וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהאייתוללה בכה: דמעות חשפו את עומק הקשר עם סולימאני

7.1.2020 / 7:55

עבור רבים במזרח התיכון, סולימאני היה דמות מסוכנת שאיימה על הביטחון האזורי. אך בשביל המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית, מפקד כוח קודס היה עמית נאמן שציית רק לו, והקשר ביניהם חצה את גבולות החמ"ל. עומק היחסים עשוי להשפיע על התגובה של טהראן לחיסול

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

בהפגנת רגשות נדירה מצד המנהיג העליון של איראן, שידוע בדרך כלל כאדם שקול ומאופק, האייתוללה עלי חמינאי פרץ בבכי בפומבי אתמול (שני) בהלווייתו של קאסם סולימאני, מפקדו הצבאי החשוב ביותר שעמו הוא חלק קשר עמוק. "הו אללה, הם זקוקים לחסדיך, ואתה נעלה מעל הענשת משרתיך", אמר חמינאי בתפילה ההמונית, בעודו עומד מעל ארון הקבורה העטוף בדגל עם שרידי גופתו של סולימאני, שחוסל ביום שישי האחרון בתקיפה אמריקנית בעיראק.

קולו של חמינאי נשבר במהלך מסע ההלוויה, שלא היה דומה לכל ההלוויה אחרת בהיסטוריה האחרונה של הרפובליקה האסלאמית. לדברי המשטרה, מספר המשתתפים הגיע לכדי מיליונים. ההלוויה הציגה גם את עומק הקשר שהיה לחמינאי עם מפקד כוח קודס, וסיפקה תובנות לגבי תחושותיו האישיות לגבי מותו. רגשות אלה עשויים להשפיע על האופן שבו איראן תבחר להגיב לצעד של ארצות הברית.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ממרר בבכי בהלווייתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בטהראן, 6 בינואר 2020. AP
ההלוויה המחישה את עומק הקשר בין השניים. חמינאי ממרר בבכי, אתמול/AP

סולימאני הותקף על ידי המל"ט האמריקני זמן קצר אחרי הגעתו של הראשון לנמל התעופה הבינלאומי של בגדאד. מבצע החיסול, שבוצע בהוראתו של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, העלה דרמטית את החשש שתפרוץ מלחמה בין המדינות, בעוד בכירים באיראן מבטיחים לפגוע ביעדים אמריקניים בתגובה.

עבור רבים במזרח התיכון, סולימאני היה דמות מסוכנת, שהמיליציות החמושות שלו הרגו אלפי מוסלמים סונים בסוריה ואיימו על הביטחון האזורי. עבור ארצות הברית, הוא היה האיש האחראי למותם של חיילים אמריקנים בעיראק, וכן לאינספור מתקפות נגד העיראקים הנלחמים לצדם.

באיראן, הוא נחשב למי שייצג את עמידתה של איראן אל מול הלחץ של ארצות הברית, כמי שפיקח על פעילות שלוחותיה של טהראן בעולם, הנעות מחיזבאללה בלבנון לפלגים חמושים בעיראק, סוריה ותימן. פירוש הדבר הוא שבכל הנוגע לעיראקים, הוא היה מי שהנהיג את רוב המיליציות השיעיות במדינה, כולל בלחימה - לצד ארצות הברית - נגד סונים קיצונים, כמו ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

עוד בוואלה!

רבים באיראן זועמים על חיסול סולימאני, אך חוששים ממלחמה עם ארה"ב

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מנשק את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני, 19 בספטמבר 2018. AP
חמינאי מנשק את סולימאני, 2018/AP

מעל כל אלה, עבור המנהיג העליון חמינאי, היה סולימאני עמית נאמן שהתייעץ איתו לעיתים קרובות וחיזק את טביעת הרגל האיראנית מעבר לגבולות המדינה, מה שסייע לשמור על עקרונות המהפכה של שנת 1979 שהביאה את ההנהגה השיעית לשלטון. מערכת היחסים ביניהם הייתה כה קרובה, עד שחמינאי צולם יותר מפעם אחת כשהוא מחבק את סולימאני בדרכים המקובלות בתרבות האיראנית בקרב אבות ובניהם האהובים.

באחד התצלומים האלה משנת 2018, חמינאי ישב על במה מוגבהת, והתכופף לעברו של סולימאני כדי לנשק אותו על מצחו. בתמונה אחת, משנת 2017, חמינאי נראה כשהוא מנשק את לחיו של סולימאני במהלך עשוראא, יום אבל דתי של השיעים.

נאמנות נערצת

בניגוד למפקדים צבאיים אחרים במשמרות המהפכה, הגנרל בן ה-62 ציית רק לחמינאי בן ה-80. כה נערץ היה סולימאני בעיניו, שהמנהיג העליון העניק לו את הדרגה הצבאית הגבוהה ביותר בחודש מרץ האחרון. לפי סוכנות הידיעות האיראנית תנזים, סולימאני הוא הבכיר הצבאי היחיד שקיבל את עיטור זולפקאר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979.

כשענד למפקד כוח קודס את המדליה, חמינאי אמר כי הוא מקווה שאלוהים יתגמל את הגנרל ויסייע לו לחיות חיים מאושרים שיסתיימו במות קדושים. "כמובן שלא בקרוב", אמר אז חמינאי והוסיף כי "הרפובליקה האסלאמית זקוקה לו בשנים הבאות".

עבור סולימאני, חמינאי היה דמות רוחנית נערצת אליו התייחס כ"מנהיג יקר ומכובד". ב-2015, הגנרל צוטט אומר כי "אני מבקש מהאל להקריב את חיי למענך". היחסים בין השניים היו כה קרובים עד כי התקשורת האיראנית תיארה את הבכיר שחוסל כמאליק אל-אשתר, אזכור לחברו הנאמן ביותר של המנהיג השיעי הראשון, האימאם עלי.

מיליונים משתתפים במסע ההלוויה של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני בטהראן, 6 בינואר 2020. AP
כבוד אחרון לאדם אחד בטקס בכמה מוקדים. מסע הלווייתו של סולימאני בטהראן, אתמול/AP

במותו, סולימאני זכה לדבר שאף אחד לא זכה לו באיראן המודרנית. מסע הלוויה שלו התפרס לאורך כמה ימים וערים וסימן את הפעם הראשונה בה הרפובליקה האסלאמית חלקה כבוד אחרון לאדם אחד בטקס שנערך בכמה מוקדים. אפילו אייתוללה רוחאללה חומייני, שייסד את הרפובליקה האסלאמית, לא זכה לתהלוכה כזו לאחר מותו בשנת 1989.

חמינאי התחייב כי תכנית הפעולה של כוח קודס לא תשתנה, ומיהר למנות יורש לסולימאני. אולם את מערכת היחסים בין שני המנהיגים לא יהיה קל להחליף. זאת במיוחד לאור העובדה שהקשר ביניהם חצה את גבולות חדר המלחמה. סולימאני היה קרוב גם לילדיו של חמינאי, ואף צולם מנשק אחד מהם במצחו.

במחווה אישית וסמלית, המנהיג העליון של איראן הגיע לביקור נדיר בביתו של הגנרל יום לאחר שחוסל כדי להביע את תנחומיו בפני אלמנתו וילדיו הבוגרים. במקום לנקוב בשם משפחתו כמקובל, חמינאי התייחס אליו כחאג' קאסם - סימן נוסף לקרבה שהייתה בין השניים.

באותו היום, האייתוללה הכריז על שלושה ימי אבל לאומיים והתחייב ל"נקמה אכזרית". האובדן של סולימאני "מר", צייץ אתמול חמינאי בטוויטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully