות במעבר גבול המחבר בין קנדה וארצות הברית, ותושאלו ממושכות בפרק הזמן הזה. עוד טענו כי כניסתם של חלק מהמעוכבים נדחתה, וכי דרכוניהם של חלקם נלקחו מהם בעוד הם נשאלים על אמונותיהם הפוליטיות.

אחד המעוכבים, אזרח קנדי בעל אשרת עבודה שעובד באזור סיאטל, סיפר לרשת BBC בפרסית כי נשאל על מקום לידתו, שנות לימודיו במערכת החינוך באיראן, השירות הצבאי שלו ושל אביו, על קרובי משפחתו וההיסטוריה התעסוקתית שלו. הוא סיפר כי ראה כיצד אחרים נשאלים ביחס לחשבונותיהם ברשתות החברתיות. על פי דיווח באל ג'זירה, נוסעים תושאלו על קשריהם והשקפותיהם על קבוצות פוליטיות באיראן "שעליהן לא שמעו מעולם".

מעבר הגבול בין ארצות הברית וקנדה, בליין, וושינגטון, אוקטובר 2019. AP
עיכובים ארוכים. מעבר הגבול ליד בליין, וושינגטון/AP

אנשי ביקורת הגבולות בארצות הברית דחו את הטענות, אך הסבירו כי הפעילות במעברי הגבול תוגברה ברקע האווירה הבטחונית המתוחה. "דיווחים במדיה החברתית הטוענים שבקרי הגבולות מעכבים אמריקנים-איראנים ומסרבים לתת להם להיכנס לארצות הברית בשל מוצאם הם שקריים", מסר דובר מטעם הרשות, וטען כי זמן המעבר הממוצע בעת שהגיעה למקום הקבוצה האיראנית היה ממושך ממילא, לאור מספר הנוסעים הרב שעבר שם בתקופת החגים. בהודעה נוספת, נטען כי "בהתחשב באווירה המתוחה, הרשות פועלת עם מערך מתוגבר במעברים כדי לשמור על הביטחון הלאומי שלנו ולהגן על העם האמריקני ובאופן סימולטני לשמור על זכויות הפרט וחירויות הכלל".

פוליטיקאים בארצות הברית מתחו ביקורת חריפה בעקבות הדיווחים. הסנאטורית אליזבת וורן, המתמודדת בפריימריז במפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית, צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי איראנים אמריקנים צריכים לקבל יחס הגון ומכבד בגבולות, במקום לזכות לבדיקות "קסנופוביות". תגובות דומות הגיעו מחברות קונגרס שונות.

עוד בוואלה!

איראן ומשפט הדחה: החופשה הסתיימה, וטראמפ חוזר לצרות בוושינגטון

לכתבה המלאה
צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

החיסול של סולימאני, המהלך הדרמטי ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון מאז הפלישה לעיראק ב-2003, העלה חשש ברחבי העולם מפני סכסוך חדש באזור לאור הבטחותיהם של בכירי המשטר באיראן לנקמה. אמש פרסמה ארצות הברית אזהרה לאזרחיה השוהים בישראל בעקבות חשש לתגובה על חיסולו וה"מתיחות מוגברת במזרח התיכון". ההודעה מתייחסת באופן ספציפי לירי טילים ללא אזהרה, וכוללת הנחיות התגוננות בעת השמעת התרעת צבע אדום והתנהלות במרחבים מוגנים.

הלוויתו של קאסם סולימאני, טהראן, איראן, 6 בינואר 2020. רויטרס
"אווירה מתוחה". הלווייתו של קאסם סולימאני בטהראן, אתמול/רויטרס

"כאמצעי זהירות, השגרירות מעודדת בתוקף את אזרחי ארצות הברית להישאר ערניים ולנקוט צעדים מתאימים להגברת המודעות הביטחונית שלהם, שכן אירועי ביטחון, כולל ירי טילים, מתרחשים לעתים קרובות ללא אזהרה", לשון ההודעה. עוד נמסר כי עובדי הממשל האמריקני המוצבים בישראל ומשפחותיהם מנועים מלהגיע לאזורים שעשויים להיפגע מטילים. כלל האזרחים מתבקשים לשמור על פרופיל נמוך, לשמור על ערנות במקומות הומי אדם ולעקוב אחר כלי התקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully