וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשפוז נעים: איזה חדר מיון בארץ זכה לדירוג שביעות הרצון הגבוה ביותר?

7.1.2020 / 6:00

למרות הצפיפות וזמני ההמתנה הארוכים, סקר של משרד הבריאות מגלה נתוני שביעות רצון גבוהים מחדרי המיון במרכזים הרפואיים השונים. מבין בתי החולים הגדולים, מאיר בכפר סבא זכה לדירוג הגבוה ביותר, ושיבא מעט אחריו. עוד עולה מהסקר: גברים מרוצים יותר מהטיפול במיון

צילום:דוברות המשטרה,עורך שאול אדם

(בווידאו: תקיפת צוות רפואי בבית החולים פוריה, אוקטובר 2019)

חדר המיון במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא דורג בציון הגבוה ביותר מבין חמשת בתי החולים עם מספר המבקרים הגבוה ביותר - כך לפי סקר שערך משרד הבריאות ומתפרסם היום (שלישי). הציון מתאר את חווית המטופל במוסד הרפואי על פי פרמטרים שונים שנבחנו בחודשים מאי-אוגוסט השנה, כאשר ציון שביעות הרצון הכללי של כלל המרכזים הרפואיים הוא 74%. חמשת המרכזים הרפואיים הגדולים הם מאיר בכפר סבא עם 77% שביעות רצון, שיבא בתל השומר עם 76%, אסף הרופא בצריפין עם 75%, סורוקה בבאר שבע עם 73% ואיכילוב בתל אביב עם 64%.

הסקר הבדיל בין מיון מבוגרים וילדים. בהשוואה בין הציון הכללי של שניהם, חדרי המיון של הילדים מקבלים ציונים גבוהים משמעותית בכל הפרמטרים שנבדקו והשתפרו בכל המדדים בהשוואה לשנת 2017. כך, 61% הביעו שביעות רצון כללית ברמה גבוהה בחדרי המיון למבוגרים לעומת כ-80% בחדרי מיון לילדים. כ-73% אמרו כי טופלו בידיים טובות במיון מבוגרים לעומת 87% במיון ילדים. 63% בלבד ימליצו לחבריהם להגיע לחדר המיון למבוגרים בו שהו לעומת 81% במיון ילדים. באשר ליחס וכבוד למטופל, מיון המבוגרים קיבל ציון של 81% לעומת 91% בילדים. מתן מידע והסברים קיבל ציון של 75% במיון מבוגרים לעומת 87% במיון ילדים. רצף הטיפול קיבל ציון של 74% בקרב מבוגרים ו-87% בקרב ילדים. זמני ההמתנה קיבלו ציון של 70% במיון מבוגרים לעומת 81% במיון ילדים, והתנאים הסביבתיים קיבלו ציון של 73% במבוגרים לעומת 81% בקרב ילדים.

בסקר נמצא כי 65% מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהטיפול במיון בציונים ברמה גבוהה, וכי כשני שליש מוכנים להמליץ על חדר המיון בו ביקרו. 76% הרגישו מטופלים בידיים טובות. מדד היחס והכבוד למטופל קיבל ציון של 83%, מידע ובהירות הסברים 78% והרצף הטיפולי 76%. כרבע מהמטופלים אינם מרוצים מזמני המתנה במיון, ו-74% סבורים כי קיבלו מענה לבעיה בגינה הגיעו למיון.

בסיכום הנתונים של חמשת בתי החולים עם מספר הילדים המבקרים הגבוה ביותר, בית החולים מאיר קיבל את הציון הגבוה ביותר - 89%. אחריו שערי צדק בירושלים עם 88%, שניידר בפתח תקווה ואיכילוב עם 82% כל אחד וסורוקה עם 81%. בסיכום הנתונים של חמשת בתי החולים עם מספר המבוגרים המבקרים הגבוה ביותר, שיבא קיבל את הציון הגבוה ביותר - 75%. אחריו מאיר עם 74%, אסף הרופא עם 73%, סורוקה עם 71% ואיכילוב עם 61% בלבד.

מנהלת מחלקת השירות וחוויית המטופל במרכז הרפואי מאיר, שדורג במקום הכללי הגבוה ביותר, שוחחה עם וואלה! NEWS. "אני ממש גאה בצוות שלנו שבא לתת את כל כולו, ואני בעיקר גאה על הדרך. זה לא זבנג וגמרנו, זו ריצה למרחקים לאורך שנים, ובסוף באמת טובת המטופל לנגד עינינו", אמרה. מנהל מיון מבוגרים, ד"ר יוסף רודריג, אמר כי "התוצאות המשמחות הללו הן פירות של תהליכים הנמשכים מספר שנים, אותם אנו מתכננים ומיישמים כשטובת המטופל לנגד עינינו. אני גאה בצוות הנפלא שעובד ימים כלילות על מנת להעניק טיפול מסור אנושי וברמה הגבוהה ביותר למטופלים".

עוד בוואלה!

סרטן ומחלות לב: סיבות המוות השכיחות ביותר בישראל

לכתבה המלאה

הגורם הכי משפיע על שביעות הרצון - תחושת סדר וארגון בחדר המיון

בהשוואה בין בתי חולים לפי גודלם, מטופלים בבתי חולים קטנים מרוצים יותר ממי שביקר במיון במרכזי על ובבתי חולים בגודל בינוני. כך, את הציון הגבוה ביותר קיבל המרכז הרפואי הקטן ביותר - סנט וינסנט הצרפתי בנצרת עם ציון של 86% שביעות רצון. עוד נמצא בסקר של משרד הבריאות כי גברים מרוצים יותר מנשים מהטיפול במיון, וכי מטופלים שניתנה להם האפשרות לבחור בית החולים מרוצים יותר מאלו שנמנע מהם לבחור.

בחדרי מיון למבוגרים, מי שהועבר לאשפוז מרוצה יותר ממי ששוחרר. כך גם מי שהגיע למיון במשמרות של צוות רפואי אורגני ולא של רופאים תורנים. מטופלים צעירים בין הגילים 18-34 פחות מרוצים בהשוואה למטופלים בני יותר מ-34. לפי הנתונים נמצא כי 56% מהילדים המטופלים עברו תהליך שדרש הפחתת כאב. על השאלה "באיזו מידה הצוות הצליח להפחית את הכאב והחרדה של הילד הנובעים מהפעולה", 80% השיבו בחיוב.

במודל לניבוי הגורמים המשפיעים על תחושת המטופלים כי הם נמצאים בידיים טובות נמצא כי ההשפעה המרבית נובעת מהפרמטרים של תחושת סדר וארגון כך שניתן להבחין שהעבודה בחדר מיון התנהלה בצורה מסודרת ומאורגנת וכי הצוות עבד בתיאום ובשיתוף פעולה, ליחס של רופאים ואחיות, להסברים של הצוות במיון ועד כמה הביקור במיון סיפק מענה לבעיה בגינה הגיעו.

בית החולים מאיר כפר סבא. אבי כהן
"גאים בצוות". בית החולים מאיר בכפר סבא/אבי כהן

הסקר שערך משרד הבריאות מתבצע אחת לשנתיים, וזו הפעם השלישית בה הוא נערך. השתתפו בו מטופלים יותר מ-11 אלף מטופלים שביקרו בחדר מיון ושוחררו או עברו לאשפוז במחלקות. 29 בתי חולים כלליים נבדקו השנה. בכל בית חולים רואיינו כ-400 מטופלים, כאשר 100 מתוכם ממיון ילדים. הריאיון בוצע בשפה המועדפת על המרואיין וזאת עד שבועיים ממועד הביקור. שיעור ההיענות עמד על 59%.

השאלון הכיל כ-40 שאלות שבחנו בין היתר את היחס, מתן המידע, רצף הטיפול, תפיסת זמני ההמתנה במיון והתנאים הסביבתיים בחדרי המיון. קבוצת המשיבים נבנתה כך שכחמישית ממנה היו דוברי ערבית ו-6% דוברי רוסית כשפה עיקרית, 53% גברים, הגיל החציוני בקרב מטופלים בגירים היה 49, רבע מהמטופלים אושפזו לאחר הטיפול במיון, כ-30% סובלים ממחלות כרוניות ו-17% הגיעו לחדר מיון עם אמבולנס. לפי משרד הבריאות, נדגמו כל סוגי המיונים, פרט למיון נפש, מיון נשים ומיון יולדות.

"המערכת בנויה על ההון האנושי"

"המרכז לרפואה דחופה, בהיותו שער כניסה לבית חולים, הוא סביבה טיפולית בעלת קשיים ייחודיים אובייקטיבים", נמסר מהמשרד. "המטופל מגיע כואב, מודאג וחסר אונים, ונכנס לסביבה המתאפיינת בעומס רב, חוסר ודאות וזמני המתנה ממושכים. כמענה לקשיים הקיימים במלר"ד, מקדם משרד הבריאות בשנים האחרונות תוכנית לאומית רחבה ומקיפה לשיפור איכות הטיפול וחווית המטופל במלר"דים. התכנית כוללת טיפול בחלופות הפניה למלר"ד, שיפור תהליכי תפעול, פתרונות טכנולוגיים, קביעת סטנדרטים, הוספת כוח אדם והטמעת תפקידים חדשים כגון עוזרי רופא ומנהלני תפעול, שיפור תשתיות פיזיות ועוד".

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר בעקבות תוצאות הסקר כי למרות התמודדות מערכת הבריאות עם העומסים, מזוהה עלייה ושיפור בשביעות רצון המטופלים. "זאת כתוצאה מקידום בשנים האחרונות את נושא 'המטופל במרכז לטובת אזרחי מדינת ישראל'. נתוני השיפור משקפים את המסירות והעבודה המאומצת שמבוצעת בבתי החולים לקידום הנושא ואת המחויבות של הצוותים הרפואיים למען המטופלים ואני משבח אותם על כך".

מנכ"ל משרד, משה בר סימן טוב, הוסיף: "השיפור המשמעותי בתוצאות סקר חווית המטופל ממחיש את הפעילות המשמעותית המבוצעת על ידי בתי החולים להטמעת תפיסת המטופל במרכז, אותה מרגישים מאות אלפי מטופלים. אנו גאים בצוותים המטפלים בבתי החולים בכל רחבי הארץ שמבינים את מטרות העל של המערכת ועושים הכל על מנת להשתפר. המערכת בסופו של דבר בנויה על ההון האנושי המופלא שמרכיב אותה ואנחנו מחויבים לתת כמה שיותר לאותו הון אנושי על מנת לשפר את הטיפול הציבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully